Is duizeligheid een symptoom van nierbekkenontsteking?

Ik ben erg duizelig en misselijk. Ik had voorheen last bij het plassen maar dat is nu verdwenen. Wijst.dit op nierbekkenontsteking?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.2K

Antwoorden (3)

Duizeligheid kan een symptoom van heel veel dingen zijn, maar ik zie het niet staan bij de symptomen van nierbekkenontsteking.

"Je merkt gauw genoeg of je een acute nierbekkenontsteking hebt. Belangrijke kenmerken van een acute nierbekkenontsteking zijn:

Plotselinge doffe pijn in rug of zij (kan aan één kant of aan beide kanten zijn).
Plotseling ziek worden met hoge koorts en koude rillingen.
Misselijkheid en braken.
Troebele urine (soms met bloed).

Daarnaast kunnen klachten ontstaan die lijken op die van een blaasontsteking, zoals kleine beetjes plassen, pijn bij het plassen, drang om te plassen, onderbuikpijn et cetera.

Kenmerken van een chronische nierbekkenontsteking zijn:

Vage pijn in de flank.
Wisselende temperatuursverhoging.
Last met plassen.

Chronische ontsteking kan ook gepaard gaan met vermoeidheidsklachten, verminderde eetlust en conditieverlies."

http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/artikelen/4891/heb-ik-een-nierbekkenontsteking
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vaak wordt duizeligheid en misselijkheid, veroorzaakt door je gal.
Je voelt je wagenziek.
Dat kan zo erg worden, dat je nog amper kan lopen.
Het wordt veroorzaakt door ongezond en vet eten, in combinatie met stress.
Ga na, wat je gegeten hebt, b.v B.B.Q of gefrituurde dingen, koolsoorten e.d.
Mocht dat het geval zijn, dan een dag alleen rode grapefruit eten en daarna zo veel mogelijk vette dingen niet eten.
Ook de druppeltjes van Nux formica helpen vaak heel goed.
Nierbekkenontsteking zal het wel niet zijn, dat voel je heus wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles waar je flink ziek van kunt zijn, kan leiden tot 'vage' klachten als algehele verzwakking, misselijkheid, duizeligheid en uitputting. Bij een nierbekkenontsteking zou dat dus ook kunnen, al is dat meer indirect: door braken in combinatie met de (vaak hoge) koorts die hoort bij een nierbekkenontsteking, kun je uitgedroogd raken. Daardoor kun je duf worden, duizelig, hoofdpijn krijgen en verward raken. Ik heb wel gehad bij nierbekkenontstekingen dat ik bijna niet meer wakker kon blijven, steeds wegviel, niet genoeg energie en kracht had om te praten, niet kon eten, niet zonder hulp kon komen zitten, en - inderdaad - enorm duizelig werd als ik even rechtop zat. Zoals gezegd is dat meer secundair, zoals je door willekeurig welke andere infectieziekte (en ook andere ziekten) kunt lijden aan algehele lichamelijke uitputting.

Maar als je verder geen klachten hebt, dus geen pijn in je rug ter hoogte van de nier, en geen koorts of plasklachten, dan duiden de klachten die je omschrijft, zoals misselijkheid en duizeligheid, niet op een nierbekkenontsteking. Ik heb er heel wat gehad, en de eerste keer had ik wel al een dag of vijf last van geregeld plotsteling braken en misselijkheid en algehele zwakte voordat de koorts op kwam zetten. Wat dat betreft weet je het natuurlijk nooit. Maar misselijkheid en duizeligheid an sich, dat kan echt duizend-en-één oorzaken hebben. Als je je zorgen maakt, kun je het beste naar je huisarts gaan. En als je denkt dat je eerder plasklachten ermee te maken kunnen hebben, neem dan meteen wat ochtendurine mee ter controle.