Een teveel aan vitamine A geeft klachten als: minder eetlust, hoofdpijn, duizeligheid, oogafwijkingen, vermoeidheid, spierpijn, neusbloedingen, haaruitval en een droge, eventueel schilferende huid, vooral van handpalmen en voetzolen. Die 'oogafwijkingen' kunnen variëren van minder scherp zich of een irritatie en droogheid van de ogen, tot een ontsteking van het bindvlies van het oog.

Een teveel aan vitamine D heeft deels overlappende klachten, zoals verminderde eetlust en vermoeidheid, en daarnaast kan het klachten geven als overmatige dorst of uitdroging, spierzwakte, misselijkheid en braken, obstipatie, en prikkelbaarheid. Daarnaast kan een teveel aan vitamine D (en in mindere mate kan vitamine A hier ook een rol in spelen) zorgen voor een verhoogd calciumgehalte. Dit kan bij ernstige verhoging schade doen aan de botten en interne organen (hart, nieren, lever). Dit kan zorgen voor o.a. hartritmestoornissen, hoge bloeddruk, bot- of gewrichtspijn, nierstenen en leverschade. Symptomen hiervan kun je merken als bijvoorbeeld koliekpijnen of andere pijnen in rug en buik, jeuk, en extreme vermoeidheid.

Als je denkt dat je mogelijk een vitaminevergiftiging hebt of kunt hebben, ga dan naar je huisarts en laat dit testen. En als jij - of iemand die je kent - abnormaal hoge doseringen van in vet oplosbare vitaminen neemt (veel hoger dan de ADH, of bijvoorbeeld meer vitaminepillen dan je volgens het potje mag hebben) noem dit dan ook en zorg dat er goed naar gekeken worden. Ernstige beschadigingen kunnen voorkomen of soms deels teruggedraaid worden als een hypervitaminose (=vitaminevergiftiging) op tijd ontdekt en goed behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor een beperkt aantal vitaminen (A en D) is bekend dat een te hoge inneming gezondheidsrisico's oplevert.

Zo zijn er belangrijke aanwijzingen voor de relatie hypervitaminose A en teratogeniteit (afwijkingen aan de foetus). In dit kader wordt zwangere vrouwen dan ook afgeraden lever en leverproducten omwille van hun hoge vitamine A-gehalte te consumeren. Bovendien moeten zij uiterst voorzichtig zijn met vitaminesupplementen met vitamine A.
Een bekend geval van vitamine A vergiftiging vond plaats tijdens de overwintering van Willem Barentsz in het Behouden Huys. Tijdens de winter werd een ijsbeer geschoten en de bemanning beschouwde de lever als een feestmaal. Echter, de lever van ijsberen bevat zoveel vitamine A, dat een groot deel van de bemanning acute vitamine A vergiftiging opliep....

In het algemeen kunnen de in water oplosbare vitaminen (vitamine C en de vitaminen van het B-complex) zonder problemen in grote hoeveelheden (50 tot 100 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) worden ingenomen, met uitzondering van vitamine B6. Een teveel aan vitamine C of aan de vitaminen van het vitamine B-complex verlaat het lichaam weer via de ontlasting of de urine. Hoge doseringen vitamine C kunnen bij sommige mensen wel een mild laxerend effect hebben. Mensen met een verhoogde kans op nierstenen kunnen beter geen hoge doseringen vitamine C gebruiken, omdat er aanwijzingen zijn dat deze de kans op nierstenen zouden kunnen vergroten. Hoge doseringen foliumzuur (meer dan 1 mg) worden als ongewenst beschouwd omdat hierdoor een tekort aan vitamine B12 kan worden gemaskeerd.

Toegevoegd na 5 minuten:
In vet oplosbaar betekent, dat deze vitamines oplossen in vet en daardoor ter beschikking van het lichaam komen en dus het best genuttigd kunnen worden in combinatie met vetrijk voedsel. Deze specifieke vorm van opname betekent inderdaad dat er een verhoogde kans op overdosering ontstaat: een teveel kan niet uitgescheiden worden maar wordt opgeslagen in het lichaam.
Bij vitamne A kan dit bij overdosering leiden tot uitdroging van het bindvlies en hoornvlies van het oog.
Bij vitamine D kan overdosering leiden tot nierbeschadiging en aderverkalking.