Hoe kan het dat ik na het drinken van alcohol enorme buikpijn krijg ?

Zelfs na een paar slokken krijg ik last van een enorme pijn in mijn buik. Zo erg dat ik lig te creperen en er bang van word. Dit gebeurd alleen na het drinken van alcohol en wat voor drank maakt niet uit. Omdat ik niet in m'n buik kan kijken weet ik niet waar het precies pijn doet maar ik gok dat het m'n maag is. Hierdoor heb ik nu al jaren geen druppel alcohol meer gedronken. Af en toe een keer geprobeerd maar elke keer kwam die enorme pijn weer opzetten. M'n moeder drinkt af en toe en m'n vader is gestorven door alcoholisme, die hadden er dus geen last van. Vroeger dronk ik best wel veel en toen had ik er ook geen last van. Aan de ene kant moet ik misschien maar blij zijn dat de pijn me tegenhoud alcohol te drinken maar toch ben ik benieuwd of iemand weet wat dit kan zijn en of er mensen zijn die dezelfde ervaring hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
126.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde... (zover ik het begrepen heb)
paar jaar terug kon ik zoveel drinken en had ik nergens last van. Alleen met bepaalde soorten dranken zoals Bacardi ongeacht welke smaak. Maar nu heb ik het zelfs met Hugo, Aldi wijn...
En ik zeg wel ‘paar jaar’ en ‘zoveel drinken’ maar ik ben nog geen 25 en met ‘paar jaar en ‘zoveel drinken’ bedoel ik 3/5 jaar terug en ik dronk altijd met mate. Ik ging mezelf nooit “coma zuipen”. ;) Als ik nu drink, krijg ik last van m’n maag (denk ik) en het ineens heel warm...
Ik ga dan meestal op de grond liggen (ben altijd thuis wanneer ik drink dus niemand heeft er last van) en na paar minuten diep adem halen enz. Gaat het weer...

Het beste antwoord

Je zou mogelijkerwijs last kunnen hebben van een maagzweer, maar dat durf ik niet te zeggen.

Wat ik wel weet, is dat ik iemand ken die jarenlang ibuprofen heeft geslikt, waardoor de maagwand zo gevoelig is geworden dat hij geen ibuprofen maar ook geen alcohol weer kan hebben.

Onderstaande vond ik online:

Alcohol is zonder twijfel slecht voor je maag. In eerste instantie omdat het een rechtstreeks toxisch effect heeft en de maagwand kan beschadigen. Dat is vooral het geval bij alcoholische dranken met een erg hoge concentratie alcohol (sterke dranken zoals bv. whisky).

Daarnaast gaan alcoholische dranken met hoge gisting (bieren, rode wijn) de maaglediging vertragen. Dat verklaart waarom je na het drinken van veel bier misselijk kan zijn. En ten slotte stimuleren bier en rode wijn de afscheiding van maagzuur, wat op termijn de bescherming van de maagwand kan aantasten.

Kortom, alcohol is slecht voor je maag en kan maaglast of zelfs een acute maagontsteking veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat denk ik ook! ik heb n maagzweer en heb dat ook!

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat je een zeer gevoelige lever hebt.
Alcohol is een soort gifstof dat door je lever uit je bloed gehaald word.
Je lever kan hier gevoelig voor zijn en krijg je er last van.
Wat de precieze oorzaak is kan een normaal persoon natuurlijk nooit zeggen.
Dan zou er een arts naar moeten kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U zou eens moeten proberen om op uw nuchtere maag melk te drinken, als u dan dezelfde pijn heeft als met alcohol dan heeft u maagzweren.