Gestopt met roken nu bijna 3 maanden sinds die tijd keelpijn en veel verkouden en al twee maal fixe griep gehad. Is dit normaal?

Ik heb best een lange tijd gerookt, rookte per dag ongeveer 8 sigaretten . Nu ik ben gestopt ben ik constant verkouden en heb ik al 2 keer erge griep gehad.
Ik heb veel last van opgezette klieren en mijn keel doet elke dag pijn als ik wakker wordt. Voordat ik stopte was ik misschien in x in het half jaar verkouden. weet iemand dit te verklaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
65.3K

Antwoorden (4)

Bijwerkingen van stoppen met roken:

20 minuten:
Na 20 minuten zal de bloeddruk en polsslag al dalen en terugkomen op normaal niveau.

Dag 1:
Al na 24 uur zijn alle sporen van koolmonoxide verdwenen uit het lichaam. Je zal beginnen met hoesten omdat het lichaam een schoonmaakactie gaat beginnen in de longen. Hoesten komt doordat de vuiligheid in je longen naar buiten komt.

Dag 2:
Twee dagen nadat je gestopt bent is alle nicotine al uit het lichaam. Je smaak en reukvermogen worden direct beter. Het gevoel dat nicotine nodig is zal groter zijn dan de eerste dag.

Dag 3:
Je merkt direct aan je lichaam dat je gestopt bent, onder andere het ademen gaat makkelijker en je hebt meer energie dan 3 dagen geleden.

1 week:
De behoefte aan een sigaret zal erg groot worden. Er zullen ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, keelpijn, snel geïrriteerd worden optreden. Stevige rokers kan door het gebruik van nicotinevervangende middelen als kauwgom en pleisters deze behoeftes doen afnemen. Zeker is dat de ontwenningsverschijnselen in de komende week langzaam minder worden. Je longfunctie begint zich alweer te verbeteren ten opzichte van dag 3.

1 maand:
De bloedsomloop is al veel meer verbeterd, bewegen gaat makkelijker en je conditie is beter. Tevens zijn je smaak en reukvermogen toegenomen, dit zal duidelijk merkbaar zijn. Je zult meer trek hebben in eten en het is dan ook normaal om een paar kilootjes aan te komen. Eet geen vet- en/of suikerrijke snacks te eten maar probeer gezond en lekker te eten.

2 maanden:
De behoefte aan een sigaret zal al direct stukken minder zijn na twee maanden, de onthoudingsverschijnselen zijn ook eindelijk verdwenen. De geestelijke verslaving is echter helaas nog steeds niet voorbij en blijft voor de komende periode een grote zorg.

3 tot 9 maanden:
Je longfunctie is al met 10% verbeterd. Ademhalingsproblemen zoals kuchen en piepen zijn veel minder geworden. Je voelt je zelfverzekerder, fitter en gezonder. Je zult merken om minder verkouden te zijn dan voorheen en dat je sneller op de been bent.

Na 1 jaar:
Gefeliciteerd u zult definitief gestopt zijn en mag jezelf gaan beschouwen als een niet-roker.

Na 2/5 jaar:
Het risico op hart en vaatziekten is direct al met 50% minder dan het risico van iemand die niet is gestopt met roken.

Dus inderdaad dat kan een van de bijwerkingen zijn. Maar ga anders even langs de huisarts want dat is altijd het verstandigst bij dit soort dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dit stukje had ik op het internet ook al gezien , maar dan zie ik het volgende stukje ' Je zult merken om minder verkouden te zijn dan voorheen en dat je sneller op de been bent!! Dit is juist niet wat ik heb.. voel met juist beroerder.
Je lichaam is zich aan het zuiveren en dat kost veel energie, waardoor mogelijk je weerstand enige tijd minder is.
Dus erg vatbaar voor griep/ verkoudheid.
Uiteindelijk ben je natuurlijk veel beter af en krijg je er ook wat extra jaartjes bij.
Volhouden hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was ook een stevige roker (pakje perdag) en ben inmiddels een jaar of tie gestopt. Ik weet nog dat ik het eerste jaar dezelfde klachten als jij had. Ik vond stoppen overigens makkelijk tot een maand of drie. Na drie maanden heb ik echt moeten vechten om niet opnieuw te beginnen en na een maand of negen weer. Daarna had ik nog weleens dat ik na het eten zin had in een sigaretje ofzo. Dat heb ik incidenteel nog steeds. Ik voel me nu wel veel beter. Hou vol, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook niks met het stoppen met roken te maken hebben,ben zelf 2 jaar geleden gestopt, en ik ben de laatste maand ook steeds strontverkouden ,keelpijn,griep,alles wat je schrijft.

mischien door het stoppen is je weerstand tijdelijk wat lager waardoor je vatbaarder bent,zodra je lichaam minder last van de afkickverschijnselen heeft word je weerstand weer beter en nog beter dan voorheen! keep up the good work!