Hoe gaat een maagonderzoek tegenwoordig?

Ik heb al twee jaar last van mijn maag en wordt steeds weggestuurd met medicijnen. Ik ga daarom een maagonderzoek aanvragen bij mijn huisarts. Maar nu weet ik niet wat ik moet verwachten, Hoe gaat zo'n onderzoek? Is het nog steeds met een buis in je keel, of is het met een papje eten en dan voor de röntgenapparaten gaan staan? Want ik heb gehoord dat dat laatste ook kan. Ik heb een overgeeffobie en heb dus liever geen buis in mijn keel...

11 jaar geleden
2.4K
Rieneke1
11 jaar geleden
neem liever een roesje, en een scopie.
het is nl heel veel vieze pap eten, tot kotsen aan toe.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik heb alleen een scopie ondergaan xilu, maar in de wachtkamer zaten mensen die de pap moesten wegwerken, en die hadden het zwaar.
ik heb begrepen dat je heel veel pap achter elkaar moet wegwerken. ik scheet peuken voor de scopie, maar met roes viel het me zo mee!
xilu
11 jaar geleden
Oah ja, als het heel veel is dan lijkt het me ook totaal niet prettig. Ik ben doodsbang voor scopie aangezien ik overgeeffobie heb, maar als ik in slaap ben zal ik er toch niet veel van merken
Rieneke1
11 jaar geleden
nou je bent niet echt in slaap, maar het interesseert je allemaal niet zo veel, althans dat is mijn ervaring.
xilu
11 jaar geleden
Nouja, ik merk het allemaal wel. Eerst eens zorgen dat ik doorgestuurd word na 2 jaar.. Bedankt voor je antwoorden!

Antwoorden (2)

Een standaard maagonderzoek gaat als volgt (waarbij je wel nuchter moet zijn):

Het onderzoek

U komt op uw linkerzij op de onderzoekstafel te liggen en u krijgt een bijtring in de mond om de slang te beschermen.
Losse onderdelen mogen tijdens het onderzoek niet in de mond blijven zitten, denk hierbij aan een kunstgebit, plaatje of tongpiercing.

De arts brengt de flexibele slang in via uw mond en vraagt u om te slikken zodat de slang goed in uw slokdarm gebracht kan worden. U krijgt even een benauwd gevoel dat na het inbrengen weer afneemt.

De luchtwegen blijven vrij zodat u rustig kunt ademhalen. Na het inbrengen van de slang kunt u beter niet meer slikken, omdat u hierdoor kunt gaan kokhalzen. Speeksel kunt u weg laten lopen via de wang; dit wordt afgezogen met een zuigertje.
Het onderzoek verloopt het beste als u zich zo goed mogelijk ontspant en zich concentreert op de ademhaling.

De slang wordt opgeschoven door de slokdarm naar de maag. Het licht in de kamer wordt ondertussen gedimd zodat het beeld op de monitor duidelijker is.
In de maag aangekomen wordt er lucht ingeblazen, zodat de maag zich kan ontplooien en het slijmvlies goed bekeken kan worden. Het kan zijn dat u een vol gevoel krijgt en lucht moet opboeren.
De slang wordt doorgeschoven tot in de twaalfvingerige darm, dit geeft een drukkend gevoel op de maag. Indien nodig worden er hapjes weefsel weggenomen (biopsie) voor verder onderzoek. Dit is niet gevaarlijk en niet pijnlijk; u kunt wel een trekkerig gevoel hebben.
Bij het onderzoek zijn twee verpleegkundigen aanwezig om u te begeleiden en de arts te assisteren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Omdat ik geen arts ben en jouw situatie niet ken weet ik niet of een maagonderzoek wel zinvol is en wat voor maagonderzoek dan nodig is maar hierboven staat dus het standaard maagonderzoek.

Als een rontgenfoto kan werkt dat zo: Met een röntgenonderzoek van de slokdarm kunnen afwijkingen van de slokdarm en eventueel van de maag worden vastgesteld. Denk hierbij aan een vernauwing, een middenrifsbreuk of een afwijking in de beweging van de slokdarm.
Normaal gesproken is de slokdarm niet zichtbaar op een röntgenfoto. Daarom krijgt u tijdens het onderzoek een contrastmiddel (bariumpap) te drinken. De slokdarm en de maag worden door het contrastmiddel goed zichtbaar op de röntgenfoto. Vaak worden bij dit onderzoek ook stukjes brood, gedrenkt in bariumpap, gegeven, zodat beoordeeld kan worden of deze normaal de slokdarm passeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
xilu
11 jaar geleden
had ik dus ook gelezen.. maar las ergens anders dat het met röntgenstralen kon..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, heb ik inmiddels toegevoegd maar dat wordt meer gedaan om te kijken hoe de slokdarm werkt. http://www.maagproblemen.info/maagonderzoeken/
Links kun je nog meer maagonderzoeken vinden maar elk onderzoek hoort bij bepaalde klachten, het heeft geen zin om een foto te maken als er gedacht wordt aan een slijmvliesprobleem:
xilu
11 jaar geleden
Ja ik zag het net! Bedankt! ik ga maar eens snel naar de dokter om te kijken of hij me door kan sturen.. Want twee jaar met maagklachten lopen vind ik persoonlijk wel erg lang en geen enkel medicijn lijkt te helpen..
burgos
11 jaar geleden
Het is geen buis wat in je keel gaat hoor,dat klinkt wel heel erg eng,het is maar een dun slangetje met een piep klein cameraatje. En als ze het niet door je keel krijgen ,proberen ze het door je neus,veel fijner ha ha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een buis is iets wat rond is en waar lucht door kan. Dat zegt niets over de diameter.
xilu
11 jaar geleden
buis klinkt wel enger dan slangetje haha
Nou dit is wel heel toevallig! Ik heb zelf ook emetofobie en heb gisteren een maagonderzoek(gastrocopie) gehad na bijna een jaar twijfelen om het wel of niet te doen. Ik heb het met een roesje gedaan en ik heb de verpleegkundige ingelicht dat ik heel angstig was en uitgelegd waarom. Ook had ik een patientenkaart gedownload van het emetofobie forum. Daarop staat precies op wat emetofobie inhoud. Ze hebben me gerustgesteld en gezegd dat ik bovenop het normale roesje (dormicum) nog iets kreeg om goed door te slapen (die naam weet ik nie meer) ik heb alleen van te voren een paniekaanval gehad omdat ik zolang moest wachten dus tijd had om te gaan nadenken. Eenmaal in de behandelkamer kreeg ik t roesje toegedient en heb ik nog 3x gezegd dat ik er nog was en daarna weet ik niks meer. Ik werd een uur later wakker en wist niks meer! Alles was goed gegaan en niks gevonden! Ik raad je dus echt aan om het met een roesje te doen en je angst uit te leggen. In mijn geval hadden ze veel begrip. Dat andere onderzoek waarbij je spul moet slikken is 10 x erger omdat je dat spul echt niet wegkrijgt. Ik heb dat onderzoek ook gedaan nmaar niet afgemaakt omdat ik t niet voor elkaar kreeg t door te slikken. Heel veel succes met je beslissing en je mag me altijd mailen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
xilu
11 jaar geleden
Wow, dit is inderdaad heel toevallig! Kun je me de link van die patientenkaart doorsturen? Dat zou echt heel fijn zijn. Heb je nog steeds emetofobie of is dat al minder geworden? Ik ga ervoor in therapie vanaf 8 juni want moet er echt vanaf, niet alleen omdat het mijn leven nu begint over te nemen, maar ook voor mijn studie..
burgos
11 jaar geleden
Als je het goed doorspreekt in het ziekenhuis,komen ze je altijd tegemoet,ze hebben niks aan paniekerige patienten,dan krijg je altijd een roesje.
Heel veel sterkte hoor,en je moet wel bedenken dat er veel ergere dingen zijn.
xilu
11 jaar geleden
Ja, er zijn veel ergere dingen, ik weet het.. Maar een buis in mn keel samen met emetofobie is toch ook behoorlijk beangstigend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor ons is er bijna niks erger. Het is hetzelfde als iemand met claustrofobie opsluiten in een hele kleine kamer. Helaas is emetofobie niet zo bekent en word t vaak niet serieus genomen en word er gezegd dat braken voor niemand fijn is. Dat is zo maar voor mensen met emetofobie is t vele male erger helaas.
xilu
11 jaar geleden
mijn dokter vind ook dat ik me aanstel, en daar word ik dan weer zo moedeloos van..