Zijn er cijfers bekend van het succes van een herniabehandeling bij arts t.o.v. chiropractor?

M.a.w. wat geeft meer kans op genezing? Beleid bij huisarts is: afwachten, oefeningen, pijnstilling, inspuiting, operatie. Bij chiropractor: druk op wervel m.b.v. handen of soort harnas op speciale tafel. Voordeel chiropractor lijkt mij dat deze zich vooral concentreert op de wervelkolom.... Maar wetenschappelijke gegevens zouden mooi zijn, zijn die er?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Je kunt zo niet kijken naar een hernia behandeling. M.a.w., het is geen keuze. Afhankelijk van de ernst, soort en plaats van de hernia zal een behandelmethode worden gekozen. Een chiropractor brengt alleen maar schade toe als er risico is op beschadiging van het beenmerg. En OF dat zo is, is alleen te zien op een MRI scan. Een chiropractor kan niet door je heen kijken. Een hernia waarbij je uitvalsverschijnselen van benen, armen of plassen hebt, moet vrijwel altijd geopereerd worden. Begin bij de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een neuroloog die een MRI scan zal laten maken. Op basis daarvan krijg je het advies om te opereren of alternatieve behandelwijze. Dat het een hernia is moet namelijk eerst nog worden aangetoond. Er zijn ziektes die dezelfde symptomen geven als een hernia. En nu wil ik absoluut niemand bang maken, maar de eerste symptomen van een tekenbeet, tot multiple sclerose en botkanker lijken soms sterk op die van een hernia.

Antwoorden (1)

Nee die zijn er niet, chiropractoren werken met casussen als bewijs voor de behandeling.

Ik denk altijd maar zo: als de chiropractor AANTOONBAAR beter zou zijn zou niemand meer naar iets anders gaan en zouden vooral de verzekeraars je verplichten daar meteen naar toe te gaan, alsmede alle werkgevers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap de weerstand ook niet zo goed. In Amerika hoort het tot reguliere geneeskunst en hier tot alternatief, met alle gevolgen van dien helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang iets niet wetenschappelijk bewezen is kan het nooit regulier zijn cypertje.