Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Welke gevolgen heeft 'stoppen met roken' als ECHT voordeel (medisch ) in dat eerste jaar?

Sites zoals Stivoro, de verzekeraars, ikstop.nl etc allemaal lees je, op wat bekende ontwenningsverschijnselen na, over ALLE voordelen.
Prima bemoedigend en hoopvol uiteraard en stoppen met roken is altijd een 'voordeel' ;)

Zodra ik google op (gezondheids) nadelen van dit stoppen, dan kom ik niets tegen?
(behalve dan in een antwoord van Mlodewijk hier op GV die ergens alle VOORDELEN roken weet te noemen)
http://www.goeievraag.nl/vraag/voordelen-roken.47991

Bijv. dat je na stoppen nog soms 1 jaar extreem gevoelig kan zijn voor o.a luchtweginfecties?
Of in de eerste maanden vooral de trilharen nog "vast zitten" en nog niet zelfstandig weer 'overeind kunnen' door laagjes teer en andere meuk?
Daardoor bv weer extreme prikkelhoest ?
Zo ie zo eerst nog langere tijd overgevoelige slijmvliezen?
Kan zelfs mijn jeugdastma weer terugkeren ?

En wie er nog meer weet of erover kan vertellen (mag zeker met goede bron) dan hoor ik het graag!
Nogmaals het gaat me nu alleen om dus de medische gevolgen van stoppen met roken ;)

(ps geen haartje op mijn hoofd die weer wil roken hoor ;))

Toegevoegd na 13 minuten:
Sorry ik denk dat de vraag zo niet zo duidelijk is?
De bedoelde vragen staan hierboven genoemd, maar bekende "sopt sites noemen alleen maar VOORDELEN en ja deze ken ik intussen ook ;)
Ik merk helaas na 5 maanden geen trekje rook meer , meer NADELEN en snap niet dat er nergens echt open over gesproken wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nou ik rookte als een schoorsteen 2 jaar terug,en toen nooit meer maar ik kan geen nadelen ontdekken hoor aan het stoppen,sorry! oja,mischien dat ik nu geen plek meer in mijn kledingkast heb omdat ik nu teveel kleding koop nu ik meer geld overhou?

Sorry voor het vorige antwoord, ik las iets te snel de vraag. Ik ben u sinds een maand gestopt met roken en heb nog geen medisch nadelen gemerkt, mijn broertje is al 2 jaar gestopt en die heeft ook nog nooit nadelen gehad van het stoppen met roken. Je kan wel aankomen in gewicht maar dat is niet voor iedereen een nadeel. Verder kan je door de ontwenningsverschijnselen depressief worden waardoor je gezondheid ook weer minder wordt, maar dat is dus indirect, en gebeurd niet veel. Maar nadelen van stoppen met roken wegen (op langere termijn) natuurlijk nooit op tegen de voordelen.

Ik ken in elk geval een groot psychologisch voordeel dat al op korte termijn (maar pas ná het echte afkicken) gaat gelden. Dat is dat mensen die gestopt zijn met roken, melden dat zij meer ontspannen en minder gestresst zijn. Rokers zeggen vaak dat ze ontspannen door te roken, en dat is ook zo. Maar de opbouwende stress tussen de sigaretten door lijkt meer te maken te hebben met de verslaving zélf dan met iets anders. Uiteindelijk bouwt de spanning zich bij rokers dus op, om weer te dalen tijdens of na het roken. Zodra mensen gestopt zijn en de eerste moeilijke tijd (dagen of weken, is natuurlijk verschillend per persoon) door zijn, rapporteren de meesten dat zij zich de hele tijd(!) meer ontspannen voelen dan toen zij nog rookten. Verder is natuurlijk prettig om geen stinkende kleding meer te hebben en meer geld, en kan een geslaagde stoppoging ook een 'boost' zijn voor je zelfvertrouwen. De echt fysieke voordelen merk je volgens mij pas later.