Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is of kan kortademigheid spontaan opkomen na bv een virus of gebruik medicatie? (zie toelichting)

Wat ik bedoel is dan kortademigheid tijdens of na zelfs al minimale fysieke belasting zoals : douche, dekbed opschudden enz.
Sinds paar weken is "hijgen en gapen" bijna een 2e natuur geworden...

Omdat ik al tig jaren meerdere beweeg- en 'loopbeperkingen' heb is mijn conditie al wat jaren vrij belabberd, maar kon vanuit (ADL) rolstoel nog best wel eindjes (op een rare eigen 'wijze') voortrollen!

Langer geleden was ik wel zeer sportief en ook vanuit rolstoelleven en na adviezen van fysio en sportarts wel (en probeer nog) dagelijkse oefeningen gedaan (lig- en zitstand).

Iets van kleine 5 maanden geleden ben ik gestopt met roken (in 2003 weer begonnen en in totaal ongeveer 14 van de 53 jaren gerookt). Reden: spuugzat van een zinloze en dure verslaving!
Gelukkig was er (nog) geen directe medische noodzaak om te stoppen zoals aangetoonde COPD (iets dat ik bijna zeker wel zou moeten hebben lijkt me?) of bv slechte doorbloeding/koudehanden, rokershoest enz.

Op moment ben ik nog deels onder controle huisarts na infecties met AB en korte Prednison kuur en de latere Nystatine-gel kuur tegen vermoedelijke candida in de mond...
Kuur hielp niet echt, na lab onderzoek bleek wel tekort aan foliumzuur en intussen vul ik dit aan met tabs en HA noemt dit nu http://www.huidinfo.nl/burningmouthsyndrome.html

Rest klachten nu zouden vallen (volgens HA) onder nu artrose en post-viraal syndroom of zo, tja zegt mij allemaal weinig behalve dat dan "beestje ook weer een naam heeft" ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja , dat kan zeker. Een allergie die zich niet eerder heeft gemeld kan openbaar worden. Ook het roken kan (blijvende) vaatschade veroorzaakt hebben. Wordt vervolgd..... Toegevoegd na 1 uur: Candida in de mond wijst op een sterk verzwakt immuunsysteem. Dit kan komen door de prednison. Toch zou het aan te raden zijn het bloedbeeld te bekijken (rode/witte bloedcellen en -plaatjes). De benauwdheid kan komen door vochtophoping in de longen of een allergische reactie. Wel zaken om in de gaten te houden. Veel mensen hebben het momenteel benauwd, kan door de grote hoeveelheid pollen komen. Neen je klacht serieus en laat het WEL uitzoeken. Zelf dacht ik nog even aan de Q koorts , deze openbaart zich met vrij algemene ziektebeelden. Ga dus goed overleggen met je arts en overweeg verwijzing naar een internist als je je onvoldoende geholpen voelt. Heel veel stekte gewenst! Toegevoegd na 4 dagen: Oedeem in de longen al laten checken? Pas wel op jezelf, nu vooral. Heb je hartdecompensatie? (vergroot hart). Ik denk dan huisarts alleen niet afdoende is, tweedelijnszorg is volgens mij echt nodig. We willen je nog lang niet kwijt!!

Je bent al bij de huisarts geweest, en dat is goed. En als hij zegt dat het een restklacht van een virus zou zijn, mag je dat gerust van hem aannemen. Het is heel gevaarlijk om zelf op eigen houtje doktertje te gaan spelen door symptomen te googelen op internet. Kortademigheid zonder inspanning is wel een serieuze klacht, waarmee je zeker nog eens terugmoet als het blijft, erger wordt of er klachten bijkomen. Het kan een (vroeg) symptoom zijn van hartfalen, maar inderdaad ook uit de longen komen en bij het minste of geringste virusje de kop opsteken. Ook mensen met overgewicht zijn vaak zomaar, om niks, even kortademig. Niet zozeer omdat ze doodmoe worden van weinig inspanning, maar door de enorme hoeveelheid bloed die door het lichaam moet worden gepompt. Dat is hard werken voor je hart. Jarenlang roken kan je longen zeker beschadigen tot net voor het punt dat je klachten krijgt. Het duurt echter 9 tot 12 maanden voor die (beginnende!) schade (een rokershoestje bijvoorbeeld) weer grootdeels hersteld is, en er is altijd een kans dat je ook daar wat restklachten aan overhoudt, zeker als er al wat blijvende schade (littekenweefsel) aangericht is. Kortademigheid of incidenteel niet diep kunnen inademen kan daar zeker bij horen. Maar nogmaals : trek niet te snel conclusies, maar blijf contact houden met je arts hierover. Hijgen en gapen en kortademigheid wijzen allemaal op een zuurstoftekort, of het nu van je hart of je longen komt, dat in elk geval in de peiling moet worden gehouden.

Bronnen:
http://www.hartwijzer.nl/Kortademigheid.php

Medische term kortademigheid bij (geringe) inspanning is dyspnoe d'effort. Vele oorzaken mogelijk meestal long (zeker schade na vele jaren roken ook al is de grens niet eerder bereikt), hart (vaak dan ook dikke voeten of benauwdheid s nachts bij platliggen) of bloedarmoede (die je niet hebt). Verder speelt algehele conditie een rol (die al matig is) en gewicht (BMI van 29 is stabiel maar wel hoog). Al met al is het zeker mogelijk dat de nasleep van een virus een rol speelt. Q-koorts lijkt mij onwaarschijnlijk (heel specifiek op te lopen). Verder kunnen ook medicamenten en bv een ziekte van de schildklier kortademigheid geven: dus gaat het niet over: naar de huisarts hoe lastig ook).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100