Wat is de oorzaak van deze nachtelijke pijn?

Vanochtend werd ik vroegtijdig wakker van een behoorlijke pijn in mijn borststreek. Zolang ik plat op mijn rug lag en niet bewoog, ging het wel, maar zodra ik op mijn zij rolde, wist ik niet hoe snel ik weer op mijn rug moest draaien..
Het vreemde is dat ik precies hetzelfde al enkele keren eerder heb gehad, met tussenpozen van enkele maanden. Ook die keren werd ik wakker met behoorlijke pijn in mijn borststreek, vlak boven de tepels, voornamelijk aan weerszijden van het borstbeen (links -voor mij- is pijnlijk dan rechts). Nu, enkele uren later, is de pijn voor een groot deel weggezakt. Ik voel alleen nog pijn als ik diep inadem, draai (benen vast en bovenlichaam draaien), of andere aparte bewegingen maak. Drukken (met de hand) is gevoelig, maar niet pijnlijk. Wie herkent dit, of kan mij hier meer over vertellen?

Wat het in ieder geval niet is:
- stress
- ongezonde levensstijl, medicijn-, alcohol- of drugsgebruik, slaaptekort, slecht voedsel, etc.
- syndroom van Tietze.
- verandering van matras of andere omstandigheden

Een bezoek aan de huisarts vind ik niet nodig. Ik maak mij er ook geen zorgen om, maar ben gewoon erg benieuwd hoe dit kan ontstaan. Er lijkt namelijk geen enkele aanleiding voor te zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is het met je gewicht ?
En wat gebeurt er als je - hoe dom het ook klinkt - een glas water drinkt ?
bamibal
12 jaar geleden
Als je op je zij ligt, komt er enige druk op je borstkas en je ribben te staan. Mogelijk heb je een lichte kneuzing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen: gewicht is volgens de moderne maatstaven misschien een kilootje te veel, maar zeker niet zodanig dat mijn gezondheid er onder te leiden heeft (1.84m, 88 kg).
Ik heb inmiddels, na op internet iets over maagzuur gelezen te hebben dat enigszins vergelijkbare klachten kan opleveren, zeker een liter water op, maar van een versnelde pijnvermindering is geen sprake (pijn vermindert wél met de tijd).
@bamibal: ik val altijd op mijn zij in slaap, en had gisteravond nog nergens last van.
@funkeydogz: nee, van onbewuste spanningen kan echt geen sprake zijn. Ik heb een zorgeloze persoonlijkheid en leid een heel relax studentenleven, heb geen enkele problemen (in welke vorm dan ook), en stress heb ik nog nooit gehad (zou niet weten hoe het voelt). Lijkt me heel sterk dat dit er iets mee te maken kan hebben.
Omdat het maar zo sporadisch gebeurt zie ik echt geen reden om naar de huisarts te gaan. Het kan niet iets ernstigs zijn (anders had ik er vast meer last van ondervonden), en tegen de tijd dat ik bij de huisarts ben heb ik al geen pijn meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets: Toch kan het best wat Bamibal zegt. Ik ben ook wel eens enkele malen 's avonds gaan slapen zonder centje pijn en dat ik 's ochtends wakker werd met een flinke kneuzing. Raar, maar waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien lig je 's nachts op je hand? Dat overkomt mij regelmatig en dan doet 't daarboven ook zeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik vroeg het net in een reactie aan eddijst of je een kneuzing ook 's nachts op kunt lopen, blijkbaar wel dus. Ik kan mij niet herinneren dat ik overdag ergens tegenaan gelopen ben, maar dat ik op mijn hand geslapen heb, is zeker een mogelijkheid. Ik kan mij voorstellen dat mijn ribben dat niet heel prettig vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of misschien is je kussen te dik of lig je er net met je schouders op, waardoor er extra druk op je ribben komt te staan.

Het beste antwoord

Je klachten lijken erg veel op een gekneusde rib.
Sommige mensen hebben dit nogal snel.
Ze lopen ergens tegen aan, stoten zich, maar voelen niets.
Pas later, enkele uren, soms dagen, ja soms weken , kan het plotseling erg veel pijn geven.
Vooral bij diep inademen, niezen, hoesten, op de rug liggen, omdraaien in bed, opstaan in de ochtend en het weer in bed stappen.
De pijn komt vaak in golven en kan soms helemaal weg zijn.
Ook kan je deze klachten krijgen na een flinke verkoudheid of griep, waarbij veel geniest en/ of gehoest is, dan is het een soort spierpijn.
Meestal is dat binnen3 a 4 dagen weer weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua symptomen komt een gekneusde rib inderdaad in de buurt. Ik heb enkele jaren geleden eens een gekneusde rib gehad (duidelijk overdag opgelopen), en ik kan mij daarvan herinneren dat vooral ademen moeilijk was, iets wat vanochtend niet heel sterk aanwezig was. Maar goed, de ene kneuzing is de andere niet natuurlijk..
Toch kan ik mij niet herinneren dat ik ergens tegenaan gelopen ben o.i.d. Kan het ook zijn dat je op de één of andere manier 's nachts de mogelijke kneuzing opgelopen hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb twee keer gekneusde ribben gehad en herkende direct jouw klachten, vooral s'nachts perongeluk op je zij keren, nou dan ben je echt wel wakker.
Hoorde laatst van iemand die ook ineens pijn kreeg en wist zelf niets van een ergens tegen aan gelopen, maar had wel twee gekneusde ribben.

Andere antwoorden (2)

De tussenribspieren kunnen vaak om onverklaarbare redenen bij sommige houdingen pijn doen.
Ik heb dat zeer regelmatig. Omdat het in de buurt van het hart zit voelt het heel alarmerend.
Maar als het even later op een andere plek zit, of gewoon weg is, is er in feite niets aan de hand.
Pas als het altijd bij lichamelijke inspanning optreedt, en uitstraalt naar de linkerarm, moet je alarm slaan.
12 jaar geleden
Klinkt inderdaad als probleem van de borstwand (en niet een orgaan in de borstholte zoals het hart). Waarom het geen Tietze zou zijn is mij onduidelijk: dit geeft juist pijn op de plaats die beschreven wordt, bij de aanhechting van de ribben aan het borstbeen. Ribkneuzing en spierpijn kan ook, maar verdwijnt meestal niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer een gratis consult van de internet dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en welke klachten heb jij?
Gaan we in een keer door.