Ontstoken wondje, wanneer dokter?

Hooi allemaal!
Ik heb al ongeveer een week een wondje op mijn pols, ik heb af en toe heel erg jeukende vocht bultjes die waarschijnlijk komen door stress of verandering van het weer (waar ik altijd lichamelijk heel erg last van heb), maar nu heb ik er eentje in mijn slaap opengekrabt. Het zag er eerst gewoon normaal uit maar nu is het korstje een beetje gelig, en het is dit, rood en warm en het is er omheen lichter rood. Alleen vraag ik me af wanneer het nou nodig is om naar de dokter te gaan met een ontstoken wondje?
(Ik wil niet ineens bloedontsteking hebben ofzo :P)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.9K

Het beste antwoord

Je moet echt echt echt naar de dokter als er vanuit het wondje blauwe of zwarte strepen verschijnen. Maar dan ook als de sodemieter, want dan kan de ontsteking leiden tot bloedvergiftiging.Ook als je algehele koorts krijgt is het verstandig toch maar even naar de dokter te gaan. Maar als de wond alleen maar rood en dik is, gaat dat normaliter vanzelf weer over.

Andere redenen om er eerde mee naar de huisarts te gaan is als het buiten heel erg warm weer is (boven de 28 graden ; dan loop je risico op zogenaamde 'tropenwonden', of als de wond zich bevindt op een plaats die moeilijk schoon of steriel te houden is, in de buurt van je geslachtsdelen. Op je pols is daar natuurlijk geen sprake van.

Verbinden en schoonhouden van de wond verdient wel aanbeveling. Krabben kan niet zo veel kwaad, daarmee bloed het vuil er alleen maar uit en dat is juist goed. Het kan wel het herstel van de huid wat vertragen.

Dus naar de dokter bij koorts of het verschijnen van blauwe of rode strepen/ verkleuringen of punten vanuit de wond richting hart. Dat zijn beiden toch wel gauw gevalletjes antibiotica. In de link nog wat meer info waar je op moet letten.

Een normaal gezond lijf moet echter een ontstoken wondje gewoon aankunnen ; je hoeft echt niet voor ELK wissewasje naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Ik vind zelf ook dat ik niet overal voor naar de dokter wil, mede omdat ik daar niet zo fijne herinneringen aan heb.
Ik ga het zeker schoon houden en ik zal letten op strepen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit recentelijk gelezen in een wetenschappelijk tijdschrift. Het vormen van een korstje is een soort 'eerste reactie' van de huid bij bloeding. Daarna echter heeft dat korstje niet echt een belangrijke functie, maar dekt de wond juist af, en kan dus ook eventuele bacteriën en binnen in de wond houden. Niet voor niets jeukt het korstje ; je lichaam WIL dat je het er afkrabt, zodat het het korstje regelmatig kan verschonen. Inzichten veranderen soms, en ja, het kan heel lang duren voor moeders kun kinderen leren jeukende korstjes af te krabben, omdat die mythes er zo in zijn geramd. Net zoals het 'zonder muts wordt je verkouden' of 'van op koude muren zitten krijg je blaasontsteking' en meer medisch achterhaalde of niet onderlegde goedbedoelde onzin. Gewoon lekker krabben als het jeukt ; daar ga je ECHT niet dood aan. Maar niet met hele vieze vingers of roestige spijkers, uiteraard. En alleen het 'losse' jeukende korstje er af wippen ; het moet geen graven worden. Een open wond aan de pols zou ik bij sommige wekzaamheden wel degelijk verbinden als dat nodig is. Dat betekent niet dat het de hele dag ingepakt moet zitten. Ook dat is trouwens een vrij recent inzicht ; verrast me dat je dat al WEL hebt overgenomen, want tot voor een aantal jaren terug was het nog 'overal pleisters en verbanden op'. Oh, en doktoren snijden een ontstekende wond ook inderdaad vaak open , al is het maar om de pus er uit te laten.

Andere antwoorden (4)

Maak het wondje regelmatig schoon met gekookt ( afgekoeld) water.
Je kan ook je pols in een emmer water met soda weken.
Wordt het niet minder maar pijnlijker dan moet je even naar de huisarts. Die kan je dan gelijk iets geven tegen de jeukende uitslag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het niet verbeterd, merk je dat de roodheid er omheen erger wordt. Hou dat dus goed in de gaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gewoon even telefonisch contact opnemen met je huisarts en dit verhaal vertellen, en ook dat je twijfelt of je even langs zult gaan.

Met een paar aanvullende vragen kan je huisarts precies bepalen of het nodig is dat je langs komt. Je kunt dus een antwoord verwachten als, even langs komen, het gaat vanzelf over, of dat je even langs moet komen als het wondje na een week nog niet weg is.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer de plekjes/bultjes zich uitbreiden, meteen naar de dokter gaan. Dan zou het bijvoorbeeld impetigo/kinderzeer kunnen zijn. Dit is zéér besmettelijk en is gemakkelijk te behandelen met antibiotica.

Als je het nog even aan wilt kijken:
Doe er een wondontsmettend middel op en dek eventueel af als je gaat slapen (om krabben te voorkomen). Vergeet dan niet een kloddertje wondontsmetting erop te doen en na het slapen direct weer bloot, want een geïnfecteerde wond die afgedekt is, zal steeds erger gaan ontsteken.

Wanneer de aangedane huid geen verbetering geeft met wondontsmetting, moet je niet lang afwachten voordat je naar de dokter gaat. Je hebt er inderdaad niets aan als de ontsteking zich uit gaat breiden.

Wanneer je vaker last hebt van dit soort jeukende vochtbultjes, zou je het eens in de actieve fase aan de dokter kunnen laten zien. Deze kan je dan zeggen wat het is en hoe je dit het beste kunt verzorgen/voorkomen.
Misschien ben je wel iemand die in plaats van een koortslip een herpesinfectie aan de huid krijgt, bij een lage weerstand...

Succes ermee! :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
'antibiotica' in de eerste alinea moet zijn 'antibioticazalf'. Plaatselijk, dus niet meteen een kuur voor je hele lijf. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha bloedontsteking :-D die vind ik goedgevonden. Je hebt wel bloedvergiftiging, maar bloedontsteking heb ik nooit van gehoord.

Ik zou me verder geen zorgen maken over het wondje. Gewoon goed schoon maken met betadine of jodium. Dan zal het met 1 hooguit 2 dagen weg zijn.

Als dit niet zo is, dan zou ik de dokter bellen.

Als je een grote wond hebt, waar pus uit komt, of waar een knal rode ring omheen komt. dan wel meteen een dokter bellen. Want bloedvergiftiging kan heel erg snel en dodelijk zijn.

Verder zou ik als ik jou was wel even contact opnemen met je huisarts over: Ik heb af en toe heel erg jeukende vocht bultjes die waarschijnlijk komen door stress of verandering van het weer.

Dat zou van zonneallergie kunnen komen, en misschien heeft hij er iets tegen zodat je er minder last van hebt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahhaa sorry!! :P Ik kwam er even niet op xD
Het is een wondje met een doorsnede van een mm, en er komt ook geen pus uit dus dat is al een voordeel :) Ik heb eerder toen ik in Griekenland was wel zonneUITSLAG gehad, jeukte als een gek, maar dit is niet hetzelfde :)