is het normaal bij een botbreuk als het gips er af is dat je dan nog veel pijn hebt?

ik ben met de gladheid gevallen en had een breuk in het polsgewricht, 3 week gips gehad en zonder een controle foto te maken werd er gezegd, dat het nu klaar was, ik zeg nog die plaats van de breuk doet bij bepaalde bewegingen nog pijn.
maar dat moet in 3 week herstellen.
wie herkent zoiets? ik snap het niet, ik heb ook nog nooit eerder iets gebroken gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.7K

Het beste antwoord

Dat is heel normaal. In het gips zit je pols constant in dezelfde houding, en dan worden je spieren stijf en stram. Nu moet je het weer gaan bewegen, en dat kan in het begin nog heel pijnlijk zijn, maar wordt vanzelf minder.

Je moet zoveel mogelijk normaal gaan bewegen met je pols, ondanks dat het pijn doet. Je moet jezelf natuurlijk niet heel hard gaan pijnigen, maar dat je het voelt als je beweegt is normaal en zul je even door heen moeten. Als je namelijk niet doorbijt, dan ga je je pols weer stil houden in de houding van het gips en dan duurt het alleen maar langer voor je weer pijnloos kan bewegen.

Beweeg elke dag een paar minuten bewust rustig je pols (geen gekke buigingen, gewoon kleine rondjes draaien of op en neer, etc.) Begin bijvoorbeeld met vier momenten op een dag tien rondjes als dat gaat (zo niet, doe je wat minder), en bouw dat dan langzaam op door elke dag of om de dag wat meer te proberen. Na zo'n blokje geef je je pols weer even rust, door bijvoorbeeld een kussentje er onder, en kun je eventueel nog een keer je oefening herhalen. Zo blijf je bewust je pols bewegen. Want in het dagelijks leven zul je hem toch nog snel ontzien, omdat je dat van de afgelopen weken met gips gewend bent en pijn weerhoudt je ook onbewust van de beweging, terwijl dat wel goed is.

Merk je nou over een week ongeveer nog echt helemaal geen pijnvermindering, zelfs niet een beetje, dan kun je langs de huisarts gaan voor controle. Ook als de pijn echt ondraaglijk is, kun je natuurlijk een arts raadplegen.
Maar pijn hoort er helaas bij, dat is bij alle lichaamsdelen die uit het gips komen zo. Het zal helaas ook echt nog wel een aantal weken duren voordat je weer helemaal pijnvrij kunt bewegen.

Sterkte met je herstel! Hopelijk merk je snel verbetering!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je uitleg, op dit moment heb ik nog wel last maar ik beweeg gewoon en wacht het nog even af, moet binnenkort zo wie zo voor controle, dan zien we wel.

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat je nog een tijdje last hebt van je arm. Je hebt een tijdje in het gips gezeten waardoor je je arm niet hebt kunnen bewegen. Nu je dat wel gaat doen moeten je spieren weer aan het werk.

Gaat het te lang duren of wil je het gewoon zeker weten kun je altijd even je huisarts of het ziekenhuis bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, maar is het ook normaal dat de plaats van de breuk, (die ik precies kan aangeven) bij bepaalde bewegingen nog erg pijnlijk is? het zit in het polsgewricht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jou Lon07 :-) @Gekeenalje: Ja, dat is normaal. Het gewricht dat gebroken was heeft een enorme optater gehad. Dat kan best lang duren voor het weer pijnloos is. Maar je hoeft normaliter na 3 weken gips niet bang te zijn dat er nog iets scheef groeit of zo. Het gips heeft er voor gezorgd dat je pols in 1 positie bleef, waardoor het bot weer kon aangroeien. Als het geen gecompliceerde breuk was, dan moet de rest van het herstel vanzelf gaan. (En ik neem aan dat het geen gecompliceerde breuk was, want dan hadden ze wel een controlefoto gemaakt en was je naar de fysio gestuurd ;-)) Helaas zit er dus voorlopig niks anders op dan afwachten en oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf mijn pols gebroken gehad en ik durfde in de eerste paar weken ook niet alles omdat ik bang was dat het mis zou gaan, maar het is allemaal goed gekomen.
Mijn vriend heeft na een botbreuk nog vele maanden pijn gehad. Dat was een vervelende zeurende pijn, niet een zeer heftige pijn. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is op zich niet raar. In het algemeen is het zo dat hoe ouder je bent hoe langer het herstel duurt en de evt. pijn, maar dit is voor iedereen anders. Heb je heel veel pijn dan zou ik het toch melden want dat lijkt me niet gewoon.