Mijn vriend heeft erge rugklachten en is doorgestuurd naar een fysiotherapeut maar is daar niet voor verzekerd.. Hoeveel gaat ons dit kosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit er ook niet 5x of zo in t basispakket?
En cesartherapie als alternatief?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er zit geen 5 keer in het basispakket dit jaar. Cesartherapie valt nu ook onder de regelingen voor Fysiotherapie.

Antwoorden (4)

Vraag aan de fysiotherapeut wat de tarieven zijn. Dat kan namelijk per therapeut en per behandelingstype verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, al ligt het gemiddeld tarief rond de 27 euro heb ik gemerkt.
Voor de kosten kijk naar het behandeltarief dat per therapeut kan verschillen. Dan komen de opbrengsten. De vraag is of fysiotherapie helpt. Als dat niet al na de eerste of tweede keer duidelijk is, kan je ook overwegen weer naar de huisarts te gaan en een verwijzing naar een specialist te vragen en dat is weer verzekerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fysiotherapeut is misschien wel de meest aangewezen behandelaar, dan heb je niets aan een specialist, naar een specialist gaan puur omdat dat gratis lijkt is nogal onzinnig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Hippo. Je komt pas bij een specialist na verwijzing door de huisarts. En die zal je naar de Fysiotherapeut verwijzen. Daarnaast vind ik het nogal een boude stelling dat fysiotherapie niet helpt. Dit is geen alternatieve geneeswijze. De therapeut heeft uitgebreide kennis van het bewegingsapparaat en kan sneller beoordelen wat er aan de hand is. De meeste therapeuten zullen door houdingsverbetering en oefening proberen je te mobiliseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is precies waarom ik het zo'n domme actie vindt dat de fysiotherapie bijna volledig uit het basispakket is gemikt. Ik denk dat er meer mensen zijn die graag naar een specialist willen omdat de fysio niet vergoed wordt. Als de orthopeed zegt dat ze fysio moeten volgen, willen ze daar nog wel zelf voor betalen, maar niet direct. Kassa voor de zorgverzekeraar. Fysiotherapie is relatief heel goedkoop, is bij veel klachten effectief, en heeft een groot secundair preventief effect. Natuurlijk weet een orthopeed bijvoorbeeld ook veel van het bewegingsapparaat, maar die kent weer niet alle fysiotherapeutische mogelijkheden. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een orthopeed over een specifieke klacht niets anders wist te zeggen dan dat het niet operatief te verhelpen was, terwijl de fysiotherapeut precies wist uit te leggen hoe het probleem was ontstaan, én wat eraan te doen was op zijn vakgebied. Overigens is het effect van oefentherapie (wat een fysiotherapeut vaak toepast) meestal niet na één of twee sessies al merkbaar. Dat vraagt in heel veel gevallen veel meer geduld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies12: het is heel simpel. De meest gebruikte zorg wordt geschrapt (fysio, GGZ, enz), want dat levert het meeste besparing op.
Dat dat op de langere termijn weleens heel slecht zou kunnen uitpakken, ach, dat is het probleem van een volgende regering. Ieder voor zich... :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, je kunt je gewoon verzekeren voor de fysio met een aanvullende verzekering. Als je bepaalde chronische klachten hebt moet je nu de eerste 18/21 betalen, vroeger was dat 9 maar daar kon je je ook aanvullend voor verzekeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle: ik heb het over de basisverzekering (omdat de vraagsteller ook meldt dat de vriend niet verzekerd is voor fysiotherapie).
Dat hangt af van je leeftijd. In de basisverzekering krijg je tot je 18e de eerste 18 behandelingen vergoed (per jaar) als je een keer klachten hebt. Bij een chronische indicatie krijg je alle behandelingen vergoed.

Vanaf je 18e krijg je bij chronische en medisch noodzakelijke behandelingen de eerste 21 behandelingen NIET vergoed en daarna wel. Rugklachten zijn acuut en meestal niet chronisch.

Een fysiotherapeut zal tussen de 25 en 35 euro per behandeling vragen en voor de eerste screening een euro of 15.

Ik heb zelf vaak rugklachten en mijn fysiotherapeut heeft mij oefeningen geleerd om mijn rug te versterken (McKenzie therapie). Deze oefeningen kan je overigens ook online vinden.

Je zou met de therapeut een aantal behandelingen kunnen afspreken zodat hij de situatie kan beoordelen en je vriend de juiste oefeningen mee kan geven. Bij 10 behandelingen ben je dan iets van 300 euro kwijt, maar misschien heb je minder nodig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oefentherapieën zoals Cesar/ Mensendieck vallen dit jaar ook onder fysiotherapie. De vergoeding is er dus heel erg op achteruit gegaan helaas. Overigens ook in de (dure) aanvullende verzekeringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt vooral af van het aantal behandelingen dat hij nodig heeft. Reken zo'n 20-35 euro voor één sessie, en vraag meteen de therapeut naar zijn tarief bij de start van de behandeling. In de meeste praktijken hangt ook een tarievenlijstje, volgens mij is dat sinds een paar jaar zelfs verplicht.

Hoeveel sessies nodig zijn, is niet in te schatten zonder meer informatie. Bij acute klachten zullen vaak 4-6 sessies genoeg zijn, als er meer uitgebreide klachten zijn, kunnen dat er veel meer worden. Ook dát is iets wat je aan de therapeut kunt vragen bij het begin van de behandeling. Die kan aangeven hoeveel sessies hij denkt nodig te hebben. Je vriend moet in elk geval z'n oefeningen doen thuis, anders schiet de behandeling niet op. Hoe meer je zelfstandig je oefeningen kunt gaan doen op den duur, hoe minder sessies je nodig hebt. Ook afhankelijk van de klachten natuurlijk.

Vergeet niet de nota's en de doorverwijzing te bewaren om die op te kunnen voeren als bijzondere ziektekosten bij jullie belastingaangifte. Met een aantal sessies fysio is de kans redelijk aanwezig dat je ruim over de drempel heen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20 euro is wel erg goedkoop. Gemiddeld is het rond de 28 euro. 4 sessies is heel weinig, bij acute klachten is het vaak handig om 2 keer per week te komen. In 4 weken kom je dan een heel eind, zo'n 8 behandelingen. Ik ben het met je eens dat je vooral de oefeningen zelf moet doen. Ik deed ze meestal bij de therapeut en je moet gewoon bespreekbaar maken dat je zijn tijd zo efficiënt mogelijk wilt benutten.
burgos
12 jaar geleden
Inderdaad.