hoe kan het dat mijn rechter enkel knakt?

als ik loop knakt mijn rechter enkel steeds, wel een onschuldig geluid alsof je je vingers knakt maar dan nog iets zachter.
ben er gewoon benieuwd naar.
weet iemand hier raad mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
59.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouderdom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn linker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier ook last van maar heb zwakke enkels, heb al 2x enkelbanden verrekt. Beide enkels 1x.

Antwoorden (3)

Herkenbaar probleem. Het kraakt en daarom heet het ook kraakbeen wat in je gewrichten zit. Niet per se iets waar je je druk om hoeft te maken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een gewricht vaak knakt of kraakt kan dat een aanwijzing zijn dat het gewricht hypermobiel is, dus flexibeler dan normaal. Meestal kan dat geen kwaad. Als je er last van hebt kun je de spieren rondom het gewricht trainen. Hierdoor wordt het gewricht meer gesteund, waardoor het minder beweeglijk wordt. Een arts of specialist kan bevestigen of je hypermobiele gewrichten hebt. Knakkende gewrichten kunnen ook een aanwijzing zijn dat de spieren rondom het gewricht zijn verkort. Dit zorgt ervoor dat het gewricht deels ‘uit het lood’ schiet tijdens het gebruik ervan. Rek- en strekoefeningen kunnen dan helpen.

Krakende of knakkende gewrichten kunnen ook het gevolg zijn van verminderde gewrichtsvloeistof. Deze zorgt voor de smering van het gewricht. Normaal gesproken is dit een stroperige substantie, die nauwelijks geluid geleidt. Vaak als gevolg van een slechtere doorbloeding wordt de vloeistof in het gewricht minder of van mindere kwaliteit. De vloeistof wordt dan wateriger. Het geluid, dat door de wrijving tussen de kraakbeenvlakken ontstaat tijdens bewegen, wordt in de waterige vloeistof beter geleid en dat hoor je dus duidelijker.

Constant krakende en knakkende gewrichten kunnen ook een aanwijzing zijn dat het kraakbeen in het gewricht versleten is. Dit heet artrose. Als je veel last hebt van krakende of knakkende gewrichten met pijn, is het verstandig om een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naamlooss
12 jaar geleden
+1
Het geluid dat je hoort wanneer een gewricht 'knakt', is meestal gas dat ontsnapt uit de gewrichtsholte doordat er druk opstaat. Net zoals bij het knakken van de vingers. Omdat het gas zich even op moet bouwen, kun je niet je vingers tien keer achter elkaar knakken, maar moet je steeds even wachten tot je je vinger, of in dit geval je enkel, weer kunt knakken. Stelregel is dat als het geen pijn doet, het niet erg is.

Jij zegt echter dat je enkel steeds knakt als je loopt. Als dit bij elke stap is, is dat een teken dat het geen kwestie is van gas dat zich ophoopt en ontsnapt, want dan kan je gewricht nooit zo vaak knakken. Mogelijk is er dan iets anders aan de hand. Dat kan van alles zijn, varierend van een peesje dat langs een ander peesje of een botje 'knoept', tot een botje dat licht verschuift. Het eerste kan geen kwaad, het tweede op termijn wel. Ook hier geldt dat als je er geen last van hebt, het bijna nooit iets bijzonders is. Als je er wél last van hebt, zoals pijnklachten, of als je vaak door je enkel gaat of gegaan bent, dan is het verstandig om je huisarts een te raadplegen. Niet zozeer vanwege het knakken dan, maar vanwege de klachten waarmee het samengaat.