welke dokter voor de botten?

welke soort arts kan je vertellen of je iets hebt met je skelet? c.q. botten?
ik heb dagelijk veel last van de gewrichten op allerlei manieren, het steekt en doet pijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.1K

Het beste antwoord

Een orthopedisch chirurg behandeld botafwijkingen die chirurgische behandeling vragen. Een reumatoloog behandeld afwijkingen aan gewrichten of aan de botten (denk aan osteoporose, dat is een afwijking van het bot, maar valt onder de reumatische aandoeningen). Een revalidatiearts is weer de arts die je kan helpen om de beperkingen als gevolg van dit soort (en ook andere) aandoeningen zoveel mogelijk op te heffen.

Wanneer je last hebt van allerlei gewrichten en er is nog geen oorzaak bekend van die klachten, zou ik zeggen dat een reumatoloog de eerste specialist zou zijn waar je terecht kunt met je vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kun je niet zo maar zonder verwijzing naar toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar dat zeg ik ook niet. Natuurlijk moet de huisarts verwijzen, maar als je je afvraagt bij welke specialist je waarschijnlijk terecht zult komen, lijkt mij een reumatoloog logisch. En als je een huisarts hebt die - zoals die van mij - zegt: "zoek zelf maar iemand die hier verstand van heeft, ik verwijs je wel door", dan kan het handig zijn om wat voorwerk te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor het meedenken

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je Belgische?

Ik weet niet hoe dat in Belgie gaat, maar in Nederland ga je dan gewoon naar je huisarts.
Die onderzoekt, stelt vragen en geeft vaak ook een behandeling.

Werkt dat niet en moet je naar een specialist,
dan krijg je van je huisarts een doorverwijzing.
Dat kan een orthopeed zijn, maar ook een
reumatoloog.
De reumatoloog houdt zich bezig met de diagnostiek en behandeling van ziektebeelden waarbij gewrichten, botten of spieren betrokken zijn.

http://artsinspe.artsennet.nl/beroepskeuze/medische-vervolgopleidingen-1/reumatoloog.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Vraagstelster woont in Harkstede, in Nederland dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee Cryo, ik geloof je onmiddellijk! =:)
Dit lijkt me iets voor de Orthopedisch chirurg en wellicht ook voor de reumatoloog. Bespreek dit met je huisarts: Hij/zij moet jou namelijk doorverwijzen naar een specialist
wanneer dat nodig is. Ik hoop dat je snel van die vervelende pijn verlost word.