waarom krijg ik altijd diarree na het eten van producten met vet er in?

als er ook maar iets van vet in mijn eten zit,is het een paar uurtjes daarna helemaal mis en loop ik leeg.waarom reageert mijn lichaam hier zo op?Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
136.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
wat eet je voor de rest op een dag? misschien is je lichaam het gewoon niet meer gewend. Gaat het om olijfolie of andere vetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leeftijd?
gewicht en vooral gewichtsveranderingen?
hoe lang al?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typisch gevalletje voor 'naar de dokter'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jackd, 35 jaar,96 kilo,al heel lang veel te zwaar, de klachten heb ik al heel lang,misschien wel 10/15 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder dan wat Amadea zegt kom ik eigenlijk ook niet,
ben je er al mee naar de huisarts geweest?
Als die niet verder komt dan door laten sturen, je moet er in ieder geval achter kunnen komen wat het precies is. Heb je het bij alle soorten vet?
Of bijvoorbeeld alleen bepaalde dierlijke vetten, alleen melk, of echt alles dus ook bij alleen olijfolie. En wat eet je nog wel, want bijna overal zit wel wat vet in, of gaat een klein beetje wel goed. (ik mag zelf geen melk en dat is al lastig genoeg, bij geen vet lijkt het me bijna onmogelijk om nog enigszins normaal te kunnen eten)

Het beste antwoord

Dat is vetdiarree, en dat kan verschillende oorzaken hebben.

Vetdiarree kan ontstaan wanneer de vertering van vetten verstoord is. Voor de vetvertering zijn galvloeistof en alvleeskliersappen nodig. Galvloeistof wordt door de lever geproduceerd en via de galwegen naar de dunne darm getransporteerd. Wanneer de vetvertering verstoord is, kan dit veroorzaakt worden door een tekort aan galvloeistof of alvleeskliersap. Dit kan het gevolg zijn van een aandoening aan de lever, galwegen of alvleesklier (pancreas).
Vetdiarree kan ook het gevolg zijn van een verstoorde opname van vet door de dunne darmwand. Deze opname kan verstoord zijn als de dunne darmwand beschadigd is door een darmaandoening zoals de ziekte van Crohn of coeliakie (glutenintolerantie). Een verstoorde opname van voedingsstoffen wordt ook wel malabsorptie genoemd. Wanneer iemand last heeft van malabsorptie is er naast vetdiarree ook sprake van onverklaarbaar gewichtsverlies en een tekort aan voedingsstoffen ondanks een gezond dieet.
Bij een versnelde darmpassage kan een vettige ontlasting ontstaan. Er zijn verschillende factoren van invloed op de snelheid waarmee voedsel de darm passeert. Onder invloed van stress, een verstoorde darmflora of een darmaandoening (bijvoorbeeld lactose-intolerantie) kan de darmpassage versnellen.
Wanneer een behoorlijk deel van de dunne darm verwijderd is, kan vet ook minder goed worden opgenomen. De dunne darm is ongeveer vijf meter lang en in de meeste gevallen ontstaan er weinig/geen klachten als een deel van de dunne darm verwijderd wordt. Wanneer slechts 50-100 cm dunne darm overblijft, kunnen klachten ontstaan doordat voedingsstoffen minder goed worden opgenomen. Een dunne darm die zoveel is ingekort wordt een ‘short bowel’ genoemd.

Ga naar je huisarts als je er wat aan wilt laten doen!
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien ben je voor bepaalde vetten allergies. Je kan je daarvoor laten testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je geen gewone diarree, maar steatorroe - zie links voor verdere uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vette voeding kan diarree in de hand werken, omdat (te veel) vet het spijsverteringskanaal irriteert. Een ander effect van gefrituurde of vette voeding is kort na de maaltijd moeten ontlasten. Ook kunnen romige sauzen, vette stukken vlees en boterige of romige toetjes de darmen prikkelen. Kies daarom voor gegrilde, gestoomde of gebakken varianten en magere sauzen op basis van groente in plaats van boter of room.

Toegevoegd na 42 seconden:
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/eten-drinken/32451/diarree-wat-je-niet-moet-eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is wel eens een test geweest wat er uit je darmen komt na het eten van oliebollen nu dit liegt er niet om .vet betekent gewoon door smeren áls je bv volkoren brood eet moeten je darmen werken! wat veel gezonder is .dit geld voor alles trouwens .

Toegevoegd na 2 minuten:
voor alles in het leven