Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik word sinds 1,5 week telkens al 3 uur nadat ik geslapen heb, alweer moe en ik slaap gewoon 12 uur, hoe kan dit?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb ook geen lichamelijke inspanning ofzo, zoals werk

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik weet niet of dit er ook mee te maken heb, maar ik hoor mijn hart vaak gewoon kloppen, niet te snel of te langzaam maar hard

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoe het komt kan ik je niet vertellen, maar je huisarts waarschijnlijk wel. Misschien heb je bloedarmoede of iets anders onder de leden, met een bloedonderzoek kan men dit vaststellen. Maar het kan ook de zgn winter dip zijn. Kom je voldoende buiten, dat geeft namelijk energie. Persoonlijk vind ik 12 uur slaap behoorlijk veel, maar als jij dat zo gewend bent is het prima natuurlijk. Maar van teveel slapen kan je ook moe worden. Toegevoegd na 2 minuten: Naar aanleiding van je aanvulling. Zorg voor beweging overdag, regelmaat in slapen en opstaan en een nuttige invulling van je dag. Van nietsdoen wordt je niet lichamelijk moe, maar je kan er geestelijk doodmoe van worden.

Het kan zijn dat je moe wordt omdat je nergens heen hoeft. Normaal ga je meteen in de actie omdat je op een bepaalde tijd op je werk/school moet zijn. Probeer na het ontbijt iets te doen. Een ochtendwandelingetje in de frisse lucht, of haal alvast de boodschappen. Als je dan thuiskomt, voel je je een stuk beter. Maar het kan ook zijn dat je een griepje onder de leden hebt, of dat er ergens een ontsteking sluimert. Mocht het zo blijven, ondanks je actie, ga dan naar de huisarts. Sterkte en succes. Toegevoegd na 1 uur: Heb je veel stress op het moment? Verdriet of onzekerheid? Dat vreet namelijk ook energie en is dodelijk vermoeiend. Je hart zit dan figuurlijk in je keel. Dit naar aanleiding van je toevoeging.

12 uur slaap is erg lang, probeer je zelf een ritme aan te meten, niet meer dan 8 á 9 uur slaap op een nacht en als je wakker wordt niet te lang blijven liggen, gewoon onder de douche gaan, ontbijten en je dagelijkse dingen gaan doen! Zorg ervoor dat je niet op de bank blijft hangen.

"gewoon 12 uur" is veel te lang. Je zult dit moeten terugdringen naar 7 á 8 uur, dat is het gezondst. Door te lang slapen kun je allerlei gezondheidskwalen krijgen. Ik zou zeker ook naar de dokter gaan. Verder is lichamelijke inspanning juist wel belangrijk, hierdoor bouw je een conditie op. Gezond is minimaal een half uur per dag ingespannen bewegen.

Hoe dit kan? Afgaande op de nog wat beperkte info die je geeft, geef je volgens mij deels al een antwoord op je eigen vraag? Als je gemiddeld 12 uur zou slapen, dan raakt je eigen bio-ritmische klok van slag en zal dan "protest" afgeven door tijdens wakker zijn je zeer snel en erg moe te voelen. Zoveel mogelijk een geregeld waak-en slaapritme en als volwassene kan je prima met 6-8 uur per nacht overweg (ouderen zelfs met minder uren) zal je zeker fitter doen voelen. Als je verder niet ziek bent (fysiek en bv nu een duidelijk virus hebt, koorts of andere vreemde verschijnselen) en momenteel wel zonder werkt zit, kan ook dit impact geven op je moeheid. Voor een deel kan dit dan psycho-somatisch zijn, maar ook dat is niet iets vreemds en komt zeer veel voor ;) Om je lekker te voelen en vooral ook voldoening en wat zingeving in je dagelijkse leven te vinden, is een baan meestal een juiste oplossing, maar soms lastig te vinden. Dan kan je nog kiezen voor bv wat vrijwilligerswerk en binnen je woonplaats gewoon eens kijken op een vacaturebank. Ook lichaamsbeweging helpt goed bij problemen met moeheid en slaapproblemen. Ook kan het zijn dat je bewust of meer onderbewust je wat down of depressief voelt, maar dan is zeker een consult bij je huisarts wel een juiste stap en tegelijk kan je ook eens dit bespreken en mogelijk wijst een bloedonderzoek bv al iets uit... Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100