Soms zie ik opeens de helft van wat ik zou moeten zien,duurt ong 10 min,dan zie ik alles flikkeren en dat duurt ong 15 min,wie herkent dit?Wat is het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Oogmigraine. Ik heb het ook te pas en te onpas.
1. Gaten in uw gezichtsveld. Misschien bent u opzoek naar een bloem en het centrum van de bloem ontbreekt. Of u kijkt televisie en u kunt wel de buitenkant van het scherm zien maar de binnenkant ontbreekt.

2. Als je door het aangedane oog kijkt dan lijkt het of alles is bedekt met een dun laagje grijstint. alsof iemand een dunne grijze sluier over de televisie heeft gehangen.

Hoewel het tijdens zo’n oogmigraine aanval zal lijken of de symptomen nooit meer overgaan, zijn ze maar tijdelijk van aard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je omschrijft hier een symptoom van migraine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Migraine, uitval +
Als dit vaker voorkomt, en je verder geen rare klachten hebt, is wat je beschrijft waarschijnlijk een aura zonder migraine, ook wel een "migraine sans migraine" genoemd. Daarbij kun je vreemde sensaties hebben, flikkeringen of lichtsterren (of andere vormen) zien, of kan de helft van je gezichtsveld wegvallen. In de meeste gevallen komen deze symptomen voor bij een migraineaanval voordat de typerende hoofdpijn van de migraine begint, maar het komt ook regelmatig voor dat iemand zo'n aura ervaart zonder dat de hoofdpijn erop volgt. Als je er vaak last van hebt, óf als je andere symptomen hebt, is het handig om eens met je huisarts hierover te spreken.

Toegevoegd na 33 minuten:
Als aanvulling nog: als je lichtflitsen ziet die steeds erger worden, of per keer steeds erger worden, kan er sprake zijn van een oogprobleem. Ga dan met spoed naar je huisarts of het ziekenhuis, want er kan sprake zijn van een netvliesloslating. Het verschil met oogmigraine/aura zonder migraine is dat bij netvliesloslating ook een deel van het beeld wegvalt, maar dan lijkt het alsof er een gordijn voor het oog wordt getrokken. Als er een deel van het gezichtsveld wegvalt, duidt dit op een neurologisch probleem. In theorie kan het ook een TIA zijn, maar daarbij verwacht je een meer plotselinge uitval. Bij een migraine ontstaan de klachten geleidelijker, en verdwijnen ze ook geleidelijk. Vaak zien mensen bijvoorbeeld eerst een klein vlekje, daarna steeds een steeds groter wordende lichtvlek in allerlei kleuren, en daarna gedeeltelijke uitval, of juist andersom. Vandaar dat jouw beschrijving het meest overeenkomt met een migraine-aura, zeker omdat je beschrijft dat je dit vaker hebt, en het erop lijkt dat je tussen deze aanvallen in geen klachten hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit de eerste x is,zou ik zo snel mogenlijk contact op nemen met een dokter.Ik denk niet als dit al meer gebeurd is dat je deze vraag zou stellen.
Ik had dit ook in iedergeval zo iets, maar ik moest direct naar de oogarts van mijn h.a,hij was bang dat mijn net vlies was losgelaten.voor de zekerheid laat er naar kijken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een netvliesloslating zouden de klachten steeds erger moeten worden. Als de klachten vaker aanvalsgewijs voorkomen en er tussendoor geen restverschijnselen zijn, is netvliesloslating niet waarschijnlijk. Ook heb je daarbij vaak geen echte uitval, maar lijkt het alsof er een waas of een gordijn voor een deel van het oog wordt getrokken. Ook een belangrijk verschil: netvliesloslating doet zich voor in één oog (in beide ogen precies tegelijkertijd op dezelfde plaats zou wel heel toevallig zijn). Bij oogmigraine is er uitval van een deel van het gezichtsveld, meestal in beide ogen.
Klinkt als migraine. Vaak treedt er nadien hoofdpijn op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Ja o.k klinkt maar je weet het niet zeker.