Wat kan ik doen om mijn darmen beter op gang te laten komen?

Ik weet niet of dit de juiste vraagstelling is, maar ik zal hieronder uitleggen wat ik bedoel.
Sinds 1,5 maand ben ik gestopt met laxeermiddelen te gebruiken, dit deed ik om verkeerde redenen, maar ik kan nog steeds niet goed naar het toilet. Soms moet ik dagen niet, en als ik wel moet zijn het keutels.
Het zou kunnen dat mijn darmen niet meer juist werken, maar wat kan ik er aan doen zodat ze beter gaan werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat eet en drink je op een dag? Het probleem ligt waarschijnlijk daar.

Het beste antwoord

Veel vezels eten, ruim voldoende drinken, regelmaat aanbrengen in je eetpatroon (ook niet te weinig eten trouwens). Naast veel vezels staan bepaalde voedselproducten bekend om hun activerende werking op de darmen: o.a. pruimen, lauw water of koffie op de nuchtere maag, probioticadrankjes, etc.
Verder voldoende bewegen, wandelen werkt al heel goed, en alles waarbij je buikspieren flink gebruikt.

Je kunt ook proberen je buik wat te masseren, volg dan de dikke darm: rechtsonder beginnen naar boven toe, boven je navel naar links gaan, en dan weer naar beneden. Dit kun je eventueel ook doen als je op het toilet zit en je het idee hebt dat je ontlasting niet goed op gang wil komen. NIET hard gaan persen, dat werkt uiteindelijk averechts en kan weer andere problemen veroorzaken.

Laxeermiddelen die werken door het darmslijmvlies te prikkelen, maken bij langdurig gebruik de darmen lui. Soms komt de darm daarna weer goed op gang, maar niet altijd. Als dus algemene adviezen niet werken, ga dan naar je huisarts. Die kan verder onderzoek (laten) doen, en afhankelijk daarvan het beleid bepalen. Indien noodzakelijk, kan een arts je een middel voorschrijven dat niet het slijmvlies prikkelt. Zo'n middel kun je - mocht dat nodig blijken - zelfs langdurig gebruiken zonder dat het extra schade veroorzaakt. Dat klinkt vast heel tegenstrijdig, maar soms is door langdurig gebruik van 'slechte' laxeermidelen de darm zo slap geworden, dat er geen andere mogelijkheden meer zijn. Maar er zijn ook andere behandelingen mogelijk (bekkenbodemtherapie, dieetvoorschriften, en meer) allemaal afhankelijk van hoe je darmen precies functioneren. Blijf er in elk geval niet mee lopen als het niet beter wordt. Dat kan het probleem erger maken, en daarbij is dit natuurlijk erg onprettig voor je.

Toegevoegd na 1 uur:
Met een "middel dat het slijmvlies niet prikkelt", bedoel ik uiteraard een laxeermiddel. Er zijn grof gezegd goede en slechte laxeermiddelen. De slechte zijn alleen geschikt voor kortdurend gebruik en doen schade bij langdurig gebruik, de goede kunnen ook op lange termijn veilig gebruikt worden. Dat zijn o.a. metamucil, movicolon, magnesiumoxide en lactulose. Middelen als bisacodyl, x-preap (prunacolon), zijn daar in principe NIET geschikt voor. Er zijn trouwens ook nog niet-laxerende middelen die de darmwerking positief kunnen beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Veel vezels eten en op je nuchtere maag een glas lauw water drinken. Verder veel bewegen en voldoende water drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warm water drinken helpt erg goed. niet heet maar lauw. Ik had dat ook, en toen gebruikte ik Movicolon

Hier staat alles op om je te helpen:
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/eten-drinken/27310/zo-bevorder-je-een-gezonde-spijsvertering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan maak je de darmen lui.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, dat is niet zo
alleen als je het te vaak gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Movicolon is een laxeermiddel dat deels osmotisch werkt, en deels volumevergrotend. Het zorgt er dus voor dat er meer vocht wordt aangetrokken in de darm, en het stimuleert de darm om te werken. Dat is niet een middel waar de darm lui van wordt. Ook niet als je het langdurig gebruikt.
Je kan het met voeding proberen. Vezels, producten als yakult e.d., koffie. Echter, er is misschien een medische verklaring voor je probleem dus een bezoekje aan de dokter is misschien wijsheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tips van de PEP arts(poep en plas) van mijn dochter die PDS heeft.
Gebruik vezelrijk brood,
op nuchtere maag verse sinasappelsap,
ontbijtkoek of mueslireep ipv gewoon koekje
vers fruit ,maar geen banaan of geraspte appel dit stopt
Bij het avondeten een flinke kom salade ,met meerdere dingen zoals verse wortel,komkommer,sla,biet,tomaat,veldsla,en alles wat je rauw kan eten,daaroverheen,flink olijfolie -het moet zwemmen,met evt wat kruiden,natuurlijk geen mayonaise dat is niet gezond.
En dan zeker 2 liter per dag drinken,waarvan 1 liter water,zij drinkt geen cola,maar bv groene thee,of thee.
Van de olijfolie zei hij,is niet erg om dat veel te nemen ,is een goed vet,wordt ze niet dik van en geen puistjes,ook erg belangrijk.
Het gaat met deze tips stuk beter ,hoop dat het jou ook helpt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ben te lang doorgegaan met de laxeer middelen.
Nu moet alles weer op gang komen uit zichzelf.
En dat kan best even duren.
je kan er wel wat zelf aan doen goed op je eten
letten , en ik kan je adviseren zo,n drankje te
drinken voor je darmen, helpt mij geweldig.
Is overal te koop.
succes met de poeperij.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatst een programma gezien dat de voordelen van het drinken van drankjes als bijvoorbeeld activa niet wetenschappelijk bewezen kan worden.
Ik heb zelf 3jaar last van mijn darmen gehad. De grootste fout die gemaakt kan worden, en die ook door heelveel mensen gemaakt word, is het eten van vezels. Suiker is ook een kwaaddoener.

Ik moet zelf wit brood eten en proberen zoveel mogelijk suiker weg te laten. En daarnaast 2liter water per dag drinken.

Ik denk dat Veel mensen mij nu niet geloven. Maar ik heb diverse onderzoeken gehad, maar geen dokter die wist wat hij ermee moest.(ook diverse keren movicolon moeten gebruiken) Naar de ostheopaat gegaan, dit 'dieet' gekregen. En ja, mijn buikpijn is over, zolang ik me hieraan houd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan zoveel aan de hand zijn met jou darmen.
Sport je ?
Eet je gezond?
Heb je stress?
Ik heb zelf ook problemen met mijn darmen, heb elk medicijn geprobeerd wat er bestaat.
Movicolon is trouwens erg smerig net als forlax.

Ook heb je verschillende natuurlijke producten om je darm op gang te laten komen.
Ikzelf heb het prikkelbare darm syndroom en ik gebruik nu dagelijks magnesium hydroxide, werkt perfect! magnesium is trouwens een stof waar vaak veel mensen een tekort aan hebben, en mogelijk daardoor een trage stoelgang hebben.

Ik wil je geen medicijn aanpraten, maar bespreek dit eerst met je huisarts!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg voor een ritme: in je dagindeling, in je voedingspatroon, in je drinkpatroon, in je bewegingspatroon.
Ik vermoed dat je de vaste riedel wel kent: zorg dat je altijd ontbijt, zorg dat je minimaal 1,5 liter vocht binnenkrijgt (liever niet teveel koffie of gewone thee, en max 2 glazen vruchtensap), eet volwaardige voeding.
Je hebt je lijf een tijd misbruikt, dat heeft tijd nodig om te herstellen.
Misbruik van laxeermiddelen zorgt dat de natuurlijke darmwerking verstoord wordt en het transportmechanisme door de darmen weer op gang moet komen. Dat kan lang duren en moeizaam zijn.
Tegelijkertijd wordt ontlasting steeds verder ingedikt naarmate die langer in de darm blijft, dus als het transport te langzaam gaat, wordt je poep steeds harder.
Als je zorgt dat het ritme in je eten/drinken/bewegen weer in orde komt, dan zal het darmritme na een tijdje ook weer normaliseren.
Blijf je problemen houden of ben je ongerust, overleg dan met je huisarts.