Wat te doen tegen hoofdpijn?

Na school heb ik bijna altijd hoofdpijn. Het is een soort vermoeide hoofdpijn, waardoor je niet helder kunt denken. Alsof mijn gedachten in de knoop zitten en het in mijn hoofd rommelig is. Ik ben met mijn moeder al eens naar de dokter geweest, die zij dat ik te gespannen ben op school en dat het hoofdpijn geeft als je dan ineens moet ontspannen.

Maar nu wordt het erger. Op school, na de eerste pauze, krijg ik al heel erge hoofdpijn. Soms heb ik ook een bonkende pijn aan mijn slapen. Als ik terug thuis ben, huil ik soms van de hoofdpijn omdat die maar niet wil stoppen. 'S avonds is het meestal gedaan, maar dat kan nog even duren.

Ik heb meestal ook het gevoel alsof ik voor ALLES gevoelig ben. Zien, ruiken, horen, woorden.

Hoe kom ik er van af?
Waarom heb ik zo'n hoofdpijn?

Toegevoegd na 12 uur:
Een paar dingen die het waarschijnlijk niet zullen zijn:

Te weinig water, ik drink per dag zeker meer dan 1l en waarschijnlijk 1,5l.

Te weinig suiker, tijdens de eerste pauze eet ik een kleinedoen, chocoladekoek op.

Muffe lucht, er wordt zeker genoeg verlucht, de ramen staan soms zelfs open wanneer het koud is.

Een bril nodig, dit schooljaar nog was er een medisch onderzoek. Daar moest je een oogtest doen, met mijn ogen was niks mis. Ik heb al helemaal geen moeite om dingen van veraf te lezen. In de klas hebben we een smartbord, ik heb er nooit problemen mee gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (13)

Stress kan hoofdpijn veroorzaken. Sta je onder druk? Kan je de school goed aan? Kan je met je klasgenoten overweg? Als dat soort zaken niet goed lopen kan je hoofdpijn krijgen.
Natuurlijk kan het ook gewoon zo zijn dat je te weinig vocht tot je neemt en je lichaam gewoon dorst heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien zou je eens wat zoet moeten eten in de pauze..
het kan zijn dat je bloedsuiker daalt waardoor je hoofdpijn krijgt, of neem een paar stukjes druivensuiker.
of misschien heb je een bril nodig, ga eens langs een opticien, en laat je ogen testen vaak kan een bril je minder moe maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is ligt het ook niet. Bij oogtesten scoor ik altijd heel goed en tijdens de pauze neem ik altijd een kleine chocoladekoek.
Hier kom je niet zomaar vanaf, denk ik, want wat jij beschrijft lijkt heel erg op hooggevoeligheid (vooral omdat je ook schrijft over zien, ruiken horen..). Mensen die hooggevoelig zijn, worden ook wel HSP genoemd; Highly Sensitive Person.

Je kunt leren jezelf af te schermen, of juist te transformeren wat er allemaal 'binnen komt', zodat je er niet zo'n last meer van hebt. Als je op google zoekt naar "hooggevoelig(heid)", vind je veel informatie. Hieronder alvast een linkje waar je misschien wel wat aan hebt.

Sterkte en beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: de lucht in scholen is erg droog en ook vaak erg vuil. Als er dertig leerlingen en een docent in een lokaal zitten en er staat geen raam open, dan heb je heel snel hoofdpijn. Wat helpt is:
- altijd vragen of er een raam open mag
- veel drinken - de meeste leerlingen drinken te weinig, drink ook eens in plaats van blikjes of flesjes een paar bekertjes water in de schoolkeuken
- je kunt ook hoogsensitief zijn, dit betekent dat prikkels veel te 'hard' bij je binnenkomen waardoor je last hebt van het lawaai in de hal/aula en in de klassen. Hier kun je niet zoveel tegen doen, alleen proberen je een beetje af te sluiten tegen het lawaai.

Je hebt niet aangegeven of je ook energy drinkt, sommige leerlingen nemen elke pauze een blikje energy om op de been te blijven. In energy zitten stoffen die, als je er gevoelig voor bent, je een gevoel geven dat je opgejaagd wordt. Wees voorzichtig met dit soort drankjes.

Maar het belangrijkste: veel (water) drinken en frisse lucht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Als het de lucht is, hoeft die niet perse vies te zijn, maar kan ook weinig zuurstof en/of veel CO2 zijn. Dan kan het helpen zou veel mogelijk naar buiten te gaan, tussen de lessen door ff frisse lucht happen, maar zeker in alle pauzes.
Je geeft aan dat je vooral hoofdpijn krijgt als je op school zit en/of uit school komt. Op zich is dat niet zo vreemd. Je zit de hele dag opgesloten met allemaal mensen in een bedompte omgeving en zit uren te luisteren naar leraren die de leerstof misschien niet allemaal even boeiend weten te brengen.

Als je thuis komt uit school, ga dan eerst eens even lekker ontspannen. De buitenlucht doet vaak wonderen. Ga naar buiten, een blokje om, de stad in, de hond uitlaten, een stukje fietsen, whatever...gewoon even je hoofd leeg maken tussen school en thuis. Je kan ook gaan sporten, om totaal met iets anders bezig te zijn. Niet meer je hoofd laten werken, maar je lichaam. Alles uitzweten, alle opgekropte energie die je op school hebt opgebouwd eruit gooien.

Zo raak je alles kwijt wat er op zo'n schooldag op je afkomt. Maak je niet druk over je hoofdpijn; die is er nu eenmaal. Dikke kans dat je na een uurtje of wat van die hoofdpijn verlost bent. Hoofdpijn is vaak een teken dat je te gespannen bent, dat je te veel aan je hoofd hebt, letterlijk.

Dus probeer iets te vinden waarmee jij je prima kunt ontspannen, wat het ook is: sporten, lopen, iets creatiefs doen (schilderen, tekenen, schrijven etc. etc.) en laat de boel de boel. Alles om je hoofd leeg te maken en weer een beetje tot jezelf te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je ogen eens testen. Zou best zo kunnen zijn dat je slecht ziet ( wat je niet doorhebt nu) en daardoor constant aan het corrigeren bent terwijl je aan het lezen bent, op het bord kijkt.... Daardoor kan je hele erge hoofdpijn krijgen...

Loop gewoon eens een opticien binnen en laat je testen.
Baat het niet, schaad het niet.
Dan kan je dat iig uitsluiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
+ wilde ik ook zeggen
ik heb hier persoonlijk ook altijd last van gehad tot vorig jaar dan :D
laat je ogen testen op prisma, dat is een oogafwijking waar de meeste artsen niet in geloven, het is een combinatie tussen je ogen en je evenwichtsorgaan en je oor.
ik weet niet waar je ergens woont maar in nederland zitten 3 artsen die hiervoor gespecialiseerd zijn.
net als ik kun je een van de weinige zijn die dit hebben
ik ga altijd naar dokter Vente en die woont in alphen aan de rijn in noord holland.
waar je last van hebt is dan het syndroom van meniere (met accenten, je zegt:meniejairu)

zie zijn site voor meer informatie:
http://www.pemvente.com

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb oip dit moment ook een bril, maar mijn ogen zijn gewoon goed, ik heb een bril omdat ik prisma nodig heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de ziekte van Meniere hebt, dan ben je toch duizelig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook :D
je word ook autoziek, ik weet niet of de vragensteller daar ook last van heeft.
ik zelf heb niet zo zeer last van duizeligheid maar van hoofdpijn, meniere zorgt daar voor en daarom draag ik een bril xD
Mischien je hoeft een bril te drage want constante hoofdpijn is een symptoom van een probleem met je ogen . Probeer naar je huisarts te consulteren en met verwijsbrief naar oogarts in het zkh in je omgeving .

Toegevoegd na 3 minuten:
Mischien een bril is een oplossing van je constante hoofdpijn en let op je hoefd een bril speciaal voor achter de compter te dragen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het CO² gehalte in de omgevingslucht te hoog in de klaslokalen. Vraag aan de docent om steeds een raam op een kier te houden. Scholen worden onvoldoende geventileerd waardoor er veel klachten ontstaan zoals hoofdpijn, concentratieverlies, sufheid, slijmvliesirritaties, astma en allergieën.

Helaas is er niet altijd een budget voor een goed werkend ventilatiesysteem en brengen nog altijd kinderen en docent lange tijd van de dag door in een ongezond klimaat.

Normaal gesproken bevat buitenlucht tussen de 300 en 400PPM (parts per million). Doorgaans wordt er in een lokaal met slechte ventilatiemogelijkheden een CO² van tussen de 2.000 en 4.500PPM gemeten. De hygienische grens is vastgezet op 1.200 PPM.

Even een raam openzetten helpt niet. Onderzoeken hebben uitgewezen dat na het sluiten van het raam het CO² gehalte binnen 30 minuten weer op hetzelfde niveau ligt als voor het ventileren. Ventileren is een noodzaak van 24 uur per dag en niet even tijdens de pauze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar tips:

Een koud washandje op je hoofd leggen
De frisse lucht opzoeken wanneer je gaat ontspannen
Douchen (koelt vaak af).
Ademhalingsoefeningen. (proberen de ontspanning effectiever toe te passen).
Je gedachten op 0 zetten. (aan niks denken, moeilijk, misschien moet je eens het boek ''De kracht van het NU'' gaan lezen. Staan tips in wat ik iederéén aanraad.)
Positiviteit opzoeken, humor, dit maakt een stofje aan waardoor je lichaam sowieso een goed medicijn aanmaakt.
muziek of een tv aan, misschien helpt het omdat jij dan toch dingen om je heen hebt terwijl je ontspant om je af te leiden en niet op jezelf te focussen.

Kijken of je last hebt van nek-rug klachten, vaak komt hoofdpijn vanuit de nek, ook stress is hier een grote oorzaak van. Veel mensen weten dit niet.

Meer slaap nodig?

Wat ook kan helpen is alles om je heen even donker te maken (alle lampen uit) en te mediteren en helemaal tot jezelf komen. Of lekker op de bank te liggen en helemaal niks te doen, of misschien een comedy kijken.

In bad liggen is ook een goed idee, even lekker stomen.

Vaker sporten (endorfine).

Jezelf niet over-werken en niet teveel van jezelf eisen of vragen, je moet je hoofd rust gunnen. balans tussen lichaam en geest.

En als allerlaatste zou ik zeggen;
ga lekker op vakantie wanneer het kan, even helemaal niks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Antwoorder, ik zie dat je een meisje van 10 jaar bent. Dat is niet uit jouw teksten af te leiden, want je kunt erg volwassen formuleren en je maakt ook geen spelfouten die je bij een meisje van 10 zou verwachten. Kan het zijn dat je hoogbegaafd bent en te veel van jezelf eist? Misschien verveel je je in de klas en krijg je daardoor hoofdpijn. Als het stress is, dan moet het toch ergens vandaan komen. Wordt je misschien gepest op school waardoor je altijd gespannen en op je hoede bent? Wat zegt je onderwijzer over je hoofdpijn? Al deze GV'rs hebben je veel tips gegeven om van je hoofdpijn af te komen, maar het lijkt mij dat je toch echt de oorzaak van de hoofdpijn moet aanpakken. Ga nog maar eens praten met je huisarts en vraag eventueel een doorverwijzing naar een specialist. Het kan niet zijn dat jij elke dag zo moet lijden; daar moet een oplossing voor komen. Beterschap :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoofdpijn heeft vaak met spanning te maken. maar die spanning kan ook in je spieren zitten. zit je wel goed rechtop? zijn de spieren in je nek, schouders en/of rug misschien gespannen? dan kan behandeling door een fysiotherapeut misschien ook helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kan bijvoorbeeld spanningshoofdpijn zijn.
probeer je te ontspannen. en masseer je nek.
ga een x naar een chiropractor dat kan heel goed helpen.
en een goede hete lange douche op je rug en ne plaatsen.
maar vooral die chiropractor werkt geweldig. die let op je spieren en spanningspunten en knooppunten. en het licht eraan welke verzekering je heb hoeveel maal er vergoed wordt