is het normaal dat mijn gewrichten veel knakken?

ik merk al sinds een lange tijd(minstens een half jaar) dat mijn gewrichten erg veel knakken, in iedergeval meer als andere mensen.
zo doe ik bijvoorbeeld yoga en als we dan oefeningen moeten doen zoals het draaien van de enkels dan knakken de mijne veel meer als die van de anderen(en dit is dan gewoon draaien zonder er druk op te zetten of wat dan ook.

ik heb dit voornamelijk bij mijn enkels, rug en vingers, maar een beetje bij mijn ellebogen en eigenlijk bijna nooit bij mijn knieen.
verder ben ik bijna 19, en sport ik best wel veel(ongeveer 4 uur fitnis met krachtraining 1 uur yoga 1 uur hardlopen 1,5 uur karate en 1 uur zwemmen per week).
ook nog handig om te vertellen, het knakken doet absoluut geen pijn, ik merk het zelfs nauwelijks maar het stoort wel tijdens yoga.
verder probeer ik best gezond te eten maar dit lukt niet echt, fruit gaat nog wel maar groenten schieten er bij in(studentenhuis, je weet hoe het daar gaat)

alsvast bedankt voor het antwoord.

Toegevoegd na 53 minuten:
wou nog even benadrukken dat dus geen last heb van het knakken maar dat ik het vreemd vind dat het bij mij zoveel gebeurt en zou graag willen weten of het een symptoom is of wat de oorzaak kan zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou je geen zorgen maken. Als het geen pijn doet heeft het geen klinische betekenis. Iedereen heeft daar in enige mate in een bepaald gewricht wel last van. Dit gebeurt juist in gewrichten met veel beweging of juist bij mensen met van nature vrij stijf zijn.

Gr. Simon
www.optimaalsporten.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb er ook last van, het is echt heel vervelend, want mijn polsen, vingers, tenen, rug, nek knieen, bovenbenen (dat stuk waar je been aan romp vast zit) en schouders knakken.
Dus je bent niet de enige.

Toegevoegd na 38 seconden:
En ook mijn enkels knakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en bij jou doet dat dus ook geen pijn??
weet je toevallig ook wat de oorzaak is??