Hoe kan ik de pijn van mijn ontstoken amandelen wat verlichten?

Ik heb nu voor de 5de keer in 3 en een half jaar ontstoken amandelen dus zolang het niet vaker voorkomt willen mijn dokter en ik ze nog niet laten knippen.

Deze keer heb ik het langzaam aan voelen komen dus ik wist dat het ging gebeuren.

Ik heb een klein beetje pijn in mijn keel maar vooral mijn oor doet verschrikkelijk veel pijn bij het praten en slikken ( waardoor ik ook bijna niet kan eten en drinken) en gapen gaat al helemaal niet. Ook zijn al mijn klieren aan 1 kant opgezet waardoor mijn hele hals pijn doet en ik ook met mijn hoofd een beetje schuin loop.

Ik moet vanmiddag van 2 tot 7 werken ( is helaas niet over te nemen door iemand anders) en ik zou graag oplossingen hebben om de pijn te verlichten.

Ik heb nu (om 05:30) al een paracetamol genomen maar die mag je maar om de 4 uur met een maximale dosis van 6 per dag en ik moet er wel vanavond laat voordat ik ga slapen nog 1 kunnen nemen.

Ik weet niet of ijsjes eten helpt omdat ik in mijn keel zelf bijna geen pijn heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
42.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag van paracetamol een maximum van 1000mg per dag, dat zijn er dus 8. Als het echt niet gaat mag je er dus nog 2 extra nemen. Het maximum van 6 paracetamol staat op de verpakking, omdat het zonder recept te verkrijgen is. Beterschap!

Het beste antwoord

Ijsjes eten helpt zeker, de kou verdooft en vermindert zwelling, in knoflook zit allicine, allicine werkt antibacterieel en antiviraal, daarnaast helpt knoflook de doorbloeding waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd, dus zorg dat je dagelijks wat knoflook binnenkrijgt.

er zijn vooral dingen die je moet laten, Zuivel vergroot de slijmlaag in de keel, en in combinatie met de zwelling van de amandelen is dat absoluut niet prettig ademhalen.
Alcohol en koolzuurhoudende dranken irriteren je amandelen, dus die kan je beter ook even laten staan. Ontstekingen gedijen erg goed op warmte, dus drink even geen hete dranken.

Hoe moeilijk het ook lijkt, zorg wel dat je genoeg eet, je lichaam heeft het juist nu hard nodig.

Sterkte ermee!
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Probeer toch maar een ijsje te eten, ik denk dat toch iets verlichting brengt.
En in plaats van paracetemol, ibuprofen nemen.
Dat verlicht meer van je pijn dan dat paracetemol doet.
Ik geloof dat je daar ook een hogere dosis van mag nemen als je pijn hebt, geloof 600 mg.
Dat is dus 1 van 400 mg en 1 van 200 mg.
En als het echt niet gaat even naar de arts gaan, vooral omdat je ook oorpijn hebt.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een strip trachitol mee, die kun je bij de drogist halen en geeft een soort verdovend gevoel waardoor de pijn wat minder wordt.
Het zijn kleine zuigtabletjes dus die kun je tijdens het werken waarschijnlijk gewoon in je mond houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een gedoe zeg.5 keer een ontsteking dit is niet leuk.
Op het doosje van paracetamol staat inderdaad een maximale hoeveelheid wat je mag slikken dit doen ze natuurlijk ook om hun zelf in te dekken.Als jij 1 extra inneemt kan dit echt geen kwaad.Je hebt ook ibuprofen van 600 mg maar dat kan je volgens mij alleen op recept krijgen.
Mij lijkt het verstandig dat je misschien naar een weekend arts gaat deze kijken er net weer iets anders tegenaan dan je eigen huisarts.Of je kan even contact opnemen met een apotheek en vragen wat verstandig is om te doen ook omdat je moet werken.En naar het weekend naar je eigen huisarts gaan en een verwijzing vragen voor de kno arts mocht je dit zelf natuurlijk ook willen.Jij ondervindt er last van en de huisarts niet.Jij bent er ziek van en gaat ook nog heel dapper werken.Misschien helpt een een koude of een warme pakking voor verlichting in je hals.
Ik wens je heel veel succes en overweeg voor je zelf wat verstandig is om te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit je al wel aan de antibiotica? Anders ibuprofen slikken, voor de volgende keer als je het voelt aankomen: dit werkt ontstekingsremmend en als je het optijd neemt zou hier hierdoor helemaal weg kunnen gaan. Maar zo te horen ben je nu al in een te ver stadium daarvoor, maar het kan het nog wel verlichten. Verder: ijsjes, honing, goorchelen met zout water, sjaal om je nek en probeer vaak op een dag een slokje te drinken! Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik zelf ook altijd gehad, echt heel erg vervelend. Ik ben zelf gestopt met melk drinken, want daardoor komt er veel te veel slijm in je keel. Ik ben optimel gaan drinken en dat hielp echt. Ik heb er nu helemaal geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de pijn bestrijden met paracetamol of een andere pijnstiller. Regelmatig koude dranken (zonder prik) drinken en ijs eten helpt ook. Volwassenen kunnen ook gorgelen met zout water of met water waarin een pijnstiller is opgelost.

Steeds terugkerende ontstekingen kunnen een reden zijn om de amandelen te verwijderen. Huisartsen zijn tegenwoordig echter terughoudend met het laten verwijderen van amandelen. Je kan misschien eens advies vragen aan een KNO arts.

Zelf heb ik vroeger ook veel last gehad van steeds terugkerende amandelontstekingen. Ik had 2 kleine kinderen en een veeleisende job. Dus er moest iets gedaan worden om niet steeds ziek te zijn. Mijn amandelen zijn verwijderd en ik heb al 30 jaar geen keelontsteking meer gehad.