Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

scotomen, wie heeft ze ook en wat werkt preventief of heft iemand andere tips of hulpmiddelen?

Jaar gelden had ik ook een vraag hierover op GV :
http://www.goeievraag.nl/vraag/flikker-scotomen-toelichting-hielp-voorkomen.46090

Intussen waren er soms maanden dat ze niet voorkwamen gelukkig, maar sinds ongeveer 6 weken wel zeer geregeld.
Lees ook de info die ik gaf bij vorige vraag, want mijn huisarts is al op de hoogte enz ;)
Plaatje (uit Wikipedia) geeft nog beste weer zoals ik deze steeds zie, nu soms paar keer per dag ...
Is zoals bekend is wel onschuldig, maar behoorlijk lastig euvel!

Paar uur per dag en (mijn werk is vooral wel via de pc 'lezen') moet ik onverwacht even rust nemen, meestal 30-45 minuten en soms volgt er wel stevige (eenzijdige) hoofdpijn, soms ook niet.
Bij de al bestaande medicatie mag ik alleen paracetamol slikken of Tramadol, laatste doe ik niet graag ( werkt goed maar maakt me zeer chaotisch en "vreemd" oops)

De scotomen ,en ervoor ook uitval deel gezichtsveld zijn ook lastig in verkeer en in bv winkels.

Via google kom ik niet verder m.b.t. bv de oorzaken en 'hulpmiddelen' maar misschien iemand hier die intussen er meer over weet en tips heeft?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die aandoening noemt men oogmigraine. Oogmigraine berust op een tijdelijke spastische atone circulatiestoornis van de visuele hersenschors. Het begint met flikkerscotomen (scotoom: gezichtsvelduitval) dicht bij het fixatiepunt. Het boogvormige scotoom neemt toe en de lichtflitsen vormen een getande halve cirkel (zigzag lijnen), die zich geleidelijk van het centrum verwijdert. De aan de slaapzijde gelegen lichtfiguur wordt bij het sluiten van de oogleden intens blauw-geel en blijft dan 10-15 minuten met op en neer golvende helderheid bestaan. Een aanval duurt meestal 15-30 minuten. Onderscheiden worden: 1. migraine met aura (klassieke migraine) 2. visuele migraine zonder hoofdpijn (migraine sine migraine) Wanneer de visuele verschijnselen zich beperken tot één oog dan spreekt men van een retinale migraine. Je kan aan je huisarts een verwijzing vragen naar een in migraine deskundige neuroloog. Deze kan dan onderzoeken welke preventieve behandeling in jouw geval het beste is.

Bronnen:
http://www.oogchirurg.nl/index.php/artikel...

bel de ooglijn eens: Telefoon: 030 2945444 zij weten alles over hulpmiddelen en oogafwijkingen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100