Ik heb aanhoudend last van mijn oogleden, de huid waar je bijv. oogschaduw op kunt doen. Kan ik nu beter naar de oogarts gaan OF naar de dermatoloog??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie in je profiel dat je 99 jaar bent.
Dan is het heel normaal om allerlei kwaaltjes te krijgen.

Het beste antwoord

Een dermatoloog. Een oogarts is echt voor oogmetingen en oogafwijkingen. Zoals b.v. een lui oog, staar, beschadigingen van je netvlies, controle eens per jaar bij diabetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M.i het beste antwoord: kort maar krachtig!

Andere antwoorden (3)

Hallo, Misschien dat je beter even kan stoppen met de oogschaduw, want het zou goed kunnen dat je allergisch bent voor oogschaduw. Normaal gesproken zou dat zeer snel weg moeten zijn, zo niet ga dan eerst naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik geen oogschaduw, ik zei dit om duidelijk te maken om wELK gedeelte van mijn oog het gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, dan zou ik als ik jou was niet te lang wachten en naar de huisarts gaan en die zal als hij/zij het niet weet je wel doorsturen naar een dermatoloog.
Je kan het beste eerst naar de huisarts gaan. Hij of zij, kan je een zalfje geven. Als het aan blijft houden, kan je, je door laten verwijzen naar een dermatoloog. Deze arts is voor huidaandoeningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn idee, +
Ga naar een dermatoloog, misschien heb je wel een allergie.

Er zijn verschillende soorten allergietesten.

Plakproeven
Wanneer een contactallergie vermoed wordt kunnen de zogenaamde epicutane allergietesten of 'plakproeven'. Bij dit onderzoek worden de verdachte allergenen op de rug aangebracht onder pleisters. De stoffen dienen 48 uur contact te maken met de huid en daarna worden ze verwijderd. Ten tijde van het verwijderen en 24 uur daarna wordt de huid geïnspecteerd. Bij een reactie op de allergenen ontstaat op de plek roodheid en zwelling, en soms zelfs een blaar. In principe kunnen alle stoffen worden getest die worden verdacht van het veroorzaken van contactallergie. Er is een standaard reeks van te testen stoffen ontwikkeld waar Europeanen het meest frequent allergisch op reageren: de zgn. Europese Standaardreeks.

Priktesten
Priktesten zijn zinvol wanneer een allergie vermoed wordt op voedsel (ei, melk, pinda etc.) of luchtwegallergenen (stuifmeel, huisstofmijt etc.). Een druppeltje allergeen-extract wordt op de huid gedruppeld, en vervolgens wordt met een naald door het druppeltje heen in de huid geprikt, zodat er een kleine hoeveelheid van de allergene stof in de huid terecht komt. Na korte tijd (15-45 minuten) ontstaat bij een allergie roodheid en zwelling van de huid ter hoogte van de prikplaats. Hoe groter de zwelling hoe meer de geteste persoon allergisch is voor de geteste stoffen.

Bloedtesten
Allergie voor voeding en luchtwegallergenen kan óók worden vastgesteld met een bepaling van een bepaald soort eiwitten in het bloed, het IgE. Deze test wordt ook wel RAST-test genoemd. Meestal is deze test iets minder betrouwbaar dan de huidpriktest.

Succes!!