Wat is slechter, een te hoog of een te laag hoofdkussen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is heel moeilijk aan goede info te komen over wat een goede hoogte hoodkussen is.

Dus is het dan veiliger een wat lager kussen te nemen of beter juist een iets hoger?

12 jaar geleden
21.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn kussens die je in hoogte kan verstellen.
Ducky dons heeft zo'n kussen in het assortiment zitten.
Kijk daar maar eens naar.
Deze kussen hebben een schuimrubberen kern dus zakken niet snel in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft dat er niet ook met je slaaphouding te maken? Dat rugslapers een ander kussen nodig hebben dan zijslapers? Ik slaap op m'n buik, zonder kussen.

Het beste antwoord

Allebei is niet goed. Je wordt wakker met pijn in schouders en/of nek.
Wat de ideale hoogte is van een hoofdkussen is niet zo 1, 2, 3 te zeggen. Een hoofdkussen is iets heel persoonlijks. De een houdt van een hard kussen, de ander van een zacht.
De hoogte van het kussen heeft ook te maken met de hardheid van een matras. Een zachte matras vraagt om een hoger/harder kussen dan een harde matras.
Een zijslaper heeft een hoger kussen nodig dan een rugslaper. Dat komt door de hoogte van de schouders. Het belangrijkste is dat het kussen de nek en het hoofd goed ondersteunt.
Ik heb een hoofdkussen met een rits, dat je naar behoeft kunt opvullen. Ideaal.

Deze info kreeg ik van een bed- hoofdkussenspecialist toen ik op zoek was naar een goed kussen voor mezelf.

Ben een beetje terughoudend om deze link erbij te doen omdat het reclame is voor 1 soort kussen, maar vooruit, de essentie staat er in.

http://www.ligwijzer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=102&lang=nl&gclid=CL-Wi4qD6asCFYJI3godpRW0Jg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoog kussens kan nek problemen veroorzaken en een lagere niet. Je kan altijd nog een extra kussentje bijleggen maar ik zou voor de lage kiezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allebei is het slecht. Je hoofd moet recht in het verlengde van je rug liggen, alleen dat is optimaal.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de vraag is dan ook: welke van de twee is het minst slecht.
paulus811
12 jaar geleden
Maar mijn antwoord is dan ook, dat maakt niet uit want het is allebei slecht. Lig je links gedraaid op een te laag kussen, dan heb je dezelfde kromming in je nek als rechtsom liggen op een te hoog kussen. Het gaat erom dat je nek belast wordt en dat is niet goed. Het een is gewoon niet een beetje minder slecht dan het ander, ook al niet omdat het uitmaakt naar welke kant je hoofd gedraaid is.
Persoonlijk vind ik een hoofdkussen dat je kunt kneden tot de juiste hoogte erg prettig. Ik heb er één van kapok (katoenen vlokken).
Maar het blijft lastig, ik ben - na verschillende soorten kussens te hebben geprobeerd - nog steeds niet voor de volle 100% tevreden.
Het is belangrijk dat je nekwervels goed recht liggen, daar gaat het om! Hoe je dat bereikt is geloof ik minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat is het antwoord op de vraag? Welke van de 2 gegeven opties is het minst slecht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, die vraag is ondergeschikt aan wat na 1 minuut is toegevoegd:
"Het is heel moeilijk aan goede info te komen over wat een goede hoogte hoodkussen is."
Te dik of te dun, dat is allebei slecht. Dat ik hierop geen antwoord kan geven moet je niet gaan bestraffen met een min. Dat vind ik onterecht. Mijn antwoord is goed en goed bedoeld.
Het gaat er in de eerste plaats om dat de nekwervels recht liggen! Groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn min is terecht. Dat stukje over dat er moeilijk aan goede info te komen is, is slechts extra informatie. Dat is geen vraag (de zin is niet als vraag geformuleerd). Daarna komt de echte vraag: "Dus is het dan veiliger een wat lager kussen te nemen of beter juist een iets hoger?" Dat benadrukt nog eens de vraagtitel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Widar, de vraag is met zoveel woorden:
Wat is een goede hoogte hoofdkussen.
Mijn (correcte) antwoord is:
één waarbij je nekwervels goed recht liggen.
Mijn advies is:
Een hoofdkussen dat je kunt kneden tot de juiste hoogte.
Dat mijn antwoord niet volledig is lijkt mij van ondergeschikt belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag: Wat is slechter, A of B? Antwoord: C Zie je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik zie het: A en B zijn beiden slechter dan C.
Word je regelmatig wakker met een stijve nek of pijn in je schouders? Dan zou het wel eens kunnen dat je kussen te dik of te dun is. Door een goede nachtrust kunnen je nek- en schouderspieren ontspannen, zodat je de volgende dag goed uitgerust bent. Maar dat lukt niet als die spieren in een onnatuurlijke positie liggen.

Om te kunnen slapen met de nek- en schouderspieren in een ‘neutrale’ positie moet je kussen de juiste dikte hebben. Als je op je zij ligt, betekent dit dat de ruimte tussen je nek en de zijkant van je hoofd en je schouder precies opgevuld worden. Je hoofd ligt dan helemaal recht.

Als je op je rug ligt, moet het kussen ervoor zorgen dat je de natuurlijke holling in de nek en bovenrug houdt. Je hoofd moet niet naar voren en niet naar achteren kantelen, en je neus moet naar het plafond wijzen.

Als je een kussen uitzoekt, moet je het eigenlijk even in de winkel kunnen uitproberen. Het kan handig zijn als er iemand meekijkt die kan zeggen of je echt recht ligt. Soms is dat moeilijk te voelen. Vooral als je jaren scheef hebt gelegen voel je niet meer goed wat recht is.

De meeste mensen hebben een dikker kussen nodig wanneer ze op hun zij liggen dan wanneer ze op de rug liggen. Je kunt dit oplossen door een dik en een dun kussen in je bed te leggen, maar je kunt ook een kussen nemen dat je kunt opkloppen of dubbelvouwen, waardoor het de juiste dikte krijgt. Er zijn ook een heleboel speciale nekkussens te koop met allerlei verschillende vormen die misschien jouw nek en schouders goed kunnen ondersteunen.
Amadea
12 jaar geleden
Wat is goed, wat is slecht? Hele volksstammen hebben nog nooit van een hoofdkussen gehoord, laat staan dat ze zich afvragen wat een goede of een slechte is. Als het voor jou lekker ligt, is het goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt mij het juiste antwoord: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij niet, want de vraag is welke van de 2 opties het minst slecht is. Niemand geeft daar antwoord op.
niet te hoog, niet te laag
mijn kussen van traagschuim neemt precies de goede vorm aan.
ben er heel blij mee en heb een kleinere uitvoering voor op reis.