Hoe kan je erachter komen dat je iets gebroken of gekneusd heb zonder naar t ziekehuis moet, kan je dat op 1 of andere manier merken?

Gevallen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
152.2K

Antwoorden (8)

Als het een kneuzing is wordt de plek dik, en voel je een druk op die plek.

Als het gebroken is kun je het (meestal) helemaal niet meer bewegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben het niet eens met je antwoord. Ook een breuk kan, en zal in veel gevallen, zwellen. Heel veel breuken geven ook druk/drukpijn op de plek van de fractuur. Als het gebroken is betekent dat niet dat je het niet meer kan bewegen. Een veel voorkomende pols fractuur is bijvoorbeeld de fractuur van het scaphoid, dit limiteert niet persé je beweging, al gaat deze meestal wel gepaard met pijn.
Een kneuzing kan dan ook bewegingsbeperking geven. Alleen een foto kan definitief onderscheid maken
Als je een bot gebroken of gescheurd hebt ben je meestal misselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gewoon onzin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet echt het eerste kenmerk om op te letten...
Pas op, dat verschil is niet altijd zo duidelijk, zelfs de huisarts heeft vaak een rontgenfoto nodig om het te weten. Hou je na een dag nog erge pijnklachten, ga dan gewoon naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pijn
Zwelling
Roodheid
Functie verlies
Dit is voor kneuzen en breken hetzelfde
een breuk kan je ook nog testen door op een bepaalde manier, druk uit te oefenen.
Dit doe je door als je denkt dat je vinger is gebroken , boven op je vinger te tikken, bij en breuk is dit behoorlijk pijnlijk.
Maar er kan ook een scheurtje in je bot zitten of een breuk zonder dat je dat aan de buitenkant ziet of kan voelen. Dat kan alleen met een röntgen foto. Dus wil je zekerheid dan zal je toch naar het ziekenhuis moeten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog even een aanvulling op het testen of iets gebroken is. Dit heet asdrukpijn, je kan dat ook op andere plekken doen, bij vermoeden van een beenbreuk tegen de hiel aan duwen bv. Maar geen pijn is geen garantie dat er niets gebroken is, een flinke stekende pijn meestal wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een paar dagen wachten. Als het dan nog niet minder wordt is het waarschijnlijk een breuk en moet je naar het ziekenhuis voor een foto. Een kneuzing gaat vanzelf weer over. Als je maar rust houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al een hoop antwoorden gegeven echter wil ik toevoegen dat je het niet altijd kunt voelen of merken als je iets gebroken hebt.Het komt namelijk erg vaak voor dat een persoon naar de huisarts gaat deze constateert dat er niks gebroken is en een paar dagen later wel.Dit kan te maken hebben met een zwelling deze moet dan eerst afzakken voordat je kan zien / voelen of er daadwerkelijk iets gebroken is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet zonder nader onderzoek alleen zeker dat een bot gebroken is als je dat van buitenaf kunt zien: een knak halverwege een lang bot, of zelfs een open breuk waarbij boteinden door de huid steken.
Je kunt een breuk hebben waar je nauwelijks last van hebt - je hebt botten die je minder zwaar belast en fracturen die niet heel belemmerend zijn: als je een haarscheur in je ellepijp hebt, kan het zijn dat je daar niet gek veel van merkt en dat je dat alleen kunt zien op een foto.
Gek genoeg is in sommige gevallen een breuk minder pijnlijk dan een kneuzing: een gebroken rib geneest vaak sneller en met minder pijn dan een gekneusde.
Dus eigenlijk is het nauwelijks met zekerheid vast te stellen, tenzij het zo erg is dat je deze vraag niet zou hebben: met een overduidelijke breuk is er geen enkele twijfel.
Als je gevallen bent, hoef je niet eens een kneuzing te hebben al heb je pijn.
Maar: heb je erg veel pijn, wordt de zwelling steeds erger, kun je je been/arm niet belasten, of maak je je erg ongerust, ga dan tóch naar de huisarts. Vermoedelijk is er niet veel aan de hand, maar als er wel een breuk zit, kun je dat maar beter weten, om te voorkomen dat de boel verkeerd belast wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vermoedt dat je iets gebroken of gekneusd hebt, zijn er verschillende tekenen waar je op kunt letten om de ernst van de situatie in te schatten. Symptomen van een breuk of kneuzing kunnen zijn: pijn, zwelling, blauwe plekken, beperkte beweging, misvorming van de aangedane plek en gevoelloosheid. Als je vermoedt dat je een breuk of kneuzing hebt, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts of een medisch professional om verdere behandeling te bespreken. Zorgverzekeringen dekken vaak de kosten van medische behandelingen, zoals bezoeken aan de huisarts of specialisten. Vergelijk zorgverzekeringen op Zeker.com om de beste dekking voor jouw situatie te vinden.