Wanneer verschijnselen besmetting Koortslip?

Ik heb sinds een paar dagen een Koortslip. Nu gaf ik gister mijn buurmeisje van 3 een knuffel en die gaf me onverwachts heel snel een kus op mijn mond! Het lukte niet te ontwijken. Als ze besmet is, na hoe lang ga je dat dan merken en waaraaan ga je dat merken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een koortslip wordt vaak voorafgegaan door een korte periode waarin de terugkeer van de blaasjes zich aankondigt door bepaalde voortekenen. Het getroffen gebied kan bijvoorbeeld pijnlijk of juist gevoelloos zijn, gloeien of jeuken. Vrijwel iedereen die regelmatig last heeft van koortsblaasjes herkent deze tekenen en kan daardoor de aanval voelen aankomen.

Is een koortslip besmettelijk?

Tijdens een aanval zijn de koortsblaasjes gevuld met vocht waarin het herpes virus zich bevindt. Er bestaat dan een (kleine) mogelijkheid dat het virus vanuit de koortsblaasjes wordt overgebracht op andere delen van het lichaam (bijvoorbeeld de ogen) of op andere personen (bijvoorbeeld door kussen).

Het is dan ook beter het aanraken van de blaasjes zoveel mogelijk te vermijden en de handen te wassen indien de blaasjes zijn aangeraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat jij je buurmeisje hebt besmet is heel erg klein,het advies is inderdaad (kus) kontakt te vermijden en niet uit elkaar beker drinken/bestek gebruiken.
Mocht zij wel besmet zijn kan het zijn tijdens een periode van minder weerstand het Herpes virus actief word.
Dat kan zich uiten in een koortslip maar ook in een (pijnlijke) huiduitslag op andere plekken op het lichaam.