Wat kan je het beste doen bij osgood-schlatter?

Ik heb nou al een heletijd last van mijn knie' en weet ook dat het osgood-schlatter is maar wat kan je doen om er geen last van te hebben in een wedstrijd bijv'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik loop al bij de fisio, dus ik weet verder ook niks te doen!

Antwoorden (2)

Mijn zoon heeft dit ook, ik ga er even vanuit dat je net als hij een flinke bult op je knie hebt.
Je kan eens langs je huisarts want ze kunnen de bult wel weghalen als je er erg veel last van hebt.

Het schijnt vanzelf over te gaan, rond je 17de, is ons toendertijd verteld, maar mijn zoon is ondertussen 19 en de bult zit er nog.

Hij heeft er alleen last van met op zijn knieen zitten, nu is daar wel mee te leven vandaar dat hij er verder nooit mee terug is geweest naar de huisarts.

Maar als jij zoveel last hebt, zou ik toch kijken of er medisch gezien iets aan te doen is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heb ff zitten googlen, er is wel behandeling voor.

Vooral rust en de belasting sterk verminderen is de hoeksteen van de behandeling en dit voor een lange periode : 3 – 6 maand. Aanvankelijk volledige rust gedurende 2 maand. Nadien terug opbouwen (lichte looptraining, crawl zwemmen) en gedoseerd sporten binnen je pijngrens wat niet gemakkelijk is daar het meestal over kinderen gaat die zeer intensief sporten en minder intensief sporten in clubverband soms zeer moeilijk is.
Houding : fietsen met kleine versnelling en zadel hoog. Vermijd hurken of lang zitten met opgetrokken knieën.
Anti-onstekingsgel : daar het letsel zeer oppervlakkig ligt is het aanbrengen van ijs en anti-onstekingsgel na de sportbeoefening zinvol.
In ernstiger gevallen kunnen NSAI (anti-onstekingsmedicatie) genomen worden.
Patellabandje : dit vermindert de kracht van de quadriceps en zo de rek op de tuberositas.

Stretchen hamstrings (achterzijde bovenbeen) en quadriceps (voorzijde bovenbeen). Het stretchen moet echter pijnloos zijn.
Bij hardnekkige en ernstige gevallen volledige immobilisatie door gips gedurende 3 tot 6 weken. Nadien gevolgd door stretchen en opbouwende oefeningen begeleid door een kinesist.
Operatie voor de ziekte van osgood schlatter slechts in uitzonderlijke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gezegd dat het tijdelijk is en te maken heeft met een groeispurt en veel sporten.

Het advies is om het niet meer pijn te laten doen dan nodig is. Dus juist niet beslist die wedstrijd willen spelen, maar deze keer maar overslaan. Je hebt dan kans dat je de wedstrijd daarna misschien weer wel gewoon mee kan doen.

De klachten duren meestal maar enkele maanden, zeggen ze, dus misschien kun je een tijdje een andere sport doen, of deze sport op een wat lager pitje zetten.

Bron van de informatie is het Nederlands Huisartsen Genootschap, dus dat moet wel betrouwbare informatie zijn.

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBL8b.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat er in die brief ook staat is dat het knobbeltje kan blijven bestaan, maar de pijn niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus wat de zoon van Nelly3 heeft, dat klopt met wat het Nederlandse Huisartsen Genootschap er over zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O dat is goed te weten dat het knobbeltje veel langer kan blijven zitten, het is trouwens een beste bult zo groot als een pingpongbal..
Zal eens navragen of de pijn ook nog aanwezig is.