Kan een huisarts mijn conditie meten en zeggen of mijn slechte conditie oorzaak is van mijn slaapstoornis en vermoeidheid?

Ik ben al een paar keer naar de huisarts geweest voor de oorzaken van mijn vermoeidheid, lang slapen, veel gapen, snel hoofdpijn enz, maar ik heb het nog nooit over mijn conditie gehad en die is 0. Want ik heb ook geen uithoudingsvermogen. Ben heel snel moe na een inspanning.

Kan een huisarts mijn conditie meten en daarna zeggen dat ik meer moet sporten en dat het daarmee opgelost is?
Ik wil het best, maar ik heb gewoon een duwtje in de rug nodig. Iemand die zegt dat dat inderdaad de oorzaak is en dat ik meer moet sporten (en misschien ook gezonder eten) en dat mijn probleem daarmee opgelost is.
Ben ik dan aan het goede adres bij de huisarts?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Ik denk eerder dat je bij een sportschool aan het goede adres bent. De huisarts kan d.m.v. een test op het ziekenhuis kijken hoe het met je lichamelijke conditie gesteld is. Maar als je dit zelf al merkt is het onzin om dit via die weg te doen toch? Ik denk de huisarts ook eerst zal zeggen om hetzelf te proberen en als dit niet werkt een verwijzing van het ziekenhuis zal geven. Als je een duw in je rug nodig hebt vraag die dan aan iemand anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je kan daar best voor naar een fysiotherapeut gaan.
In een fysiotherapiepraktijk worden individuele conditietesten afgenomen. Of u nu intensief sport, terugkomt van een blessure of niet beweegt; de test kan door iedereen gedaan worden. De test geeft een indruk van uw algehele conditie op dat moment, maar kan ook gebruikt worden om vooruitgang door training vast te leggen.
Als je daar een uitslag van hebt, kan je wel naar de huisarts voor verdere beoordeling van je klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste plaats gaat een mens naar de huisarts om te laten vaststellen danwel uit te sluiten of er lichamelijke of psychische problemen zijn.

De eerste kan de huisarts evt mbv een specialist verhelpen. (onderzoek van bloed, urine, faeces etc)
De huisarts kan oa controleren op een juiste werking van de schildklier, bloedarmoede, diabetes, bloeddruk of als u een ziekte onder uw leden heeft.

Blijkt u lichamelijk niets te mankeren dan kunt u doorverwezen worden naar een psycholoog.

Men kan u adviseren om te stoppen of minderen met roken
evt drugsgebruik, alcohol of een dieet te volgen ivm evt overgewicht. Of minder werken met de computer.
Ook voedingsadviezen kunt u via een dietist(e) krijgen.

Pas daarna kunt u aan een trainingsprogramma denken
zoals joggen, zwemmen, fietsen en andere oefeningen.
Verder zijn fysio of de sportschool optie,s.

Maar eerst naar de huisarts.
U kunt beter uw klachten op papier zetten anders bent u de helft vergeten als u bij de huisarts bent.

Zien we u weer hier na een tijdje hoe het u vergaan is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind uw volgorde van de gang van zaken helemaal fout. Je hoeft toch echt niet naar een psycholoog om geestelijke kwalen uit te sluiten alvorens naar een sportschool te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect, maar u dient mijn ingezonden stuk goed te lezen. Men begint bij de huisarts.
Indien men bv wil gaan voetballen bij een club, ondergaat men eerst een sportkeuring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 eerst de oorzaak zoeken van de vermoeidheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind dit persoonlijk ook de juiste volgorde.
Lichamelijke problemen zijn makkelijker op te sporen dan geestelijk probleem, maar ook geestelijke problemen moeten eerst uitgesloten worden. Deze kunnen namelijk de klachten ook veroorzaken en dan heeft het geen zin om b.v. te gaan sporten of gezond te gaan leven, want daar heb je dan gewoonweg de energie niet voor.
Ben het dus ook helemaal met sxiopo eens.
Jammer dat ik je nog geen + kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U beiden begrijpt het.