Piepen geluid bij inademen, hoe kan dit?

Wanneer ik diep inadem hoor je een piepend geluid. Ik heb gelezen dat mensen die last hebben van een piepende ademhaling dat dit vooral bij het uitademen is. Hoe zou het kunnen komen? Ik heb er niet echt last van, maar het klinkt zo gek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
76.8K

Het beste antwoord

Een piepende ademhaling wordt altijd veroorzaakt door een blokkade van de luchtwegen. Bij mensen met een allergie kan een tijdelijke piepende ademhaling optreden, meestal verdwijnt deze spontaan als de oorzaak van de allergie wordt weggenomen of als er medicatie tegen de allergische reactie wordt genomen. Ook bij griep en verkoudheid verdwijnt het piepen spontaan als de kwaal genezen is.

Een piepende ademhaling bij INADEMEN is vaak het gevolg van opgezwollen slijmvlies of vastzittend slijm, veroorzaakt door verkoudheid of griep. Infecties van de slijmvliezen kunnen door verkoudheid en griep ontstaan maar deze kunnen ook een andere oorzaak hebben. Is de piepende ademhaling na twee weken nog niet over dan kan er iets anders aan de hand zijn en moet je de huisarts raadplegen.

Een benauwde, piepende ademhaling bij UITADEMEN is één van de symptomen van o.a. astma en longemfyseem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan zijn dat je teveel gerookt hebt, astmatisch bent of last hebt van een beginnende verkoudheid. Een piep kan in dit geval bij in- en uitademen voorkomen. Als het aan blijft houden zou ik even langs de dokter gaan als je er niet gerust op bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het piepen bij ademhalen zou wellicht kunnen duiden op astma. Maar er zijn nog zoveel andere mogelijkheden dat ik hier beslist niet mee rond zou blijven lopen en adviseer om direct een afspraak te maken bij je huisarts.

Misschien is er toch iets niet helemaal in de haak, wellicht heeft het ook te maken met een (beetje verwaarloosde) verkoudheid, maar je dient normaal gesproken toch geen piepen te horen als je adem haalt lijkt mij.
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad het beste contact opnemen met je huisarts. Een enige tijd geleden had ik bij het inademen ook een vreemd geluid en een aantal dagen later bleek het een klaplong te zijn na een afspraak met de 'röntgen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het piepen bij inademing (ook wel stridor genoemd) wordt veroorzaakt door een vernauwing in de hoge luchtwegen, door bijv een zwelling van het slijmvlies in de bovenste luchtwegen.

Een piepend geluid bij uitademing (ook wel wheezing genoemd) wordt veroorzaakt door een vernauwing van de lage luchtwegen, zoals bijv veroorzaakt bij bronchiale hyperactiviteit. (Hier zit het probleem dus in de lage luchtwegen)