Kan de man de oorzaak zijn van een blaasontsteking bij een vrouw tijdens seks?

Er wordt nooit gekeken naar de man om een blaasontsteking te voorkomen tijdens de seks. Hoeveel mannen maken hun penis niet schoon na het plassen, dit kan toch ook een oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
63.1K
Kimath
12 jaar geleden
Wil ik ook wel eens weten. Maar zelfs als de man een condoom draagt kan de vrouw blaasontsteking krijgen. Ligt het probleem dan wel bij de man?
Amadea
12 jaar geleden
Niet tijdens, maar wel achteraf. Oorzaak en gevolg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve seks kan een blaasontsteking bij een vrouw komen doordat ze haar vagina van achter naar voren veegt i.p.v. andersom. Op die manier kunnen de poepbacteriën in haar vagina terechtkomen. Veel vrouwen doen dat namelijk op deze verkeerde manier.

Het beste antwoord

Lichaamshygiëne speelt wel een rol in dit verhaal. Veel vrouwen krijgen een blaasontsteking na seks en dat komt doordat er tijdens de seks bacteriën in de blaas terecht komen. Een veelgehoord advies is om binnen een kwartier na de seks te gaan plassen en dan ook goed uit te plassen, daardoor verlaten de bacteriën de urinebuis en zullen ze de blaas niet in kunnen komen.
De bekendste veroorzaker is E coli, een bacterie die voorkomt in de darmen.
Om verspreiding van die bacterie te voorkomen moeten beide partners een goede lichaamshygiëne aanhouden, let daarbij dan ook bijzonder op de anus en ook de handen moeten goed gewassen zijn.
Als er anaal contact is geweest tijdens de seks, ook met de vingers, is er dus ook een verhoogd risico.

Dus om je vraag te beantwoorden: ja, een man kan de oorzaak zijn als hij er geen goede lichaamshygiëne op na houdt, maar het zal in de praktijk lastig zijn om uit te wijzen wie er verantwoordelijk is voor de verspreiding van die bacteriën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks!!

Andere antwoorden (3)

jazeker, ook als hij wel goed gewassen is.
door de penetratie kan de man bacterien uit het gebied van het perineum en de anus diep in de vagina brengen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ba jakkie:) +
Rieneke1
12 jaar geleden
dank platje, maar ik zie je plus niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)
De voornaamste oorzaak ligt bij de vrouw, doordat zij een "goede voedingsbodem" is voor de bacteriën kunnen deze hier goed gedijen. Normaal mag een man nog zo vuil zijn, een vrouw zou hier nagenoeg geen blaasontsteking van mogen krijgen, cru gesteld.
Er kunnen natuurlijk nog andere redenen zijn, maar meestal ligt het toch hieraan.
De beste manier om geen blaasontstekingen meer te krijgen is de bacterie geen kans meer te geven. Cranberries zorgen ervoor dat deze niet meer kunnen vasthechten aan de blaaswand en pre- en probiotica zullen de dysbiose in je darmen weer herstelen. Voldoende water drinken is natuurlijk ook heel belangrijk. Spoel die blaas:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blaasontsteking wordt meestal veroorzaakt door bacteriën (vaak de E. coli, die in de darmen thuishoort maar bij veel mensen in het bekkengebied rondzwerft, aan de buitenkant).

Het grootste probleem van blaasontstekingen bij vrouwen is dat vrouwen domweg een veel kortere plasbuis hebben: een bacterie heeft niet veel tijd nodig om op te rukken naar de blaas. Vandaar dat dat plassen na seks zo belangrijk is: gedurende de seks kun je ook bacteriën in je plasbuis krijgen die toch al op je lijf aanwezig zijn, en door de bewegingen tijdens de seks 'masseer' je die ook nog eens dieper naar binnen, zeker in missionarishouding.
Dus ja, als je seks hebt met een man en daarna een blaasontsteking hebt, kan het in die zin aan de man liggen, maar niet omdat de bacteriën uit zijn penis komen.
Vanwege die korte plasbuis hebben vrouwen ook veel vaker een blaasontsteking dan mannen :/

Jezelf van onderen goed wassen (zónder zeep!), geen inlegkruisjes gebruiken, plassen na seks, genoeg drinken, puur cranberrysap drinken als je iets voelt dreigen en sowieso genoeg drinken - dat _kan_ helpen, maar bij veel vrouwen die (veel) vaker blaasontsteking hebben dan andere, is niet echt een reden aan te geven waarom dat zo is.
Als je 'technisch' geen afwijkingen hebt, je urine goed is (onontdekte diabetes kan tot suiker in de urine leiden en zo een haard voor bacteriegroei zijn), je genoeg drinkt en toch nog heel vaak blaasontstekingen hebt, wordt er soms langdurig een lage dosis antibiotica gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is bekend bij me, maar het gaat om de man.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt of een man de oorzaak kan zijn van blaasontsteking bij de vrouw.
Ja, bij sommige houdingen tijdens seks.
Nee, de man brengt geen bacteriën uit zijn eigen plasbuis bij de vrouw binnen, meestal zijn dat haar _eigen_ bacteriën, die wel door de seks verder verspreid worden, maar dat heeft niets te maken met het schoonmaken van de penis na het plassen.