Blauwe aders bij je enkels. Wat is het? Hoe kom je er aan? Hoe kom je er af?

Je kent ze wel, blauwe aders bij je enkels. Oude mensen hebben die ook.
Hoe heten ze?
Hoe kom je er aan?
Hoe kom je er af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.9K

Het beste antwoord

Besenreiser zijn kleine, korte, blauwe vaatjes, vlak onder het huidoppervlak. Vaak is het een netwerk van kleine vaatjes vlak bij elkaar.

In de meeste gevallen - geschat wordt dat bijna de helft van de bevolking gesprongen adertjes heeft - is het eerder een cosmetisch dan een medisch probleem.

U dient uw benen toch wel door een arts te laten onderzoeken omdat gesprongen adertjes een teken kunnen zijn voor eronder liggende spataderen of voor een beginnende veneuze aandoening. Uw arts zal dan een geschikte behandeling opstarten.

En als uw gesprongen adertjes een ongevaarlijke aandoening blijken te zijn? Dan hoeft u zich er niet bij neer te leggen, u kunt er iets aan doen. Een behandeling middels sclerotherapie of een lasertherapie behoort tot de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zijn gewoon je bloedvaten die je ziet. Dus door je velletje zien je bloedvaten er blauw uit. Je komt er vanaf door te bruinen in de zon. Daarom hadden vroeger de dames ook blauw bloed. De werkers kwamen in de zon en werden bruin en je zag de vaten niet meer. De rijken kwamen weinig in de zon en je zag de blauwe vaten lopen. Daarom blauw bloed. (ff een weetje, heeft niets met je vraag te maken.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn kleine spataderen, ook wel takkebosvenen genoemd. (tenminste als het alleen van die blauwe aders zijn en niet van die kabels)

Je kan ze krijgen door erfelijkheid of doordat je beroepshalve veel moet staan.

Je kan er op verschillende manieren vanaf komen, maar dit gaat altijd via een medici.
Het kan via sclerocompressie, dan spuiten ze de aderen in, het operatief verwijderen van de aders en lasertherapie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die takkenbosvenen herken je aan het spinnenwebachtige of knobbelige uiterlijk en dat zijn niet die gewone aders die je ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gewone bedoelt ze niet, anders zou ze niet schrijven in haar vraag: "Oude mensen hebben die ook."
Mogenlijk zijn het spataderen en die kunnen op verschillende manieren aangepakt worden.Voor de beste therapie voor joun probleem kun jr het beste overleggen met je eige Huisarts.