Hoe werkt het uitspuiten van je oren?

Ik hou van muziek, en ik luister dat graag hard. Nu ben ik er van geschrokken hoe "doof" ik hiervan ben geworden. Soms als ik gaap dan klappen me oren open, en dan hoor ik opeens weer goed? Nu heb ik al besloten oordopjes te gaan kopen voor festivals en me iPod wat zachter etc. Maar nu kwam een vriend dat hij zijn oren had laten uitspuiten. Hoe werkt dit? En zal dat effect hebben op mijn oren?
Want ja, je hebt maar twee oren!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van de muziek slechter bent gaan horen, dan gaat uitspuiten helemaal, maar dan ook helemaal, niks helpen. Maak een afspraak met de dokter of loop eens binnen bij een audicien (kan zonder afspraak) om naar je trommelvliezen te laten kijken. Als deze beschadigd blijken vrees ik dat ik slecht nieuws voor je heb: Dit is onherstelbaar. Wel kunnen ze je tips geven hoe je kunt voorkomen dat je nog slechter gaat horen en uiteindelijk helemaal doof zal worden. Blijkt het toch gewoon oorsmeer en niks met de muziek te maken te hebben? Dan ziet de audicien/huisarts dat en zal je doorverwijzen voor het uitspuiten. Maar vanwege je beschrijving van het 'klappen' van de oren lijkt me die kans helaas klein...Wacht niet te lang met het te laten onderzoeken, gehoorverlies dat eenmaal begonnen is gaat vaak heel snel achteruit als er niks aan gedaan wordt. Sterkte!
Kimath
12 jaar geleden
Als het kon kreeg je een plusje voor deze reactie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kimath: Haha, bedankt Kimath :-) Tja, ben zelf door schande en schade wijs geworden op het gebied van gehoorverlies, draag nu twee hoortoestellen en hoor zonder die tegenwoordig al zo goed als niks meer, dus ik kan niet anders dan iedereen op GV altijd maar weer blijven aanraden voorzichtig te zijn, gehoorbescherming te gebruiken en niet te lang met gehoorproblemen door te blijven lopen...Als ik toen wist wat ik nu wist was ik al jaren eerder naar de huisarts of audicien gestapt...

Het beste antwoord

Doofheid als gevolg van gehoorbeschadiging door langdurig luide muziek te horen kan je niet verhelpen door uitspuiten. Dat heeft alleen succes wanneer de gehoorgangen door oorsmeer verstopt zijn geraakt. Dat kan je soms ook zelf oplossen door wat slaolie in het oor te druppelen en een paar uur in te laten werken, afgesloten met een watje. Het uitspuiten gaat heel eenvoudig met een spuit met handwarm water. Bij het weer naar buiten komen van het water komt het oorsmeer mee (zie afbeelding).

Toegevoegd na 23 uur:
Ter illustratie hoe in werkelijkheid de grootte van de spuitmond is voeg ik nog een betere afbeelding toe:
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag toch hopen dat die spuitmond niet zo scherp is als op de tekening.

Andere antwoorden (4)

Het uitspuiten van je oren wordt gedaan om oorsmeer dat je oren verstopt, omdat het misschien verhardt is, te verwijderen. Het helpt niet om beschadigingen aan het trommelvlies te herstellen.
maar misschien is oorsmeer de oorzaak bij jou en (gelukkig) niet de harde muziek.
Het uitspuiten is een fluitje van een cent, stelt niets voor.
Maar ga wel gelijk ook die oordopjes halen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
en je kunt er een beetje duizelig van worden
Het is een korte ingreep die meestal door de assistente van de huisarts gedaan wordt. Eerst kijkt de arts of er een propje inzit.
Vervolgens plaatst hij/ zij een oortrechtertje op je oor. Daarna spuit hij met een apparaatje kraanwater op lichaamstemperatuur in je oor. Dit stroomt door heel je oor, dus ook achter het propje. Als het water naar buiten stroomt, neemt het water het propje mee.
Het duurt maar 5 minuten en doet geen pijn. Het gevoel is alleen niet prettig. Maar het duurt dus niet zo lang.
Mocht je na die tijd weer een stuk beter horen, is het heel verstandig om je maatregelen te blijven handhaven, want je gehoor gaat er inderdaad echt aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitspuiten van je oren heeft alleen zin asl er oorsmeerproppen inzitten. Dat kan de dokter bekijken. Met lauw water onder grote kracht spuit hij dat er dan uit. Om optimaal effect te hebben kun je dan de avond ervoor even wat druppels lauwe slaolie of olijfolie in je oren doen en dan een handdoek op je kussn leggen. Dan weekt de prop al een beetje los.

Maar als er geen oorsmeer is is er geen reden om uit te spuiten.

Oorbeschadiging door keiharde muziek, dat is een groot probleem van deze generatie. Audiologen doen super zaken in de komende jaren! Goed dat je alvast je muziek wat lager gaat zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je je leven beter qua harde muziek. De daardoor veroorzaakte gehoorbeschadigingen zijn ernstig, invaliderend en niet terug te draaien. Ze zijn bovendien nauwelijks te verhelpen met hoortoestellen.

Laten we maar hopen dat oorsmeer bij jou de oorzaak is. Dat je af en toe wel goed hoort wijst gelukkig in die richting. Maak een afspraak om je oren uit te laten spuiten bij de huisarts, als je inderdaad denkt dat het om proppen oorsmeer gaat. Mogelijk krijg je dan het advies om daarvoor een paar dagen te druppelen met slaolie om die proppen wat zachter te maken. Uitspuiten gebeurt met handwarm water. Dat is een raar gevoel maar het lucht ook geweldig op als je die proppen kwijt bent.