Vermoeidheid, verstopte neus, slechte conditie, wat heb ik?

Ik word moe wakker, kom moeilijk m'n bed uit. En als ik te lang slaap ben ik lam. Ik gaap veel, heb snel hoofdpijn en als ik ergens loop is het net alsof ik het niet bewust meemaak. Ik ben er wel , ik kan alles doen, maar ik maak het niet echt bewust mee (moeilijk uit te leggen). Verder heb ik een slechte conditie en een verstopte neus (niet beide neusgaten, maar vaak eentje, en dat wisselt wel eens). Ik weet niet of dat met de vermoeidheid verband heeft.

Ik heb hier al meer dan twee jaar last van, het beïnvloed heel mn leven, want ik heb vaak ook geen zin in dingen te doen. Na 23u Savonds voel ik me zo kapot en dreig ik in slaap te vallen . Ik kan ook niet uitgaan ofzo , dat is te vermoeiend.
Ik werk wel 5 dagen per week. Maar daar ben ik meestal ook slapend aan het werk
Ik sport niet . Sportschool heb ik opgezegd omdat ik te moe ben om te gaan sporten.

Ik slaap soms/regelmatig wel te veel. 10 uur ofzo

Wat is er aan de hand met me? Wat kan ik er aan doen, of naar wie kan ik (behalve huisarts ) om naar oplossingen te zoeken?

Toegevoegd na 9 uur:
Ik ben 20 jaar.
Naar de huidarts ben ik al een paar keer geweest. Bloedgeprikt, naar m'n hart gekeken , allergietesten, allemaal zonder resultaten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet de huisarts?
Dat is de enige die er iets zinnigs over kan zeggen.
En wat onderzoeken kan (laten) doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is je leeftijd?
Is er een startpunt, of is het langzaam begonnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie toevoeging, het stond al een beetje in je vraag maar zo weet de rest hier tenminste zeker dat ze niet meer hoeven te zeggen dat je naar de huisarts moet...
(mijn antwoord verandert er niet door)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet dat je dat hier vraagt. Met wat je schrijft moet je naar de huisarts. Het kan van alles zijn en wij zijn geen dokter. Het kan ziekte van pfeifer zijn. Het kan de ziekte van Lym zijn. Het kan vermoeidheidssyndroom zijn. Wij weten dat gewoon hier niet.
En je zegt dat je er als twee jaar last van hebt. Dan snap ik niet dat je na een half jaar al niet naar de huisarst bent gegaan. Of ben je al geweest en is er niets te vinden dat je hier die vraag stelt?

Antwoorden (12)

Meschien is huisarts toch het beste, dan kunnen ze je bloed afnemen en onderzoeken, dat is bij mij ook gebeurd.
Gelukkig had ik niks.

Veel succes er mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
En anders neem veel ijzer binnen. bijv. roosvicee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan huismijtallergie zijn. Maar ook iets anders.
Ga alsjeblieft naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken me hier heel erg in. Wel tot 18 uur per dag slapen en alsnog moe bij het wakker worden. Bij mij was het idd huisstofmijt allergie (kwamen ze pas na jaren achter). Ik zeg niet dat dit bij jou ook het geval is, maar idd, naar de huisarts kan geen kwaad.
Alles wat je schrijft doet me denken aan het Chronisch Vermoeidheidssyndroom.

Daar zijn al vele onderzoeken naar gebeurd.

De meeste onderzoekers zijn het er nu over eens dat een aantal belangrijke biologische systemen die met elkaar in verband staan, ernstig verstoord zijn. Hetwelk er het eerst ontspoort, daarover verschillen de meningen nog.

Twee van die belangrijke systemen zijn het immuunsysteem en het stresssysteem. Het deel van het immuunsysteem dat instaat voor o.a. allergische reacties wordt overactief, terwijl datgene dat je moet verdedigen tegen infecties ondermaats gaat presteren. Je wordt dus zowel vatbaarder voor infecties als voor allergieën.
Het stresssysteem is dan weer uitgeput en er wordt te weinig van het belangrijke hormoon cortisol geproduceerd. Als gevolg daarvan kun je geen langdurige inspanningen meer aan.

Spreek erover met je huisarts.

http://www.gezondweb.be/GezondWeb/Rubrieken/psychologie/cvs/wat-is-cvs.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschieb Pfeiffer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hier al 2 jaar lang last van hebt is er geen oplossing hier.
Dit gaat niet vanzelf over anders was dat wel eerder gebeurd!
Dus ook niet met huis en keuken middeltjes.

Wat je kunt/moet doen is naar de Huisarts gaan, deze zal waarschijnlijk bloed laten prikken. Hier kan vanalles uitkomen, B12 te kort ijzer te kort of andere dingen. Als er niks uitkomt kun je er het beste voor zorgen dat je een verwijsbrief krijgt naar een internist in het ziekenhuis voor een uitgebreider onderzoek.

Ik herken je verhaal erg, heb zelf ME en ben heel blij dat ik weet wat ik heb en kan zeggen dat ik ziek ben. Zal voor iets meer begrip van mensen om je heen zorgen, en je kan dan ook een beetje werken naar verbetering. Zeker als er medicijnen tegen zijn.
Denk eens in als een simpel bezoekje aan de huisarts en bloedprikken uitkomst geeft van een ziekte wat heel makkelijk met 1 pilletje per dag op te lossen is. Hoe fijn zou het zijn als je dan nergens meer last van hebt?: )

Heel veel succes en sterkte!

Ps: ME is netzo iets als CVS(chronisch vermoeidheid syndroom)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve een huisarts zijn er vele alternatieven.
Persoonlijke vind ik een natuurarts die ook echte arts diploma's heeft (dus geneeskunde heeft gestudeerd)
het beste.

Een paar dingen die je dan waarschijnlijk te horen krijgt:
Ga gezond eten:
Verse groenten (dus geen pak/blik/pot/diepvries)
Stop met het eten/drinken van suiker. Vervang dit niet door zoetstoffen.
Ik kan nog ff doorgaan, maar dit zijn twee belangrijke en vooral het stoppen met suiker is een moeilijke. (o.a. alcohol valt hier eigenlijk ook onder)

Supplementen: een goeie multivitamine (o.a. solgar) en visolie, aangevuld met dingen speciaal voor jou: bijvoorbeeld extra vit C, D, magnesium, Zink.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

ik vind ook dat je naar de huisarts moet. Ik weet soms is die stap echt moelijk te maken, maar dan kan je tenminste vooruit kijken naar een oplossing zoals medicatie of inderdaad gezond eten. Je loopt er al 2 jaar mee misschien heb je bloedarmoede dan zou je, je nu al iets beter voelen. Maak die stap doe het aub dan stres je minder en kan het misschien beter gaan met je want piekeren en denken van wat heb ik nou! Dat is ook echt vermoeiend. Ik wens je veel su6 doen he!!

Doeggg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat loop je al lang door met deze klachten! Veel te lang!!
Hup, naar je huisarts!

Je lichaam zit zo in elkaar, dat het meestal waarschuwt als er iets aan de hand is. Simpelweg door signalen te geven dat het niet in orde is. Jij negeert die signalen al twee jaar. Laat het niet langer duren...je heb maar één lichaam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hooikoorts misschien. Ik heb er zelf ook last van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken precies wat je hebt, ik heb dit ook. Mn hele leven heb ik bij doktoren gelopen die alle testen hebben gedaan die je maar kan bedenken. Uiteindelijk bij een psycholoog terecht gekomen die vond dat ik depressief was en maar aan de antidepressiva moest ( een middel dat je eigenlijk alleen maar meer verdoofd.) dus dat was geen optie. Dus toen ben ik naar de sportschool gegaan en ben ik actief gaan spinnen. Doordat vele gesport komen er endorfines vrij waardoor ik me lekkerder in mn vel zat. Doordat ik een betere conditie kreeg, had ik meer energie, en was minder moe. Sliep beter. Was alerter en meer op de wereld.
Ik heb nu een tijd niets kunnen doen en ik voel me weer weg glijden.

Dus mijn antwoord is: sta op sleep jezelf naar de sportschool! Het zal zwaar zijn en je zal geen zin hebben maar verstand op nul en gaan. Ga hard lopen, ga spinnen. iets waar je geen lessen voor hoeft te volgen en altijd binnen kan lopen. En geloof me binnen een maand zal je al verschil merken. Je kan daarna altijd nog naar een dokter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord! + De oplossing zit vaak niet in medicijnen maar in het veranderen van je levensstijl.
Het kan werkelijk van alles zijn. Veel is al genoemd, zoals hooikoorts, vermoeidheidssyndroom en dergelijke
Aangezien de huisarts je na twee jaar nog niet afdoende geholpen heeft; probeer eens een natuurarts.

Zoek het ook in je voeding. En daar heeft niet elke huisarts evenveel verstand van...

Ik weet niet wat je gebruikt, maar stop in elk geval met:

Drugs.
Alcohol.
Caffeine.
Stackers.
Energie drankjes.
Suiker en zoetstoffen m.u.v. honing.

En probeer zoveel mogelijk vers te eten. Dus geen rommel uit een pakje of zakje. Verse groente, vers fruit.
Zeker veertig procent van je voeding zou uit verse groente moeten bestaan. Elke dag 1 stuks fruit is genoeg.
Denk aan grapefruit. Eventueel knijp je nog een halve citroen uit over je groente.
Neem elke dag een biologisch ei. Dat is fantastisch voedsel!

Probeer vroeger naar bed te gaan. 23:00 is voor jou te laat! En ga wandelen in de natuur. Maak stevige wandelingen in het bos of op het strand.

Zorg dat je slaapkamer ook een slaapkamer is! Heel belangrijk voor een goede nachtrust. Opgeruimd en schoon dus. Zet een raampje open in je slaapkamer, verse lucht. Je bed eens op een andere plaats zetten wil bij veel mensen ook wel eens helpen.

Wat je ook niet moet onderschatten is het dragen van goede schoenen! Veel mensen worden moe door een verkeerde loophouding als gevolg van slecht schoeisel.

Denk eens aan een natuurlijke energieleverancier als spirulina.

Ik weet niet wat je voor werk doet, maar ook daar kan iets mis mee zijn. Zit je de hele dag onderuitgezakt naar een beeldscherm te turen? Of werk je misschien met ongezonde oplosmiddelen? Werk je in verf of chloorlucht?

Zoek niet alleen naar oplossingen maar ook naar mogelijke oorzaken!!

Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn door het hele land heen goede natuurgeneeskundigen, die je als geheel bekijken en niet alleen naar bepaalde dingen zoeken. Die gaan ook je voeding bekijken en de samenwerking van organen. En bijvoorbeeld de werking van de lever. Als je lever niet goed is kan je daar precies zulke klachten van krijgen als die jij beschrijft.

Ik weet niet waar je ongeveer woont, maar anders zou ik je wat adressen kunnen geven van mensen die dezelfde opleiding Natuurgeneeskunde hebben gedaan als ik (woon zelf in Zuidwest Drenthe/randje van Overijssel)
Laat maar weten, succes!