Mijn hart gaat als een wilde tekeer, het doet nog net geen pijn, moet ik me ongerust maken?

Kennen jullie het gevoel van Adrenaline? het is alsof je hart een sprong maat, alsof hij even uitzet, alsof er een flink stuk pepermunt er de boel even verfrist.
vroeger had ik beheersingsproblemen, en dus ken ik het gevoel van adrenaline erg goed.

ik heb mijn problemen al jaren achter de rug, maar de laatste week heb ik weer adrenaline stoten door m'n hart. het is minstens 5 keer per dag van toepassing dat ik opeens een stoot adrenaline voel, zonder ook maar iets fysieks zwaars te doen, zo uit het niets.

voor de rest heb ik er geen problemen bij, ook niet dingen die ik vroeger erbij had
het doet geen pijn, maar ik vraag me af; moet ik me nu zorgen maken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Een goede vriendin van me heeft laatst een zware periode achter de rug gehad, waar ik zelf wel van schrok, maar dat is weken geleden, en we weten allebei dat het lichamelijk weer veel beter met haar gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Eigenlijk geef je een beetje te weinig info en je link aan het "adrenaline-gevoel" zou menig lezer wel eens op het verkeerde been kunnen zetten.

Als het een gevoel is van een harde bons, alsof je hart heel sterk samentrekt, met een bibber samentrekt of een sprong maakt en daarna precies eventjes blijft stilstaan, dan beschrijf je perfect wat er gebeurt bij extrasystolen.

Extrasystolen zijn krachtige hartspiersamentrekkingen nadat je hart wat langer gevuld is. De gewaarwording voelt wel aan alsof je hart plots een heftige inspanning moet maken, zoals ook het geval onder invloed van adrenaline.
Het probleem is echter mechanisch van aard en geeft ook een mooie scherpe aftekening op een electrocardiogram.

Gelukkig zijn extrasystolen goedaardig (tenzij ze onophoudelijk meerdere keren per minuut voorkomen). Bijna iedereen heeft extrasystolen, maar sommige mensen voelen het beter dan andere. Het kan zelfs kuchen en hoesten uitlokken omdat het hart zo sterk tegen de long aanwrijft bij een extrasystole hartklop.

Extrasystolen kunnen wel wat vaker voorkomen bij stress of caffeïnegebruik bv., maar dus zeker niet bezorgd zijn om beheersingsproblemen, adrenaline-opstoten en dergelijke, het is gewoon een goed gevuld hart dat uit alle fors het bloed weer naar je lijf pompt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mij heb je gerustgesteld, dankje voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Als het eenmalig is zou ik me geen zorgen maken maar als je het geregeld hebt zou ik maar even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk hebben de problemen van je vriendin je toch meer aangegrepen, en heeft dat zijn weerslag op jouw fysieke gesteldheid. Jij kent jouw lichaam het best, als je het niet vertrouwt, zou ik toch maar langs de huisarts gaan. Het is van hieruit moeilijk te beoordelen wat je moet doen, maar ik zou zeggen: volg je gezonde verstand! Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetgeen je beschrijft lijkt op hartkloppingen. Die kan je bvb krijgen door teveel stress of door teveel energiedrankjes ( Cafeïne en Taurine)
Je moet sowieso naar een arts, om je hart te laten onderzoeken. Want dat gevoel van adrenaline of hartkloppingen kan nog vele andere oorzaken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet dat het geen hartkloppingen zijn, want die heb ik al eerder gehad. en ik drink niets sterkers dan cola, dus ook geen energydrankjes. mannelijk he? ;}
ik drink ook geen alcohol of rook of iets dergelijks