Ik heb jeukend bultjes/blaasjes op vingers, wat is de oorzaak en wat kan ik er aan doen?

Af en toe heb ik een soort bultjes of blaasjes op m'n handen en dan met name aan de zijkant van m'n wijs- en middelvinger. Het lijkt wel een beetje op wratjes. Ze verdwijnen wel weer vanzelf, maar het is lastig. Ze jeuken een beetje, maar doen toch ook weer pijn. Ik vermoed dat het met de warmte heeft te maken. Klopt dat? Wat kan de oorzaak zijn? En is er iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
113.9K

Het beste antwoord

Het kan handeczeem zijn.
Net zoals eczeem in het algemeen, is handeczeem niet besmettelijk.
Sommige vormen kunnen heel moeilijk te behandelen zijn en langdurig blijven bestaan.
Bij de meeste vormen van handeczeem spelen verschillende factoren een rol.
Deze factoren kunnen zowel van buitenaf als van binnenuit op de huid inwerken.
Neem contact op met je huisarts voor raad.

Lees hieronder verder:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als je ringen draagt, kan het een metaal allergie zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit jou omschrijving meen ik mijn eigen ergernis te herkennen. In mijn geval was het een allergie.
De jeuk was verschrikkelijk. Ik krabde mijn vingers helemaal stuk. Misschien eens naar de huisarts gaan, die kan je doorverwijzen naar de dermatoloog voor een allergie test.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker wel een allergie en inderdaad mogelijk een zonneallergie, indien de mens na de winter ineens veel zonlicht krijgt kan je een tijdelijke allergie hiervoor krijgen.
Die er uit zien als kleine pukkeltjes, maar als je gaat krabben, worden het een soort blaasjes, die later weer Vrijwel weg trekken.
De meest voorkomende plek voor dit soort bultjes is tussen de wijsvinger en duim in soms tot aan de pols.
het gaat vanzelf over, mogelijk helpt appelazijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn het zandkorrelkleine blaasjes? Grote kans dat het gaat om zweet dat niet goed weg kan. Ik had het ook en het viel mij op dat het vooral voorkomt tijdens warme dagen. Uiteindelijk gevonden wat het waarschijnlijk is: zoek maar eens naar 'zweetuitslag'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man had het ook, precies hetzelfde. En het was allergie, in zijn geval voor een bepaalde antibiotica. Hij kreeg een algemeen middel tegen allegieen, het heet Xyzal, wondermiddeltje! De allergie was binnen no-time weg en als een geuk bij een ongelukje bleek het ook nog eens heel goed tegen zijn hooikoorts te helpen! Laat je dokter een labformulier maken voor een uitgebreide allergietest en vraag voor de bultjes xyzal, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het van stress gehad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er ook last van. Het kan een voorteken van eczeem zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou ook één van de vormen van miliaria kunnen zijn. Zie hieronder de link met informatie.
In feite zweet wat niet weg kan, er ontstaan jeukende blaasjes.

Gek genoeg bij mij ook altijd bij warm weer aan zijkanten van de vingers. Hoewel de info hieronder andere delen van het lichaam noemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook vaak,zelfs in mn gezicht en dan duurt het een eeuwigheid voordat het weggaat.
Op mn vingers ook,meestal aan de zijkant van mn middelvinger,het jeukt maar doet idd tegelijkertijd pijn.
Ik ben getest en er kwam uit dat het een bepaalde vorm van auto immuum ziekte gaat :-(
Laat jezelf eens testen door een Dermatoloog.

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou er mee naar de dokter gaan en er vooral NIET aan proberen te krabben! ik weet dat het lastig is maar toch proberen. verder zou ik er snail creme van de action op smeren en suedo creme om de jeuk te verminderen die kan je bij de etos en de drogist vinden ook vitamine D A en echinavors tabletten slikken die kan je bij de albert hein kopen ook veel water drinken en goed slapen! als jij je gezond voelt dan gaan ze vanzelf weg ik zou ook voorzichtig zijn en geen wondjes krabben dat zouden littekens kunnen worden. verder zou ik ze zo veel mogelijk uit de zon houden als je je er overtuigd van bent dat het door de warmte komt ook nog veel succes ermee groetjes uit apeldoorn! (: