Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Dromen dat je op het toilet zit en gaat plassen, en dan per ongeluk nog echt gaat plassen ook.

Ik heb dat soms, dat is ontzettend vervelend. Ik herinner dan ook echt datvik in mn droom op het toilet zat. De meeste keren wordt ik dan wel op tijd wakker en blijft de schade beperkt, maar heel soms (eens in de 5 jaar ofzo) is echt m'n hele bed doorweekt. Erg beschamend voor een volwassene!!

Herkent iemand dit? Heeft iedereen hier zo eens in de zoveel tijd wel eens last van?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Heel herkenbaar. En altijd die droom dat je HEEL erg nodig moet en die enorme opluchting dat je eindelijk op de plee zit, alle sluizen open... En dan word je wakker :-( Een vervelende ervaring, maar ik heb de 'mazzel' dat ik wegens epilepsie (en aanvallen in mijn slaap) sowieso met een waterdichte hoes om m'n matras slaap, dus dan is het een kwestie van alsnog naar de plee gaan voor wat ik nog kwijt moet, en het bed verschonen. Ik heb het idee dat dit soort wc-dromen alleen voorkomen als ik heel vast slaap, dat m'n lijf wel merkt dat ik moet plassen maar niet genoeg om er echt wakker van te worden, en dat ik dan dus maar droom dat ik naar de wc ga. Er is dus op zich niets beschamends aan, maar het is wel vervelend. Of het zin heeft om een waterdichte hoes om je matras te doen moet je zelf afwegen, want als je niet met een molton eroverheen werkt bijvoorbeeld, voel je wel dat het zweteriger wordt. Zulke hoezen en moltons hebben ze in goede beddenzaken, bij postorderbedrijven als Wehkamp en dergelijke en bij thuiszorgwinkels. Let er wel op dat ze goed wasbaar moeten zijn en bedenk: zo'n waterdicht hoeslaken droogt moeizaam (je kunt de watervaste kant zelf afdrogen, maar de gestoffeerde kant droogt niet zo snel). Je hebt ook rubber steeklakens, die je dwars over je matras legt, met daarover je gewone beddengoed - maar als je echt helemaal uitplast zal dat niet voldoende bescherming bieden. Er zijn echt mogelijkheden genoeg om te voorkomen dat je matras beschadigd raakt, en dat slaapt toch geruster. En zelfs als het misgaat, is het wel vervelend, maar zit je niet gelijk met een natte matras.

Je kan er een gewoonte van maken om de wekker te zetten en midden in de nacht naar het toilet te gaan. Zo is de kans veel kleiner dat je een ongelukje hebt tijdens zo'n droom.

Daar kan je denk ik niet veel tegen doen, behalve een luier om, omdat je in je slaap geen controle meer hebt over je lichaam. Wel zou je bijvoorbeeld een plastic beschermings hoes over je matras kunnen doen en 's avonds als je naar bed gaat eerst plassen.

Ja! toen ik nog heel klein was zat ik ook op het toilet in m'n dromen, maar paar seconden later werd ik wakker door het natte gevoel in m'n onderbroek (#^^#) gelukkig heb ik ze al een jaar of 4 niet meer...

Ik ken dat mijn zusje hd dat ook maar bij haar was het maar een periode het gaat wel over. En als je nodig naar de wc moet ga je gewoon vlak voor dat je naar bed gaat nog even

Herkenbaar. Je zit inderdaad letterlijk op het toilet, je plast en je wordt wakker... Bed nat. Ik heb het nu al 1 jaar niet gehad! Soms denk ik weleens dat het sneller gebeurt als je overdag in stressvollere situaties zit dan gewoonlijk en dat plassen in je droom als een soort loslaten kan worden beschouwd. Maar misschien is dat een rare hersenkronkel. Ik hoop dat je t niet meer vaak gaat hebben want het is vervelend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100