Heel herkenbaar. En altijd die droom dat je HEEL erg nodig moet en die enorme opluchting dat je eindelijk op de plee zit, alle sluizen open... En dan word je wakker :-(
Een vervelende ervaring, maar ik heb de 'mazzel' dat ik wegens epilepsie (en aanvallen in mijn slaap) sowieso met een waterdichte hoes om m'n matras slaap, dus dan is het een kwestie van alsnog naar de plee gaan voor wat ik nog kwijt moet, en het bed verschonen.
Ik heb het idee dat dit soort wc-dromen alleen voorkomen als ik heel vast slaap, dat m'n lijf wel merkt dat ik moet plassen maar niet genoeg om er echt wakker van te worden, en dat ik dan dus maar droom dat ik naar de wc ga.
Er is dus op zich niets beschamends aan, maar het is wel vervelend.
Of het zin heeft om een waterdichte hoes om je matras te doen moet je zelf afwegen, want als je niet met een molton eroverheen werkt bijvoorbeeld, voel je wel dat het zweteriger wordt. Zulke hoezen en moltons hebben ze in goede beddenzaken, bij postorderbedrijven als Wehkamp en dergelijke en bij thuiszorgwinkels.
Let er wel op dat ze goed wasbaar moeten zijn en bedenk: zo'n waterdicht hoeslaken droogt moeizaam (je kunt de watervaste kant zelf afdrogen, maar de gestoffeerde kant droogt niet zo snel).
Je hebt ook rubber steeklakens, die je dwars over je matras legt, met daarover je gewone beddengoed - maar als je echt helemaal uitplast zal dat niet voldoende bescherming bieden.
Er zijn echt mogelijkheden genoeg om te voorkomen dat je matras beschadigd raakt, en dat slaapt toch geruster. En zelfs als het misgaat, is het wel vervelend, maar zit je niet gelijk met een natte matras.