Het oogwit van mijn oog is gelig (van de kleur geel), hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
65.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha het mijne is vuurrood, ieder zn eigen kleur (:

Het beste antwoord

Dit is wat het zou KUNNEN zijn:

Geelzucht of icterus is het symptoom dat de patiënt geel ziet. Dit is meestal het best te zien aan het oogwit. Dit verschijnsel kan vele oorzaken hebben; een indeling van mogelijk oorzaken met korte bespreking volgt hieronder.

1. pre-hepatisch: ('voor de lever'): met de lever is niets mis maar er is een zodanig verhoogde afbraak van hemoglobine dat er veel aanbod is waardoor de patiënt (meestal niet erg) geel ziet. Bij bepaalde vormen van bloedarmoede door versterkte bloedafbraak, bij bepaalde erfelijk bepaalde condities waarbij de verwerkingscapaciteit van de lever verminderd is (syndroom van Gilbert, ziekte van Crigler-Najjar)
2. hepatisch ('door de lever'): de lever is zelf door ziekte aangetast (b.v. hepatitis, cirrose) en kan minder aanbod aan en/of laat verwerkte producten teruglekken naar het bloed in plaats van naar de gal.
3. post-hepatisch ('na de lever'): de gal-afvoerwegen (waaronder de ductus choledochus) zijn in of na de lever verstopt, meestal door een galsteen, soms door een tumor, waardoor er veel oplosbare bilirubine zijn weg terug vindt naar het bloed. De ontlasting zal dan licht tot wit zijn, de urine juist zeer donker, bruin.
4. andere oorzaken: b.v. het eten door de patiënt van ongewoon veel gele kleurstoffen b.v. caroteen in wortelen of bruiningstabletten.

Toegevoegd na 1 minuut:
En inderdaad, nooit van adviezen hier uit gaan, maar sowieso een bezoekje brengen aan je huisarts. :)

Toegevoegd na 21 minuten:
^Correctie: Ik had het even verkeerd verwoord zo met 'adviezen'. Ik bedoelde eigenlijk, niet uitgaan dat wat er gezegd wordt ook meteen zo voor je is.
De voorbeelden die genoemd worden zijn dingen die horen bij de symptonen die jij genoemd hebt, maar misschien zegt je huisarts iets anders.. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan komen doordat je lever niet goed functioneert, bijv. door geelzucht. De stof bilirubine kleurt dan je slijmvliezen/oogwit/urine en uiteindelijk ook je huid geel. Dit is zeker niet goed. Je kan beter even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan leverproblemen zijn , je kan beter naar de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets met je lever, dus je moet even langs de huisarts om de precieze oorzaak vast te laten stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die stonden er nog niet toen ik begon met typen...
Hoe het komt is nu niet van belang maar het kan een besmettelijke situatie zijn dus gevaar ook voor anderen !het kan ook helemaal niks bijzonders zijn ,gewoon de een is wat geler:)ga morgen naar je dokter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekent dat je lever (tijdelijk) niet meer goed functioneert. Dit kan komen door bijvoorbeeld alcoholmisbruik maar het kan volgens mij ook een soa zijn! Ga snel langs de huisarts om een diagnose te stellen is mijn advies.