Hoe lang kun je suizende oren hebben?

Zo'n 36 uur geleden stond ik in een discotheek. Iedereen was aan het klagen over de harde muziek. Nu heb ik (en een vriend van mij) nog steeds last van suizende oren (hoor het alleen als het zo goed als stil is).

Ik heb ongetwijfeld schade opgelopen aan mijn oren (daar kom ik dus nooit meer). Hoe lang kan/mag het maximaal duren totdat het suizen over gaat? Of is er al een grote kans aanwezig dat ik tinnitus heb opgelopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb nu 24 uur na een discotheek bezoek nog last van suizen :-( hoe is het bij jullie afgelopen? Groeten Kees.
keeskleef@hotmail.com

Het beste antwoord

Ah, da's balen voor jullie zeg.
Oorsuizen wordt veroorzaakt doordat haarcellen in het gehoororgaan 'beschadigd' zijn. De aard van de beschadiging kan bepalend zijn of de haartjes weer omhoog komen of permanent plat liggen. Bij dat laatste is er sprake van blijvende gehoorbeschadiging en gaan je hersenen aan de gang om het suizen zo veel mogelijk te verminderen door het uitfilteren van de signalen die voortdurend binnenkomen, maar zo nu en dan of als je er op concentreert is het oorsuizen (tinnitus) er weer.
Na een paar dagen weet je meer over het weer wegtrekken van het oorsuizen. Maar aan de hand van onderstaande tabel en de geluidsniveau's in discotheken, die en soms niet om liegen en de DJ bepaald of jouw gehoor wordt beschadigd, kun je er vanuit gaan dat je blijvende gehoorbeschadiging hebt opgelopen. De mate hoeveel staat nog niet vast. Heb je na een week nog steeds last dan is het zeer ernstig te noemen.

Of een geluid schadelijk is, is afhankelijk van het geluidsniveau en de tijd dat je hieraan blootstaat. De DOSIS dus.

In het geval van geluid op een werkplek, voor een werkdag van acht uur ligt de wettelijk bepaalde schadegrens bij een dagelijkse blootstelling van 80 dB(A) - dB(A) is een afgesproken eenheid voor geluidsniveau. Boven deze grens neemt het risico dat het gehoor wordt beschadigd snel toe.
Het gaat dan om de gemiddelde belasting die je in een bepaalde tijdsduur ondergaat. Stel: iemand werkt 's ochtends vier uur in een omgeving met meer dan 90 dB(A) en 's middags vier uur in een omgeving met 75 dB(A). Deze werknemer staat dan bloot aan een gemiddelde geluidssterkte van meer dan 80 dB(A). Dit verplicht de werkgever maatregelen te nemen. Bij voorkeur pakt hij de bron aan maar hij kan ook gehoorbeschermers verstrekken.
Vanaf 85 dB(A) zijn werknemers ook wettelijk verplicht om gehoor- beschermers te dragen.

Maximaal geluidsniveau met verblijfduur per dag met geringe kans op blijvende gehoorbeschadiging:

Geluidsniveau (continu) en maximale verblijfsduur
80 dB(A) 8 uur per dag
83 dB(A) 4 uur per dag
86 dB(A) 2 uur per dag
89 dB(A) 1 uur per dag
92 dB(A) 30 minuten per dag
95 dB(A) 15 minuten per dag
98 dB(A) en hoger nooit zonder gehoorbeschermer!

Op de plaatjes: normale en beschadigde haarcellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorkomen is beter dan genezen, en het genezen van permanente gehoorbeschadiging is helaas niet mogelijk. Het enige wat da overblijft is het voorkomen. Asjeblieft, doe dit nooit meer, en als je een fervent discoganger bent, draag dan goede gehoorbescherming van een professionele kwaliteit.
Gehoorbescherming is er in allerlei maten, kleuren en kwaliteiten. Je hebt oordopjes die alles tegenhouden, waardoor praten niet zo goed meer mogelijk is. Maar er zijn ook otoplastieken (dat zijn aangemeten oordopjes) met een ingebouwd filter waardoor praten wel mogelijk is en alles ook nog goed klinkt. Dit zijn oordopjes die voor muzikanten zijn bedoeld. Fabrikant van gehoorbeschermende producten:
ER (Etymotic Research) http://www.etymotic.com/ephp/erme-ihp.aspx Leveranciers:
Earproof http://www.earproof.com/
Universele instap oordopjes (paar) vanaf 17,50 euro
Otoplastieken (paar) vanaf 170 euro Dit uitgebreide antwoord komt voort uit het feit dat zelf professioneel geluidstechnicus ben en er er alles aan wil doen om zowel mijn eigen als dat gehoor van een ander optimaal te houden. Zodat we ons hele lange leven nog kunnen genieten van onze kostbare oren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een week of zo na de overbelasting zouden de klachten verminderd moeten zijn. Die DJ wordt bedankt, maar laat dit een (dure) les zijn en de volgende keer absoluut niet in de disco zonder gehoorbescherming!
Beterschap, voor beiden indien je vriend ook nog steeds last hebt.

Andere antwoorden (2)

loop even langs een gehoorspecialist, wellicht kan hij eea even doormeten en je adviseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fasen bij lawaaitrauma

Bij lawaaitrauma zijn er twee fasen te onderscheiden. In eerste instantie is er de tijdelijke gehoorbeschadiging, die in feite dient te worden gezien als alarm-symptoom. Er ontstaat een tijdelijke drempelverschuiving of “temporary threshold shift” (TTS), die we b.v. kunnen meten direct na discotheekbezoek. Dit gaat vaak gepaard met oorsuizen en normaliseert na enkele uren of dagen. In een volgende fase is de beschadiging onomkeerbaar. Het gehoorverlies blijft voorgoed aanwezig en ook het oorsuizen neemt niet meer af. Het enige dat nog verandert, is dat de hersenen zich aanpassen aan de continue tinnitus, zodat deze minder wordt opgemerkt.

Het kan dus zelfs dagen duren, wacht het maar even af.
Tip voor het volgende discobezoek: er zijn speciale oorpluggen te krijgen bij drogist/apotheek/kijkshop die je wel de muziek mooi laten horen, maar die de schadelijke decibels wegfilteren. : Alpine Partyplug

Toegevoegd na 2 minuten:
nog een waarschuwing: de kans op definitieve gehoorbeschadiging is erg groot, als je kort na een tijdelijke lawaaibeschadiging opnieuw het oor aan lawaai blootstelt, dus houd je eigen stereo voorlopig even op zacht.