Hoe kan je een galaanval voorkomen nadat je te vet gegeten hebt?

Is er een mogelijkheid om de gal/lever extra te stimuleren (bv. met kruiden), zodat een galaanval uitblijft?

Cryofiel
13 jaar geleden
Wat is een galaanval?

Antwoorden (2)

Voor zover mijn kennis / ervaring hiermee reikt niet (anders hadden mijn oma, moeder en tante dat vast wel geprobeerd). Bij mijn weten is de enige remedie tegen terugkerende galaanvallen het via een kijkoperatie verwijderen van de galstenen en in het ergste geval de hele galblaas. Maar... ik ben natuurlijk geen maag/darm/leverarts en spreek niet uit wetenschappelijk oogpunt. Misschien dat hij / zij als je daar al onder behandeling bent (of anders je huisarts) je een meer gespecificeerd antwoord kan geven. Of vraag het eens na bij bijvoorbeeld De Tuinen of een andere reform / natuurwinkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je last hebt van galaanvallen, dan ga je toch niet vet eten?
Dan voorkom je dat, omdat je die aanval niet wilt, lijkt mij.

Lees hier maar even:

http://gezondheidsweb.blogspot.com/2009/07/galstenen.html

Bij een galaanval raakt een steentje bekneld in een galgang. Een galaanval treedt plotseling op en kan soms even plotseling weer verdwijnen.
Na de aanval is de huid soms geelgekleurd. Bij een ontstoken galblaas treden er klachten op zoals koorts, pijn in de bovenbuik en rechts onder de ribben. Soms blokkeert een galsteentje de afvoergang van de alvleesklier, die dan eveneens kan ontsteken. Een galsteen is slechts één van de oorzaken van acute, heftige buikpijn.
Als de pijn langer dan 4 uur aanhoudt, dient u een deskundige te raadplegen.
Wie last heeft van galstenen moet eiwitten en vetten vermijden en vooral geen olie of vet na de maaltijd gebruiken.