Vaak bloedneuzen

Ik heb de laatste paar jaar last van geregelmatig bloedneuzen. Dit is meestal het geval als ik verkouden ben of het erg warm weer is. Het is dan altijd bij me linker neusgat, ik heb dit nog nooit bij me rechter gehad. Ik vind het nou onderhand best irritant worden dus valt hier wat aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

naar de huisarts miss gesprongen ader die niet goed kan herstellen of dichtgebrand moey worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Hoe weet jij dat de vraagsteller een Engelse juffrouw is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Miss waarschijnlijk een verkorting van misschien is :)
De oorzaak van een bloedneus is bijna altijd onschuldig. Een bloedneus ontstaat doordat het slijmvlies van de neus beschadigd raakt waardoor scheurtjes in de plaatselijke bloedvaatjes ontstaan die daardoor gaan bloeden. Dit kan het gevolg zijn van een infectie, zoals een verkoudheid of griep. Ook een te hoge bloeddruk kan een bloedneus veroorzaken. Daarnaast kan een wondje in de neus, bijvoorbeeld door peuteren in de neus, een bloedneus geven. Tenslotte geven het gebruik van bloedverdunners, inademen van chemische stoffen die het neusslijmvlies irriteren of een misvorming binnen in de neus een verhoogde kans op een bloedneus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan worden dichtgeschroeid. Er zitten een aantal bloedvaten vlak onderhuids in je neus die blijkbaar snel stukgaan, en dat kan worden dichtgeschroeid. Dan heb je er geen last meer van... Even naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook jarenlang last gehad van een
spontane bloedneus. Ben langs de huisarts geweest en hij heeft het een paar keer dicht gebrand helaas niet goed genoeg dus uiteindelijk langs de kno arts en voila ik heb al bijna 8 jaar geen last meer. Dus gewoon naar de kno arts en ff kijken of hij het kan oplossen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spontane bloedneuzen komen vaak voor. Ze ontstaan door een bloeding in het neusslijmvlies. Je neusslijmvlies bestaat uit kleine, gevoelige bloedvaatjes waarin gemakkelijk scheurtjes ontstaan.

Symptomen

Er loopt bloed uit één of beide neusgaten;
je kunt bloed proeven omdat de neus en keelholte met elkaar in verbinding staan.
Twee typen bloedneuzen

Er zijn twee typen bloedneuzen, afhankelijk van waar de bloeding ontstaat.

Voor in de neus
Het overgrote deel van de bloedneuzen (ongeveer 90 procent) ontstaat voor in de neus op het neustussenschot. Hier zitten oppervlakkige bloedvaatjes die makkelijk beschadigd raken. Dit wordt een anterieure bloedneus genoemd. Deze is over het algemeen onschuldig en eenvoudig zelf te behandelen.

Achter in de neus
Veel minder vaak ontstaat er een bloedneus achter in de neus. Dit type bloedneus komt vooral bij ouderen voor. Wanneer de bloeding in het achterste gedeelte van de neus ontstaat, heet dat een posterieure bloedneus. Dit type bloedneus is gecompliceerd en moet meestal behandeld worden door een KNO-arts.

Oorzaak

Aanhoudend neuspeuteren, hard niezen of een tik tegen je neus kan voldoende zijn om een bloedneus te veroorzaken. Ook een wondje in je neus, een ontsteking van het neusslijmvlies of een te droog slijmvlies kunnen de oorzaak zijn van een bloedneus.

Vaak ontstaat een bloedneus zonder aanwijsbare reden. Er zijn wel factoren die je risico op een bloedneus verhogen:

Verkoudheid of griep.
Stollingsstoornissen van je bloed.
Afwijkingen van de bloedvaten.
Het gebruik van bloedverdunners.
Ouderdom.
Hoge bloeddruk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nozohaem is een dikke gel die de bloedneus stopt door het dicht drukken van het bloedend vat. Daarnaast stimuleert het de bloedstolling.

De directe oplossing van een bloedneus in een onhandige situatie. Snel, zeker en gemakkelijk. De bloeding stopt direct en u kunt weer verder waar u mee bezig was.