Verschillende medicatie door elkaar heen slikken?

Ibuprofen 400 mg, paracetamol 500 mg, diclofenac 75 mg, oxazepam 10 mg, codeïnefosfaat 10 mg en citalopram 60 mg door elkaar heen slikken, kan dat heel veel kwaad? Op de paracetamol en ibuprofen na heb ik deze medicatie allemaal op recept, maar vast niet als bedoeling dat ik alles tegelijk slik. Daarbij zijn sommige van de medicatie al een (paar) jaar geleden voorgeschreven en zijn het nog 'restjes' die ik over heb en soms nog gebruik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb nu buikklachten, daarom vraag ik het. Was niet bedoeld als zelfmoordpoging ofzo, ik dacht alleen niet echt erover na. Ik had kiespijn, kon niet slapen, alleen ibuprofen of paracetamol helpt niet dus slik ik standaard door elkaar geen (gewenning denk ik) etc...

Toegevoegd na 2 minuten:
Door elkaar heen ipv geen bedoel ik uiteraard.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.4K

Het beste antwoord

Als eerste de buikpijn: Ibuprofen en diclofenac behoren beiden tot de NSAID's, waarbij als bijwerking irritatie van het maagslijmvlies kan ontstaan. Gevolgen hiervan zijn bijvoorbeeld een maagzweer. Gebruik deze medicijnen dan ook niet dagelijks en bij voorkeur niet op de lege maag. In uw geval zou ik direct stoppen met de NSAIDS en alleen de noodzakelijke medicatie gebruiken. (Citalopram & Oxazepam zonodig) Sowieso raad ik u aan spoedig uw huisarts te bezoeken om uw medicatie door te nemen en uw buikklachten bij hem nog eens uit te leggen.

Wat u voortaan bij kiespijn kunt doen is beginnen met 1000mg paracetamol, en zonodig 200mg Ibuprofen met 40mg pantoprazol als maagbeschermer.
Let wel: Geef de medicatie tijd om te werken! Paracetamol bereikt bijvoorbeeld pas na minimaal 1,5 uur zijn maximale bloedplasma spiegel.

Nog even kort: Bezoek een huisarts & tandarts, stop DIRECT met de ibuprofen en diclofenac en probeer de rest behalve de Citalopram te beperken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies! +1

Andere antwoorden (6)

Je moet dat echt niet doen! Van alles doorelkaar slikken kan gevaarlijk zijn (hoeft niet!) Het beperkt in ieder geval wel de werking, en je kunt er ook nare klachten van krijgen, die op zich niet direct gevaarlijk zijn. (buikklachten) En in het algemeen is te veel medicijnen slikken ook helemaal niet goed.

Je huisarts en apotheker houden bij wat jij slikt, en zorgen er voor dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Maar als je schrijft, dat je restjes van medicijnen slikt, die al een paar jaar geleden zijn voorgeschreven, dan zou het goed mogelijk kunnen zijn, dat de apotheker er niet meer vanuit gaat dat je dat spul slikt. Daar komt nog bij, dat ik me afvraag of die restjes nog wel een geldige houdbaarheidsdatum hebben.

Maak een lijstje van wat je slikt, en ga langs de apotheek. Ze kunnen precies vertellen, wat wel en niet verstandig is, en welke medicijnen je naast elkaar kunt slikken. En ga naar de huisarts als je regelmatig allerlei klachten hebt. Hij kan je misschien nieuwere en betere medicijnen voorschrijven.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ghehe, nee, dat ik dat niet moet doen had ik inmiddels ook bedacht. ;) Waar het niet zo is dat ik een beetje zelfdestructief ben en het me vaak dus weinig kan schelen. Maar ik ga me wel een beetje zorgen maken als ik opeens allemaal vage klachten krijg, zoals nu. Dank voor je uitgebreide antwoord! Had er ook bij vermeld dat sommige medicatie al wat ouder is, inderdaad omdat ik niet denk dat de apotheek weet dat ik deze soms nog slik. Ik heb het voor de zekerheid even gecheckt, en de medicatie is nog niet over datum. Hoewel het bij de diclofenac niet zoveel scheelt. ;) Goed dat je me helpt herinneren aan het feit dat ik dat ook even moet controleren soms.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Apotheek en /of huisarts zijn niet echt betrouwbaar wat betreft het bijhouden van je medicijnen ! je bent niet de enige die ze helpen .........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@redrozes, het zit bij de apotheek gewoon in de computer hoor. Fouten maken is er bijna niet bij, omdat bij wijze van spreken, de computer gewoon een belletje laat horen, als er 2 medicijnen worden (zijn) voorgeschreven die niet goed samengaan.
Codeine , kan de werking van de oxazepam versterken waardoor je je een beetje high kunt voelen. Diclofenac staat er om bekend dat het maagklachten geeft , vandaar dat je vaak een maagbeschermer erbij krijgt. Paracetamol geeft die klachten niet en ibuprofen kan ook maag en darm klachten geven.
De combinatie die je genomen hebt is misschien niet slim, zeker als je niet eens zeker weet of het nog binnen de houdbaarheids datum viel. Je zal aan deze dosis geen schadelijke gevolgen overhouden op wat maagpijn na dus. Informeer volgende keer even bij je apotheek over de wisselwerking van de medicatie die je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medicatie door elkaar heen moet je nooit zonder toestemming van je arts doen.

Ik gebruik zelf wel een aardig deel van wat jij noemt, maar met toestemming.
De citalopram kan prima met ibuprofen en paracetamol. (overigens was het een tip van mij arts om paracetamol en ibuprofen samen te gebruiken) Wel heb ik daar een medicijn bij voor mijn maag. Omdat ik de ziekte van Crohn heb ben ik al extra gevoelig.

Dus medicijnen die ooit voorgeschreven zijn niet meer gebruiken omdat jij dat nu denkt nodig te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen. Je slikt verschillende pijnstillers door elkaar heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik gebruik ook 2x diclofenac 75 en 6/8 paracetamols per dag,volgende alternatief is naar zwaardere,maar mag ik niet meer zelf autorijden(verzekering),daarom heb ik wel een maagbeschermer erbij gekregen,,omeprazol.
Alles trouwens wel in overleg met diverse artsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed dat je dit vraagt.
ga met alle medicatie naar je apotheker
deze weet echt alles over wat je slikt
en de beste tijdstippen
om te voorkomen dat je wisselwerking krijgt
waardoor de werkzaamheid van de ene medicijn
de andere teniet doet.
je slikt diverse pijnstillers
bespreek met je arts welke het beste is in jouw
situatie. slik niet alles door elkaar of tegelijk.
vind je lijf niet leuk.