Kramp in je kuit

Ik heb heel vaak als ik in bed lig en mijn benen strek dat ik enorme kramp krijg in mijn kuit. Nu is mijn vraag hoe komt dit en hoe kom je daar van af. Het is na een minuut altijd wel weer weg maar het doet zoveel pijn dat ik op dat moment niks kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Over de precieze oorzaak van nachtelijke spierkrampen zijn wetenschappers het nog niet eens. Waarom de zenuwen bij de een gevoeliger zijn dan bij een ander, is niet bekend. Wel zijn er bepaalde triggers/uitlokkers die de kans op nachtelijke spierkrampen vergroten:
• Verstoring van de mineralenbalans door bijwerking van medicijnen (bijvoorbeeld plaspillen, hartmedicijnen)
• Op hoge hakken lopen
• Te weinig vochtinname
• Extreem spiergebruik door bijvoorbeeld sporten
• Tijdens de tweede helft van de zwangerschap kan een disbalans in zouten en mineralen ontstaan, waardoor een tekort aan magnesium ontstaat
• Spataderen, schildklierproblemen of nierfunctiestoornissen.

Je kunt als eerste dus proberen de uitlokkende factoren te vermijden. Tijdens de kramp zelf kan je proberen die te laten verdwijnen door de spier langzaam te strekken. Ook kan het helpen flink over de verkrampte spier te wrijven of de spier te masseren.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, ik drink inderdaad niet veel en doe veel aan sport dus kan kan een van de redenen zijn. Het gebeurd alleen als ik echt mijn hele kuit en voet strek en dan probeer ik vanalles om die pijn te verminderen, naar daar ben ik nog niet achter.

Andere antwoorden (8)

De oorzaak is vaak kou, magnesium tekort, veel zitten, intensief sporten, spataders maar kan ook komen door een streng dieet, nierfalen, etc.

Het dragen van sokken in bed kan helpen, vaker een banaan eten, genoeg drinken, dagelijks wandelen, ...

Als je het echt vaak hebt moet je eens naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt ook aan de bloedtoevoeging, die is dan effe niet goed. Ik krijg t als ik mn voeten of kuiten aanspan.
Als ik er op tijd bij ben dan moet je meyteen je been en voer compleet strekken, dan gaat t weg of zet niet door. Ben je te laat, dan heb je verrekte veel pijn. Ik heb eens gehoord dat een zeepje in je bed helpt, maar of dat feit of fabel is....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van dat zeepje heb ik ook wel eens horen zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeepje is absoluut een fabel. Je spieren weten echt niet dat dat zeepje er ligt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt, zeepje werkt hooguit psychisch.
Heb ik ook wel eens. En indd veel spierpijn erna.
Ik ga altijd staan en mn spier uitrekken zoals je voor of na het sporten misschien ook doet. De pijn is even erg, maar gaat sneller weer weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spieren oprekken. Oefeningen doen(google rek oefeningen kuiten).
Dan heb je minder last van kramp en genoeg water drinken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak weet ik niet precies, maar wat te doen als het gebeurt: flink je tenen naar je toe trekken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriend had er ook vaak last van, maar sinds hij overdag meer drinkt en 's nachts met sokken aan slaapt heeft hij er geen last meer van. (beetje a-sexy die sokken, maar ja, beter dan 2 keer per nacht je bed uitspringen van de pijn...)
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
serieus dit kan helpen. veel water drinken het kan zijn dat je te weinig drinkt en daar kun je kramp van krijgen. het klinkt echt gek maar sinds ik meer drink heb ik geen last meer gehad. dit was de tip van mijn broer die er ook last van had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet meer magnesiumrijk eten. Het kan liggen aan een tekort daaraan.
Voeding die rijk is aan magnesium:

* cacao
* volkoren/meergranenbrood
* tarwezemelen
* sojaproducten
* noten (vooral pecan, amandelen en cashewnoten)
* pinda's
* bonen
* granen
* zonnebloempitten en sesamzaad
* roggebrood
* donkere bananen
* risotto en zilvervliesrijst
* spinazie
* ananas
* pompoenpitten
* makreel
* krab
* heilbot
* pruimen