Kan je ná een stressvolle periode lichamelijke klachten krijgen? (spiertrekkingen en tintelingen)

Ik heb een stressvolle periode afgesloten (was erg druk en hectisch maar niet zwaar ofzo wel een trauma verwerkt d.m.v. EMDR) Nu het eindelijk allemaal iets luchtiger gaat begin ik een beetje lichamelijke klachten te krijgen. Ik voel mijzelf goed. Heb geen vermoeidheidsklachten en ik zit gewoon lekker in mijn vel. Maar ik krijg nu overal spiertrekkingen in mijn lichaam en doordat ik erop ga letten lijkt het steeds meer te worden. En dan uiteraard weer die grandiose fout om te gaan googlen en dan kom ik de meest erge ziektes tegen. Omdat ik verder geen symptomen heb vroeg ik mij af of dit kan komen omdat mijn lichaam nu in rust verkeerd, die spiertrekkingen dan. Mijn verklaring is dat mijn spieren nu ontladen maar ik kan er op internet niets over vinden dus mijn vraag is kan dit? Ik kan namelijk nogal doorslaan met dit soort dingen ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
45K

Antwoorden (6)

Lichaam en geest zijn een. Als je het een behandelt ga je de ander ook voelen. Dat hoeft niet synchroon te lopen.

Je hoor heel vaak van mensen dat ze na een stressperiode fysiek ziek worden. Langdurig stress zorgt voor enorme spierspanningen. Wanneer dat wegvalt, ga je je ontspannen en dan pas ga je weer je lijf voelen.

Op zich niks ernstigs. Ga lekker een keer naar de sauna en probeer lekker te ontspannen.

Hou het wel in de gaten, als je andere vage klachten krijgt moet je wel even naar een dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wilt jou lichaam nu wat rust hebben. Tijdens je stressvolle dagen ben je nogal gespannen en trekt je spieren in. En als je nou eenmaal de problemen achter de rug hebt moet je lichaam even wennen denk ik. Heb wat geduld en probeer en houd je hoofs koel zou ik zeggen. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan je krijgen na een stressvolle periode, je lichaam komt op rust en dat dan zich in die symptomen uiten, maar ook als eerder vermeld mensen kunnen er flinker van worden of vallen juist af, of er zijn mensen die er langdurig hoofdpijn van overhouden. allemaal uitwerkingen van stress omdat lichaam en geest zich ontspant en op rust komt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan heel goed, vergelijk het met het effect dat je kunt hebben na een korte krachtsinspanning: soms gaan je spieren dan daarna ook een beetje trekken en tintelen. Juist omdat dan de spanning eraf is.
Het zou zomaar kunnen dat je lijf nu aan rust aan het wennen is, en dat alles zich even moet 'zetten'.
Je hoofd heeft rust, je lijf begint nu rust te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiertrekkingen zijn juist positief en het past ook precies in het verhaal die jij schrijft. Hierbij moet je weten dat spier trekkingen een mechanisme is van het lichaam om zichzelf te herstellen en te genezen. De spieren schudden zich als het ware los en ontdoen zich zo van enige spanning welke opgeslagen zit in de spieren.

Jij hebt een hele moeilijke periode achter de rug en in die periode heb jij mentaal veel stress gekend. Deze stress zal zich opslaan in het lichaam onder spierspanningen. Je spieren verkrampen zich als het ware en gaan steeds vaster zitten. Hierdoor kan je problemen krijgen in de schouders, rug, armen, kortom overal waar spieren zitten.

Nu jij weer in een rustige periode zit kan je mentaal ook meer stress van je af zetten. Hierop gaat het lichaam ook reageren door stress van zich af te schudden en dus door de spanningen uit de spieren te schudden. Dit zijn spiertrekkingen.
Het is tijdens dit proces heel belangrijk om dit als een positief iets te zien. Zodra je die spiertrekkingen voelt zeg je tegen jezelf: goed zo, schudt de spanningen er maar uit.
Laat het lichaam dit werk doen en wees blij dat dit gebeurt. Hierdoor weet je dat je weer hersteld.

Zodra je deze spiertrekkingen als iets negatiefs gaat zien, dan zeg jij tegen je lichaam om de spanningen vast te houden. Je corrigeert als het ware je eigen lichaam en je lichaam zal daar naar luisteren (het mentale overheerst het lichamelijke). Het lichaam zal dan uiteindelijk niet meer de spanningen uit de spieren gaan halen. En zal je lichaam meer en meer spanningen gaan opslaan als een stapeling. Op de lange termijn kan dit zich gaan uiten in chronische aandoeningen.
DOE DIT DUS NIET: het is positief!!! Laat het lichaam zijn werk doen! Dan komt het vanzelf goed.

Het lichaam is vaak slim genoeg om zichzelf te herstellen en doet dat vaak op de perfecte wijze. Mentaal kan je dit proces ondersteunen, net zoals je dit proces mentaal kunt vertragen of zelfs stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hello,
ik ben zelf (trauma) therapeut en je antwoord klopt als een bus; mooi omschreven, beter kan niet!
bedankt
Allereerst heel fijn dat je die stressvolle periode nu achter de rug hebt! Ik ben het met de anderen eens, je lichaam ontspant zich nu na het harde werken maar heeft nog wat moeite al die spanningen los te laten. Ik krijg bij veel stress, vooral de vermoeidheid daarna altijd spiertrekkingen in mijn oogleden. Het geeft me weer aan dat ik te hard van stapel ben gelopen, of het gewoon moeilijk heb gehad. Je kunt eventueel, als je het toch niet vertrouwt even je bloed laten onderzoeken, soms kun je dit soort klachten krijgen door simpel vitaminetekorten en dat heb je dan met wat vitaminepilletjes zo weer aangevuld. Een vraagje, maar daar heb je vast zelf al bij stilgestaan: slik je medicijnen? Ik vraag dit omdat ik zelf medicijnen slik die beide klachten als bijwerking hebben. Zowel de tintelingen als de spiertrekkingen. Het is een medicijn tegen herbelevingen en nachtmerries en omdat je het had over een trauma moest ik daaraan denken.