Zachte ontlasting. Hoe kom ik er vanaf?

Ik heb al heel lang last van zachte ontlasting. Elke keer als ik op de WC zit kan ik blijven vegen voordat het een beetje schoon is.
Voor zover ik weet is er niets mis met mijn eetpatroon.
Ik heb ook al vaak zat geprobeerd om de boel binnen te houden om m'n lichaam langer de tijd te geven om het vocht eruit te halen. Maar dat werkt ook niet.

Is er misschien een huis, tuin en keukenmiddeltje om de boel iets steviger te krijgen?
Iets wat je bij de kruidvat kan kopen ofzo?

Mijn excuses voor deze ietwat vieze vraag. Maar het is toch wel erg vervelend... :-(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
90.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist goed om te vragen! wie weet kan iemand je helpen.Goeie vraag +!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goeie darmwerking is essentieel voor je gezondheid. Prima vraag! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik vochtige toiletdoekjes als het met het wijzigen van je eetpatroon niet lukt. Dan hou je er iig een schoon gevoel aan over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vorige reactie was eerst een antwoord met 3 plusjes, maar die ...moderatoren vonden het weer nodig om er een reactie van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Calendula is op basis van goudsbloemen. raakt je anus geirriteerd kun je het daar er ook mee behandelen, de wond hersteld sneller

Antwoorden (23)

Geen koffie drinken.
Pure chocolade eten.(fondant)

Toegevoegd na 3 minuten:
Wortelen eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ORS is géén middel tegen diarree. Het is om de stoffen aan te vullen die je verliest door diarree. ORS doet helemaal niets tegen de oorzaak van de diarree. Het zorgt er alleen voor dat je genoeg zouten en mineralen binnen krijgt.
Langer binnenhouden moet je absoluut niet doen, dat is slecht voor je.
Probeer voldoende vezels te eten en genoeg water te drinken, dat kan helpen.
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Mag ik vragen waarom ik minnen krijg? Ik wil graag weten wat er fout is aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks fout mee Kimath +1
Kimath
13 jaar geleden
Ik schrok al, ik had zelf toch het idee dat dit wel juist was. Ik wil geen verkeerde adviezen geven aan mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve als je overgevoelig voor gluten bent, dan gaan vezels niet werken... roggebrood of spelt dan eerder.
Kimath
13 jaar geleden
@domtic: inderdaad, ook goede suggesties. Roggebrood is ook nog eens erg lekker, ik eet het ook regelmatig :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van vezels krijg je juist zachtere ontlasting, dit wordt altijd aangeraden aan mensen die last hebben van obstipatie. Beter "stoppende" voedingsmiddelen gebruiken zoals bijvoorbeeld bananen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vezels "verdunnen" niet ze normaliseren. Vezels zijn dus bijna altijd goed.
Rijpe bananen zijn een goeie tip. (niet te veel!)
Rieneke1
13 jaar geleden
van mij ook een compensatieplusje.
Kimath
13 jaar geleden
Oei, 6 minnen gekregen. Toch veel mensen die het geen goed antwoord vinden dus :S
volgens mij vaste dingen eten beschuitjes bijv niet dingen die druipen van het vet in ieder geval....
ik had dat ook wel is dan eet ik altijd beschuit met kaneelsuiker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou wat ORS kunnen gebruiken,in feite een middel tegen diarree:

ORS wordt gebruikt bij diarree om het verlies aan water, suikers en zouten aan te vullen. De darmen hebben namelijk suikers en zouten nodig om voldoende vocht in het lichaam op te nemen. De suikers en zouten in de ORS zorgen ervoor dat het vocht beter wordt opgenomen. Het is belangrijk dat u naast de ORS-oplossing voldoende blijft drinken.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ORS is om tekorten aan te vullen, bij diarrhee. Dat helpt dus NIET om je ontlasting harder te maken....
Je zult dan toch je eetpatroon moeten wijzigen. Wellicht minder melkproducten (lactose) of geen gluten (als je daar gevoelig voor bent) en/of minder vet eten. Dit kunnen wij alleen niet voor je bepalen, dat moet je zelf ondervinden (door bij te houden wat je wanneer eet en hoe je stoelgang dan is). Eet arts kan je ook testen op deze stoffen, maar veel kun je zelf heel goed uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Je pakt de meest voorkomende oorzaken eruit,
maar vergeet niet dat het ook iets anders zou kunnen zijn.
Ik zou (ik ook gedaan) zelf gaan zoeken wat de oorzaak is:
Een week geen melk/lactose (zit in veel dingen)
Een week geen gluten, enz.
Een maand geen suiker. (slechte bacteriën/parasieten doen het goed op suiker) Dit kan je ook laten testen, maar zou wel eens duur kunnen worden, als je huisarts het niet serieus neemt. Waarschijnlijk weet teacher25 al wat de oorzaak zou kunnen zijn, alleen dringt het nog niet door. (ik ben zelf lactose intolerant, maar was al jaren minder zuivel aan het nemen voordat ik er achter kwam wat het was)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ergens beginnen... en inderdaad zijn er nog legio andere mogelijkheden van voedselintolerantie.
Je kunt het beste gekookte aardappelen eten voor de komende 10 dagen. Iedere dag twee aardappeltjes(100 gram).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms ligt het TOCH aan je eet/drink gewoonte;

Tegenwoordig wordt er in veel te veel etenswaar zoetstoffen toegevoegd.
Zo zit er in de meeste (aanmaak)limonade een zoetstof verwerkt. Dit heeft een laxerende werking.

Wanneer de kleur van je ontlasting gaat verkleuren, grijs wit, zwart dan is dat een teken dat je naar de huisarts moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vezelrijk dieet, en vezelarm spul mijden.

Wel: appels
muesli
vezels van zonnatura (niet teveel)
bruin brood

Niet: appelsap
mc Do en snackbar
vlees zo MIN mogelijk

Blijf er WEL genoeg bij drinken. Daar wordt het niet zacht van. Drink liever teveel, dan te weinig. Water he, geen bier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
poepmolecuul de poepkenner
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nick snapt 'm....
ik zal ze eens een ..... laten .....
Ik zou me laten doorverwijzen naar een dietist.
Mijn zoontje had dit ook en met behulp van de dietiste zijn we erachter gekomen dat hij een fructose intolerantie heeft. Dat betekent dus dat hij dunne ontlasting krijgt van fruit. Dus ook een gezond levensmiddel kan de oorzaak zijn van dunne ontlasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien eens langs de huisarts om bloed te prikken, ik heb dit ook lang gehad....was uiteindelijk een probleem in de stofwisseling (schildklier).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaneel maakt de boel dikker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou Roosvicee Stop kunnen gebruiken. Dat is een mild middel. Volgens mij doet het niet echt veel, maar je moet het ook niet te rigoureus aanpakken, dat zou niet gezond zijn.
http://www.roosvicee.nl/cgi-bin/index.cgi?page=24
Persoonlijk zou ik eens naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Darmreiniger van het Kruidvat zou je inderdaad kunnen proberen. Het zijn milde, niet-verteerbare vezels die voor wat volume in je darmen kunnen zorgen. Hoewel iemand met een knots van een obstipatie waarschijnlijk vindt dat jij een luxe probleem hebt is te zachte ontlasting, plakkerige heus wel een probleem. Ophouden is geen optie omdat de poep die je endeldarm bereikt heeft geen enkele bewerking meer ondergaat.

Door veel minder koolhydraten te gebruiken (om een aantal kilo's kwijt te raken) kwam ik erachter dat mijn ontlasting een prettiger consistentie kreeg en sowieso mijn darmwerking veel geleidelijker verliep. Minder plakkerig, geen obstipatie, nauwelijks winderigheid, en vooral één ontlasting per etmaal zonder de borstel te hoeven gebruiken om de closetpot schoon te maken. Het is een idee.

Probeer gewoon eens voedingsmiddelen en -patronen uit die beter bij je passen, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken mensen die cola drinken bij diarree. Schijnt geweldig te helpen. Sterk goedje.... bacteriedodend... ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groene klei in water, of stijfsel op natuurlijke basis.
Toen ik erg ziek was heeft dat als enige geholpen.
Oh ja, en cola zonder prik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hay, wat een zeer vervelend probleem en ik heb er ook heel erg last van gehad. Het helpt om dit soort dingen te eten en te drinken:
Bananen.
Beschuit.
Chocolade (puur).
Coca Cola.
Zwarte bosbessen.

Dit zijn maar een paar dingen die ik kan bedenken, ik had vroeger een hele lijst. Ik adviseer wel dat je er niet teveel van eet, want het omgekeerde resultaat is ook geen pretje en gun ik je ook niet.

Verder helpt het om een goed ritme te hebben. Sta op tijd op, slaap niet langer dan 8uur. Eet na 21:00 geen eten meer. Eet 3x per dag op vaste tijden en beweeg veel. Dan zou je stoelgang goed moeten zijn en ook zou je geen last meer moeten hebben van je probleem.

Sterkte ermee, ik weet hoe vervelend het kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psyllium vezels, verkrijgbaar bij drogist, als "poeder" en in capsules. Werkt prima (zit bv ook in Kruidvat Darmreiniger".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel simpel. Gewoon meer eiwitten tot je nemen. Meer kip, kwark, yoghurt, eieren etc... Wel een paar dagen even minderen met wat brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bananen eten. geen koffie drinken, en immonium tablet nemen.
huisarts om movicolon vragen.
maar zowiezo naar de dokter.

Toegevoegd na 1 minuut:
oh ja ontbijtkoek helpt ook. geen 2 liter drinken per dag.
wit brood helpt ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je veel melk drinkt zou je dit kunnen minderen. Van teveel kauwgom kun je ook dunne ontlasting krijgen (van de sorbitol of xylitol) Ook van maagzuurremmers kun je dunne ontlasting krijgen. Het is niet voor niets dat men zegt je bent wat je eet. Vaak zit het toch in het eetpatroon. Je hebt soms niet eens in de gaten dat je voedingspatroon niet in orde is. Toch geeft je lichaam aan dat er iets niet klopt door dunne ontlasting te produceren.'
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook Norit proberen dat kan je gewoon bij de apotheek halen. Dat zorgt ervoor dat het aan elkaar blijft kleven en dat het weer drolletjes worden zeg maar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel voedingsvezels en essentiële zouten eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze dingern stoppen: banaan, gekookt ei, droge beschuit, droge rijst.