Hoe gevaarlijk is de combinatie van antidepressiva en alcohol?

Sinds dat mijn vader is overleden zit ik aan de antidepressiva( Fluoxetine Mylan 20 mg) omdat ik het niet trok.
Nu ben ik afgelopen weekend gaan stappen en heb best wel aardig wat gedronken. De combinatie had bij mij geen goede invloed. Ik weet bijna niks meer van de avond. Ik vind het gewoon bijna eng. Ik was mezelf echt helemaal niet..
Hoeveel glazen kun je nu drinken? en wat gebeurd er allemaal met je lichaam?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
62.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vraag zou zijn:
Waarom trok je het niet toen je vader overleed? Het overlijden van een ouder kan toch op zichzelf geen reden zijn om zo ernstig van slag te raken dat je aan de anti-depressiva moet.
Bijna altijd overlijden ouders namelijk eerder dan hun kinderen en zo hoort het ook. Is er niet meer aan de hand?
En waarom wordt er niet naar de oorzaak en naar oplossingen gezocht?
Kun je niet eens stoppen met die pillen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Best gevaarlijk. Slik al meer dan 10 jaar AD ivm terugkomen van depressies na afbouwen. Als ik de avond ervoor gedronken heb,weet ik niet meer wat ik gedaan heb. Ik ken geen grenzen meer. Ook is de kans op strafbare feiten dan groot. alcohol versterkt ook depressies en als je depressief bent, ben je vatbaarder voor alcoholverslaving. Ik heb 2 keer in het ziekenhuis gelegen vanwege alcoholvergiftiging. De laatste keer was ik zo versuft, dat ik lange tijd op straat gelegen heb voordat iemand mij vond. Mijn benen waren uitgeschakeld en was onderkoeld. Een 3e keer wil ik voorkomen, omdat ik die niet zal overleven. AD en alcohol is een gevaarlijke combinatie. AD zijn geen paracetamol en snoepjes.

Antwoorden (8)

Alcohol kan de versuffende werking van antidepressiva versterken. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.

Als je antidepressiva slikt omdat je depressief of angstig bent is het ook af te raden om veel alcohol te drinken. Alcohol kan namelijk depressiviteit en angsten veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alcohol drinken?
Alcohol versterkt het versuffende effect van dit middel. Ook als u hier niets meer van merkt omdat u gewend bent geraakt aan fluoxetine, kunt u door het gebruik van alcohol erg suf worden. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik adviseer je de bijsluiter van de medicijnen te lezen, of anders aan je huisarts vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
een huisarts heeft hier het meeste verstand van (denk ik, hij heeft er voor gestudeerd) heeft dus niet zo maar uitgaan van alle antwoorden die je hier krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik slik al anderhalf antidepressiva en drink daar geregeld een wijntje bij.. dat doet me geen kwaad maar zoals met alles: met mate.. en niet heel veel in een keer maar af en toe gewoon proberen hoe het voelt en dan mogelijk nog een glas.. goed is het natuurlijk nooit maar om je nu alles te ontzeggen is echt niet altijd nodig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad niet gezond, maar het gemis van een wijntje is nog erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het maar net!
alcohol drinken?
Alcohol versterkt het versuffende effect van dit middel. Ook als u hier niets meer van merkt omdat u gewend bent geraakt aan fluoxetine, kunt u door het gebruik van alcohol erg suf worden. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.
http://www.efarma.nl/pages/ItemInfo.asp?ItemID=15557782
Uit de antwoorden in een eerdere Goeievraag, maak ik ook op dat je best af en toe een glaasje kan drinken, maar dat het veel harder aankomt.
Je zou kunnen zeggen dat je nu 1 glas kan drinken, terwijl je vrienden er 2 of 3 kunnen drinken.
Stel je heb het weekend 10 bier gedronken, dat hadden die dus het effect van 25 bier. Bij 25 bier is het niet raar dat je een gedeelte van de avond kwijt bent.
Behalve dat het me niet gezond lijkt, is het vooral gevaarlijk omdat je geen controle meer hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fluoxetine hoort bij de SSRI's. Alcohol versterkt het versuffende effect van dit soort antidepressiva. Ook als je hier niets meer van merkt omdat je gewend bent geraakt aan de antidepressiva, kun je door alcohol erg suf worden. Beperk daarom het gebruik van alcohol tot max één keer in de week twee glazen of drink helemaal niet.

Daar komt bij dat alcohol depressiviteit en angst kan veroorzaken. Dat is juist vaak de reden dat mensen zo'n middel innemen, dus dat is een extra reden om geen of heel weinig alcohol te drinken.

Tot slot, wat meerdere mensen als zeggen: het beste is om je vraag met je arts te bespreken die je deze medicatie voorschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring met paroxetine (wat ook een antidepressiva is) en wat de dokter vertelde, kan je rustig 1 glaasje bier of wijn drinken. Overmatig gebruik van alcohol icm antidepressiva kan verhoogde oncontroleerbare agressie veroorzaken en zwarte gaten in je herinnering.

Toegevoegd na 54 seconden:
en oa eerder genoemde bijwerkingen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eerdere antwoorden kan je al opmaken dat je erg moet oppassen met de combinatie alcohol/antidepressiva. Als het goed is staat dit ook op het etiket van je medicijnen.
Ik heb ook fluoxetine geslikt, tijdens mijn studententijd ;) En daarbij dronk ik dus wel eens teveel. Het gebeurde me dan nog wel eens dat ik op de avond van het ene op het andere moment stomdronken was, flauwviel, blackouts had en de volgende dag hele gaten in mijn geheugen had. Geen echte aanrader dus. Ik was veel sneller dronken dan dat ik zou zijn zonder medicijnen. Pas dus heel erg op, drink maar een paar glaasjes en tussendoor water. Neem genoeg tijd tussen de glaasjes alcohol, want de dronkenschap kan in 1 klap toeslaan. Ik had toen ook vervelende dronkenschappen, overemotioneel en soms werd ik heel HEEL depri van alcohol.