Mijn linkervoet is wat opgezet sinds een paar jaar. Soms erger dan de andere keer, vooral zomers. Steunkousen via huisarts, niets helpt! Wat wel?

Toegevoegd na 6 dagen:
De vocht in mijn voeten gaan nu in mijn onderbenen zitten!
Wat kan ik er tegen doen..veel water drinken wordt gezegd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Vraag een verwijsbrief van de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt alsof de 'vaatpomp' in je linkerbeen niet zo goed werkt, de functie die zorgt dat vocht weer teruggepompt wordt.
Het klassieke 'hakken-tenen' kan soms een beetje helpen: regelmatig een tijdje achter elkaar je voet optrekken, vasthouden, weer loslaten (zodat je je kuitspier extra aanspant).
Leg je voet 's avonds wat hoger (eventueel een kussen onder je voet in bed).
Probeer, zeker als het warm is, niet teveel te staan. Lopen is wel goed, maar stilstaan leidt alleen maar tot meer opzwellen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Naar aanleiding van je toevoeging: ik zou toch opnieuw naar de huisarts gaan, laat er voor alle zekerheid even naar kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En terug naar de huisarts als je last blijft houden!
Dat hangt er van af wat de oorzaak is.

Dus eerst zorgen voor een goede diagnose.
Laat je maar door je huisarts verwijzen naar een specialist.
Die zoekt uit HOE dat komt en dan kan er gericht wat
gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shanelle: ik heb trombose gehad, waardoor ik nu ook last heb van vocht in m'n onderbeen (vaatklepjes zijn beschadigd). In verband daarmee kwam ik bij een dermatoloog terecht, die gespecialiseerd was in tromboseproblemen. Dus je kunt je huisarts laten uitzoeken of er een aparte tromboseafdeling of - specialisatie is in een ziekenhuis in de buurt.
Laat je niet te snel afwimpelen, want je kunt op langere termijn last krijgen van je been als het oedeem (het opzwellen) te erg wordt. Dus ik zou in elk geval iemand van zo'n polikliniek er naar laten kijken!
Misschien is er de mogelijkheid dat de pompfunctie van je hart wat minder functioneert dan de bedoeling is, hierdoor kan het vocht niet goed omhoog te gepompt worden en blijft het in je been zitten. Hier ben ik ook niet zeker van, omdat dit maar aanwezig is bij één been. Het lijkt mij in ieder geval zeker verstandig om hiermee een afspraak te maken bij de huisarts.