hebben corticosteroiden invloed op spierkrampen, met name 's nachts, maar vooral ook in het zwembad?

Heb m.n. in het zwembad veel lasty van spierkramp in de benen, Gebruik k methotraxaat hier debet aan zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik voel met je mee :) Heb dit zelf veel gehad vroeger, werd midden in de nacht wakker met scherpe kramp in m'n kuit en onderbeen. Soms zo erg dat het 's morgens moeilijk stappen was. Magnesium en calcium spelen beide een grote rol bij de spiercontractie. Sporters hebben een grotere behoefte aan magnesium. Een tekort aan deze mineralen kan leiden tot krampen.

Belangrijke bronnen van magnesium zijn: groene bladgroente, noten, zilvervliesrijst, sojabonen, volkorenproducten, peulvruchten en vis.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan magnesium is 300 mg.
In de gemiddelde westerse voeding wordt de magnesium inname onvoldoende geacht.
Supplementen van 200 tot 400 mg per dag worden daarom ook aanbevolen. Goede multivitaminen- en mineralenpreparaten hebben in de regel een gezonde dosis magnesium. Magnecaps is een ideaal voedingssuplement om dit tekort terug op peil te helpen.

Voedingsstoffen met veel calcium zijn: groene groente, kaas, melk, zuivelproducten, vis, noten en hard kraanwater.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van calcium is 1000 milligram (1 gram). Doses boven 2500 milligram (2,5 gram) per dag kunnen hypercalcemie veroorzaken (calciumneerslag in de nieren). Bij je plaatstelijke drogisterij (of soms zelfs supermarkt) kan je calciumtabletten vinden.

Veel water drinken bevordert de opname van deze mineralen, en vanuit een natuurlijke bron (groente, vrucht, melk of vlees) zal je lichaam altijd meer mineralen opnemen dan uit een tabletje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan ik wat mee. Ik ga hiermee aan de slag. Alhoewel we alle moeite doen om gezond te eten, kan er nu misschien toch extra aandacht worden besteed aan de voedingsmiddelen.

Andere antwoorden (1)

kijk in de bijsluiter en of vraag het in de apotheek weet wel een middel tegen nachtkramp een stuk zeep je handen er mee wassen zeep laten opdrogen en in je bed leggen en je hoeft er niet in te geloven het werkt