Wat is een goed middel om de stoelgang te stimuleren op natuurlijke basis en wat niet veel caloriën bevat?

Ik probeer af te vallen en heb daarom mijn eetpatroon aangepast. Ik tob heel mijn leven al met mijn stoelgang en nu dus ook weer. Het liefst wil ik iets wat ik regelmatig kan gebruiken. Mijn diëtist had Activia light geadviseerd maar dat werkt helaas niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K
Kimath
13 jaar geleden
Brinta werkt bij mij goed. Ik mix het door mijn bakje muesli met yoghurt. Wel genoeg water drinken voor het juiste effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de reacties, ik ga ermee aan de slag!

Het beste antwoord

Vezelrijke voeding werkt bevorderend voor de stoelgang mits er ook voldoende vocht wordt gebruikt. De vezels moeten namelijk vocht opnemen om op te zwellen en goed hun werk te kunnen doen. Het is dus van belang om per dag minstens 1,5 liter vocht te drinken.
Gedroogde pruimen zijn uitermate geschikt om de stoelgang te bevorderen. Je hebt er niet eens zoveel van nodig (3 per dag om mee te beginnen, verdeeld over de dag).

Voor verbetering van de stoelgang moet tevens gelet worden op de beweging. Geadviseerd wordt om dagelijks minstens 30 minuten matig intensief bewegen, bijvoorbeeld door wandelen of fietsen. Dit stimuleert de darmen om goed te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Lijnzaad!

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij mij werkt koffie 's morgens ook erg goed....
13 jaar geleden
(Gedroogde) pruimen, koffie, vezelrijke voeding, tabak, "Ideaal Gewicht" thee van Zonnatura (volgens gebruiksaanwijzing gebruiken).

Toegevoegd na 49 seconden:
Het innemen van magnesium schijnt trouwens erg goed te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- voldoende bewegen
- voldoende drinken
- voldoende vezels (fermenteerbare - niet-fermenteerbare)

Sommige voedingsmiddelen kunnen een laxerende werking hebben. Voorbeelden hiervan zijn karnemelk, yoghurt, stroop, ontbijtkoek, vocht van geweekte zuidvruchten, rozenbottelsiroop of sinaasappelsap.

Toegevoegd na 3 minuten:
dus de ochtend beginnen met een schaaltje yoghurt met muesli met een extra schepje lijnzaad o.i.d. is een erg goed in light ontbijt (geen extra suiker toevoegen)
Glaasje sju erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuurkoolsap op de nuchtere maag! En verder (gebroken) lijnzaad door de yoghurt 's ochtends en gedroogde pruimen. Er is ook een Roosvicee, speciaal voor de stoelgang. Kijk wel uit met dieettheeën enzo, want die kunnen er op den duur juist voor zorgen dat de boel gaat verstoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
s'ochtends een bak zwarte koffie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een glas lauw water drinken zodra je wakker word.. dat werkt op je darmen, en bevat geen calorieen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ik zeker proberen marion61!
ik heb precies hetzelfde en ik gebruik yakult light. Bij mij werkt dit erg goed. Wel even 2 weken proberen voordat het effect heeft.

Toegevoegd na 36 seconden:
wel op de nuchtere maag yakult nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En beker lauw water op nuchtere maag, daarna kiwi's eten,als ochtendmaaltijd roggebrood, of vezelrijk voedsel.Ik zat met het zelfde probleem, dat is nu voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedroogde abrikozen ,pruimen stimuleert de darmen.
Ananas(vezels bevorderen de darmtransit en werken ook
verzadigend).

Toegevoegd na 13 minuten:
Een oefening voor het stimuleren van de darmen :
(knieën naar de buik en rondjes draaien 'apanasana')
Ga languit op je rug liggen.
Breng je knieën richting de borstkas en pak ze vast.
Draai rondjes met je knieën tegen de klok in: je rug
blijft plat en stil op de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gekookte of gebakken uien als maaltijd. Een flinke hoeveelheid. Schoont de hele weg tot de uitgang... Middeltje van mijn oma.

Elke ochtend een plak ontbijtkoek.

Beweging, dat helpt ook. Voldoende beweging.

En uiteraard veel vocht drinken. Behalve je thee en koffie, ook water. Als je het moelijk vindt om veel water te drinken, doe er dan eens en scheutje citroensap door. Sommige mensen drinken liever en makkelijker lauw water dan koud water. Net wat je keuze is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel 2 glazen water drinken op je nuchtere maag, en je gaat echt zingend naar toilet!

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ook helpt is je endeldarm masseren, zit re hoogte van je stuitje.

Toegevoegd na 1 uur:
re=ter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al heel wat antwoorden gegeven.
Je kan movicolon gebruiken, bij mij werd dat vergoed. Of een zakje vezels door de thee of iets anders vloeibaars doen. Deze middeltjes kan je allemaal bij de apotheek krijgen. Als je er echt last van hebt kan je het beste even naar de huisarts gaan.

Kiwi's helpen ook goed op de nuchtere maag, en het bevat weinig kcal, en er zijn zat andere vezelrijke producten zoals mueslibrood, volkorenbrood, pruimen, en rozijnen.

Ook helpt het als je jezelf net onder je navel gaat masseren.. het klinkt heel raar. Maar dan druk je een beetje op je darmen en maak je een draaiende beweging. Dit zet je darmen aan het werk. Het werkt het beste als je er even bij gaat liggen.