Als je stopt met Simvastatine 40, hoelang blijven de bijwerkingen?

Vooral die spierpijn, opgezwollen gevoel en die vermoeidheid...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
40.4K

Het beste antwoord

Simvastatine wordt niet alleen gegeven tegen verhoogde cholesterol of de gevaarlijke variant daarvan maar veelal preventief voorgeschreven bij diabetici.

Bekend is dat het spier en gewrichtspijn kan veroorzaken.
Een maand stoppen onder begeleiding van een diabetesverpleegkundige of huisarts is een optie om uit te sluiten of Simvastatine of de hoge dosis debet is aan uw klachten.

Er zijn vervangende medicijnen voor statines.
Het is niet raadzaam om eigenhandig te stoppen met voorgeschreven medicijnen.

Bedenk dat als uw familie ook tobt met cholesterol-
problem u niet te lichtvaardig moet zijn met uw besluit om te stoppen.

De bijwerkingen bent u na een maand kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan per persoon verschillen. De een blijft langer last houden dan de andere. De bijwerkingen zouden in ieder geval (al dan niet langzaam) af moeten nemen na het staken van dit medicijn. Bij twijfel of ongerustheid altijd even contact opnemen met je huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je weet dat het middel pas goed werkt na 4-6 weken dan zal het ook zo lang duren voordat alle stoffen volledig uit je lichaam verdwenen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt af van de aard van de bijwerking maar reken op een aantal dagen tot een aantal weken. Voor honderdjarigen lijkt me simvastatine absoluut af te raden:

"De wetenschapper die het onderzoek leidt, dr. Beatrice Golomb, heeft een interessante visie ontwikkeld op de huidige populariteit van cholesterolverlagende medicijnen die voor uw situatie van belang kan zijn. Ze is vooral afkerig van het idee cholesterolsyntheseremmers aan ouderen voor te schrijven vanwege de mogelijke fatale bijwerkingen. 'Bij ouderen is een mogelijke afname van de spierfunctie of het denkvermogen niet alleen bedreigend voor de kwaliteit van leven, maar ook voor het overleven in het algemeen,' aldus Golomb."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De simvastatine en andere statines blokkeren in het lichaam de aanmaak van cholesterol. Ze blokkeren echter ook de aanmaak van Q10 in het lichaam. Dit stofje komt overal in het lichaam, maar vooral in de spieren voor. Als de hoeveelheid Q10 in het lichaam uitgeput raakt, kan er spierpijn optreden. Dit duurt wel even eer dit door het lichaam zelf is aangevuld.