Had ik vroeger ook, een paar keer per jaar een fikse verkoudheid. De afgelopen tien jaar ben ik geen enkele maal meer verkouden en grieperig geweest, niet meer dan één enkele dag een heel klein beetje snotterig. Remedie? Een gram of drie vitamine C verdeeld over de dag. Dat is 'iets' meer dan een sinaasappeltje extra. Vitamine C is geen middel tegen alle kwalen maar tegen griep en verkoudheid lijkt het prima te werken. En nee, je krijgt er geen nierstenen van, zoals nog vaak wel beweerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Iets innemen voor je weerstand kan een optie zijn.
Iets homeopatisch, osicillococcinum, is eventueel een aanrader. ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.oscillococcinum.nl/frontend/core/customerID/36/site_id/9/setLanguage/1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bacterien en virussen vermijden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je weerstand versterken.
probeer 2x per week te zwemmen

Toegevoegd na 3 minuten:
hopelijk hou je van water.

Toegevoegd na 4 minuten:
door te zwemmen versterk je je hele lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja love it, ik heb er alleen zelden (helaas) tijd voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer er tijd voor te maken,
het is echt de moeite waard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks.
Zoutwaterdruppels (verkrijgbaar bij drogist of apotheek) helpen bij een verstopte neus.

Neem extra vitamine C in.
Een lepeltje honing in de thee werkt erg verzachtend voor je keel. Eventueel zuigtabletten zoals Trachitol of Strepsil gebruiken, die verzachten je keel bij beginnende keelpijn.

Je helpt je lichaam door veel te drinken. Dat houdt je gezwollen slijmvliezen vochtig. Een bijkomend voordeel van het nippen aan een glas goed warme thee is de warme damp: goed tegen vastzittend slijm in neus en keel. Vermijd alcohol, dat heeft een uitdrogend effect.

Een warme douche heeft niet alleen een ontspannende werking op je lijf, de warme waterdamp is goed voor je luchtwegen. Een stoombad boven een kom warm (niet kokend) water helpt ook.

Ben je ( nog) niet verkouden, weet dan dat met minder dan 7 uur slaap je kans op verkoudheid verdrievoudigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik ook (minder dan 7 uur slaap). Ik slaap veel te weinig de laatste tijd. Plus 1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druppel je dat zout water dan gewoon in je neus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zelf een zoutoplossing maken door een theelepeltje zout op te lossen in een groot glas water. Met een pipetje of een druppelaartje, dat je bij de apotheek kunt kopen, druppel je vier tot zes maal per dag wat van deze oplossing in je neus. Je kunt deze oplossing ook kant en klaar kopen. Het zout in de oplossing zorgt ervoor dat het slijmvlies dunner wordt waardoor je neus weer doorgankelijk wordt.
Weerstand opbouwen!
Veel frisse lucht en bewegen,
Dagelijks verse groenten en fruit,
Voldoende drinken,
Voldoende rusten.

Eet je niet genoeg groenten en fruit, neem dan Vitamine c tabletten. Echina force is ook een goede aanvulling om weerstand op te bouwen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind Echinaforce ook een heel goed middel om je weerstand te verhogen.
Je weerstand verhogen. Goed eten groente en fruit voldoende rust en sport of wandel in de buitenlucht. Ter ondersteuning echinacea gebruiken ter ondersteuning en voor het versterken van je immuunsysteem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je onderandere veel moet innemen is vitamine A. Deze vitamine helpt de weerstand te verhogen.

Vitamine A zit oa in:
Markreel, sardines en haring
eigeel
boter
orgaanvlees
Gele, oranje en rode groenten
Donkergroene groenten.

Als je eenmaal verkouden bent, is extra vitamine A een uitstekende infectiebestrijder.

Bij mijn toegevoegde link zie je nog meer tips!

Gezondheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griepprik halen bij je dokter. Maar of je dit helemaal kunt voorkomen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een griepprik tegen verkoudheid? Dat werkt echt niet, hoor! (- niet van mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met Keesvi: griep en verkoudheid zijn compleet verschillende dingen.
Regelmatig je handen wassen is de meest effectieve methode om een verkoudheid te voorkomen.
Verkoudheid word namelijk veroorzaakt door een virus, waarvan er vele duizenden zijn. Van elk virus kun je maar 1 keer verkouden worden, want zodra je deze hebt opgelopen kent jouw lichaam het virus en heeft er antistoffen voor aangemaakt.
Virussen verspreiden zich gemakkelijk van mens op mens, en doorgaans kom je met je handen het meest in aanraking met virussen, denk daarbij aan deurklinken, toetsenborden, garderobes etc.
Verkouden worden heeft dan ook niets met je weerstand te maken, een goede weerstand zou alleen eventueel effect kunnen hebben op de duur van de verkoudheid, maar ook dit bied geen garanties.
Al met al, was dus regelmatig je handen, met zeep, en vergeet niet om regelmatig je handdoek te verversen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgelopen week las ik in de krant dat er eigenlijk niet echt iets is wat je kan doen om niet verkouden te worden.
Het mijden van bacterien is een optie, maar dat betekent dus ook het mijden van mensen... En dat is meestal géén optie.

Denk maar aan wanneer iemand niest. Als hij geen hand voor z'n mond houdt is dat al een groot risicofactor. Doet hij dat wel, dan zal hij die hand zeer waarschijnlijk niet meteen wassen en daarmee wel vanalles aanraken zoals deurklinken etc..

Maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer je voldoende slaapt, gezond en gevarieerd eet en geen gekke dingen doet, het dan wel meevalt met het risico om verkouden te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zorgt voor een goede weerstand,en er staan hier vele goede tips daarvoor bij,wordt je misschien wel verkouden, maar veel minder erg.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoe zorg je dan voor die goede weerstand? en beetje gemakkelijk om het af te schuiven op de antwoorden van anderen. min
Echt voorkomen kan je het volgens mij niet, ondanks de griepprik, maar je kunt wel zorgen dat het minder heftig uitpakt door bovenstaande aanwijzingen.

Proost ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorgen dat je lichamelijk en geestelijk in goede conditie blijft, heeft invloed op jouw weerstand. Verhoogde stress of regelmatig bovenmatige inspanning kan van invloed zijn op gevoeligheid doordat de conditie van het lichaam lijdt onder de spanning die constant energie vraagt. Een gezonde geest in een gezond lichaam helpt het beste.